Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
80-90-00 talet var inte mycket att hänga i granen .
Är den sista årgången boomer (Göteborg) och visst hade vi vår beskärda andel skummisar som pushade droger, "knackade bög" ( Sverigevänner med sadistisk böjelser oftast) och utslagna alkisar som levde rövare på femman och runtom stadens torg. Bilinbrotten var vanligt i P-husen. Misshandel ökade under hela 80-talet till proportioner som idag skulle anses epidemiologisk. Liksom stölder och inbrott i privata fastigheter.
På den tiden var det mesta grått och trist. Uteställen var få som hade öppet till efter kl. midnatt och för en ung (som jag) att uppleva lite schysst dansmusik som kom från det förlovade klubblandet UK så fanns det enbart svartklubbar att gå till.
90-tale något bättre då Indiemusiken gjort stora framsteg och puttade ut axelvaddarnas kvävande kommersiella skitmusik
Jag skulle aldrig i livet byta bort 2025 med 1985 eller 1995, eller år 2000. Maken till dynamik som pågår i Göteborgs samhälle på alla fronter är fantastiskt. Synd bara att jag är lite för trött att hänga med i svängarna nu.
Lite kul är det att Gen Z ( Födda 1997-2012) visat sig bli en rätt så uppdelat generation mellan progressiv och lite mer traditionell/konservativ.
Så kallad indiemusik var också komersiell, trendig sörja.
En sak jag faktiskt saknar lite själv är det du upplevde som grått och tråkigt. Men jag är ju inte heller en hysterisk extrovert som kräver ständigt umgänge, "dynamik" och "vibrans".
Generation Z är födda 2005-2025. De tar slut som nyfödda först i höst. Jag är så jävla less på hur marknadsförare gått in och skapat alla dessa missförstånd kring när generationer börjar och slutar.
Boomers är födda 1945-1965
Generation X är födda 1965-1985
Millennials är födda 1985-2005
Zoomers är födda 2005-2025
Generation Alpha existerar inte ens ännu