• 1
  • 2
2025-06-18, 08:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket datum tråden skapades på Flashback är onödig information. Det framgår av trådstarten.
HassanVonEssen får gärna rätta mig om jag uppfattade det fel, men jag kan inte se att han föreslog när tråden startades skulle framgå i rubriken. Om det sammanfaller med när nyheten publicerades så borde man väl ändå ange det i rubriken?

Eller missförstår jag dig?
Citera
2025-06-18, 09:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
HassanVonEssen får gärna rätta mig om jag uppfattade det fel, men jag kan inte se att han föreslog när tråden startades skulle framgå i rubriken. Om det sammanfaller med när nyheten publicerades så borde man väl ändå ange det i rubriken?

Eller missförstår jag dig?

Mycket ofta sammanfaller när nyheten publicerades på annan plats med när tråden skapades, men nej, det är ju inte alltid så. Det kan vara skilda datum.

Jag anser som väl framgått att det är datum för själva händelsen som bör framgå i rubriken och det uppfattar jag som praxis idag.
Citera
2025-06-18, 13:04
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser som väl framgått att det är datum för själva händelsen som bör framgå i rubriken och det uppfattar jag som praxis idag.
Jo, det uppfattar jag också som praxis. Problemet som TS tog upp var ju dock att någon hade frångått praxis i den länkade tråden. Datumet i den tråden verkar ändrat nu och då fick ju den här tråd en simpel lösning.
Citera
2025-06-18, 17:12
Moderator
Neksnors avatar
Tidsangivelse utan kommentar i rubrik bör handla om när händelsen inträffade eller förväntas inträffa.

Exempel:
Skorstensvåldtäkt (1946-05-30)
alternativt
Skorstensvåldtäkt på sotarmästarnas årsfest -46
Senare kan rubriken kompletteras med (dom i TR 1946-12-24)

Framtida tidsangivelser kan vara någon i stil med: Vilka nyheter kan vi förvänta oss på Fallosfest i Bremen 2026?

Det blir dock rörigt att ha för många datum i rubriken så man får fundera lite. En viktig uppgift för datumen är att skilja på trådar om liknande händelser. Så istället Mord skriver man Mord i Staden eller hellre Mord i Staden (1986-02-28).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in