Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-20, 10:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Jag har inte läst hela tråden, så det här kanske har varit uppe tidigare, tidigare var det en scam att swicha en summa och sedan ringa och be att de skulle swichas tillbaka, och då passade man på att komma över bank-id. Så swicha tillbaka när någon ringer och ber en göra det ska man låta bli. Fråga efter bankkonto och för över istället.

Bättre är att kontakta (sin) banken och låta banken reda ut problemet.
Man ska inte överföra "hipp som happ". Man kan få problem annars.
Citera
2025-06-20, 10:46
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Jag har inte läst hela tråden, så det här kanske har varit uppe tidigare, tidigare var det en scam att swicha en summa och sedan ringa och be att de skulle swichas tillbaka, och då passade man på att komma över bank-id. Så swicha tillbaka när någon ringer och ber en göra det ska man låta bli. Fråga efter bankkonto och för över istället.
Flera personer har påpekat att det finns en risk för bedrägerier och penningtvätt som börjar med att någon påstår att de har swishat fel. Den här sidan går igenom några av fallgroparna:

https://internetkunskap.se/guider/ovrigt/nagon-swishade-pengar-till-mig-av-misstag-och-vill-nu-fa-tillbaka-dem/

Det är därför du inte är tvungen att swisha tillbaka på momangen. Du kan till exempel svara den påstådda felswisharen att du kommer höra av dig till din egen bank för att komma underfund med vad det är frågan om. Vad du däremot inte får göra är att behålla pengarna, utan att vidta några som helst åtgärder för att underlätta att de återförs till sin rättmätiga ägare. Det är först då som man riskerar att bli åtalad, som i exemplet i trådstarten.
Citera
2025-06-20, 10:51
Medlem
Men dyker inte namnet på den man swishar till på skärmen..Då ser man ju om man swishat rätt..
Citera
2025-06-20, 12:03
Medlem
LKKINGENs avatar
Igen har en idiot fått utrymme i media.
Bankid finns så att man ska försäkra sig om att man skickar pengarna rätt.
Låt kärringen lära sig en läxa och låt Gnosjöarn behålla semesterkassan.
Citera
2025-06-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Är du en sån som kör på folk för att du inte tycker att du borde behöva bromsa för någon som korsar vägen utan att ha sett sig för om du kom körande?
Nej , jag är en sån som inte fick betalt för min egen bil ens när jag INTE var vållande och INTE kunde förutse eller undvika olyckan pga andras idiotism , lögner och bedrägeri.Så om du vill , swisha mig några tusen du me så får du se att du blir av me dem laglig väg.
Citera
2025-06-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Varför skulle hon slå in nummret på swish? Har man inte redan sitt barn som kontakt på telefonen? I fall det är denna 82åriga tant så borde man ju tycka att vid den åldern det är svårare att komma i håg 10 siffror. Fan till och jag som är ung har i bland problem med att hålla koll på familjens nummer.
Äldre människor tycker ofta att det är lättare att knappa in nummer de kommer ihåg. Förr i tiden var det noll problem att hålla koll på de nummer man behövde ringa ofta av den enkla anledningen att man nästan alltid ringde dem från en vanlig fast telefon.

Innan smartphoneeran gjorde jag likadant. Många nummer knappade jag in direkt för att det var smidigare än att bläddra i telefonboken. På smartphones upplever jag det inte som lika smidigt, så jag gör inte så längre. Men jag är mycket yngre än henne.
Citera
2025-06-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Ja , arbetsinsats , stressfaktor men framför allt princip , att vara tvungen att utföra ett jobb som man inte vill , inte avtalat om och inte gjort något fel för att behöva rätta till.
Om du får grannens post i din brevlåda, lägger du den i rätt brevlåda då?
Citera
2025-06-20, 13:27
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Äldre människor tycker ofta att det är lättare att knappa in nummer de kommer ihåg. Förr i tiden var det noll problem att hålla koll på de nummer man behövde ringa ofta av den enkla anledningen att man nästan alltid ringde dem från en vanlig fast telefon.

Innan smartphoneeran gjorde jag likadant. Många nummer knappade jag in direkt för att det var smidigare än att bläddra i telefonboken. På smartphones upplever jag det inte som lika smidigt, så jag gör inte så längre. Men jag är mycket yngre än henne.

Vi hade en telefonbok med släktens nummer i. En annan tid det...
Citera
2025-06-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Vi hade en telefonbok med släktens nummer i. En annan tid det...
Så är det. Jag minns de flesta telefonnummer till familjen och barndomsvänner.
Citera
2025-06-20, 14:08
Medlem
Citat:
https://internetkunskap.se/guider/ovrigt/nagon-swishade-pengar-till-mig-av-misstag-och-vill-nu-fa-tillbaka-dem/

Citat:
Ifall personen vill ha tillbaka pengarna till ett annat telefonnummer (eller få pengarna insatta på ett bankkonto) rör det sig garanterat om ett försök till penningtvätt.
Citera
2025-06-20, 14:35
Medlem
För någon månad sedan sattes pengar in på mitt konto, jag swishade tllbaka direkt då det var ett litet belopp utan att ens ha kontaktat personen ifråga. Jag begriper inte hur det innebär att någon kommer över koden till bankid.
Citera
2025-06-20, 14:42
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Men dyker inte namnet på den man swishar till på skärmen..Då ser man ju om man swishat rätt..
Jo, du kan dessutom lirka fram namnet från ett skyddat nr genom att göra en svish och avbryta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in