2025-06-14, 18:44
Avstängd
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlusterBSverige
Du är satt på ignore, Jesus schizo.
Jag lever. Sanningen ska göra oss fria. Gud är en.
Gör motstånd mot djävulen. Närma er Gud. Fadern.

Pappa har en pappa. Sonen har en FaR. Det är inte så svårt. Vi är. Han är. Allsmäktig.
Fridsfurste.
Citera
2025-06-14, 18:49
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Jag har inte sagt att du sade något annat, tvärtom instämde jag i ditt inlägg. Är du full? En fin dag, men du bör inte dricka allt förmycket.
Solsting
Citera
2025-06-14, 18:49
Medlem
Mad monks avatar
Jag minns ett Sverige där man inte behövde låsa dörren. Låter helt otroligt numera jag vet.
Citera
2025-06-14, 19:04
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ni som fortsätter skriva så här om hur underbart det var då skulle lika gärna kunna vara betalda. Gör ni det gratis är ni bara ännu mer patetiska.

Det var massarbetslöshet, alkoholism och missbruk från avindustrialisering och rån, stölder, misshandel och mord hela jävla tiden. Och angående enbart invandringen så hade ställen som Rosengård och Rinkeby redan då ryktet det har idag.

Snackar du om? Är du ung och inte vet hur bra vi hade det eller?
Citera
2025-06-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag kan inte vara ensam om att ibland vid en fin sommar dag, med inga moln på himmelen.
Börja tänka på hur det var i Sverige och Europa fram till runt 2000.

Malmö hade runt den tiden börjat få lite små problem med integrationen. Men det kändes som hanterbart. Vi hade som värst kanske HA som sköt ett skott mot bandidos.
Knivskador började dock dyka. Och mer extremt övervåld mot individer.
Lite små rån ökade också. Där något ljushuvud fick för sig att försöka dra med sig en bankomat. Eller crash and grab med bilar som körde in i affärer. Det var också runt denna tid som MENA barnen började bli majoriteten av de som skapade oreda.

Går vi tillbaka 10 år till. Runt 1990 hade vi i stort inget våld av den typen som började dyka upp runt 2000. Något enstaka små gäng (17/18 åringar) som gav sig på andra i samma ålder. En spark eller sving med knytnäven. Eller någon som var duktig på taekwondo, som var den tidens inne kampsport.
Mycket Juggar, polacker, ungrare sam andra svenskar som var i farten. Inte alls många MENA.

Utvecklingen har skett framför våra ögon.
Jag kommer ihåg!!!

Att ha levt och sett denna utveckling.
För att sedan få höra partier och individer totalt flytta bort problemen som att de inte fanns har gjort ont i själen. Ibland nästan så att man vill gråta.
Jag tänkte många gånger, vad är det dom säger? Dessa som står i tv och ljuger, är till och med äldre än mig. Kommer de inte ihåg hur vi har haft det? Är de blinda?

Svea har ont i hjätat

Europa offrades när Bush bestämde sig för att iscensätta terrorattacken mot World Trade Center och invadera Afghanistan och Irak. Det var det året Europa men framförallt Sverige förändrades för alltid till det skitland det har blivit idag.
Citera
2025-06-14, 19:06
Medlem
KlusterBSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Snackar du om? Är du ung och inte vet hur bra vi hade det eller?

Tråkigt nog för dig är jag född 1993 så jag har gott om förstahandskällor på hur "underbart" det var.
Citera
2025-06-14, 19:19
Medlem
Ibland? Jag får anstränga mig för att inte tänka på det hela tiden.
När man ser tillbaka är det ofattbart hur mycket situationen har urartat, och hur fort det gick, och hur långt det är tillbaka till någon form av normalitet igen.

Den enda liknelsen jag kommer på är öppningsscenerna i Independence Day, där folk går upp en morgon och lever sina helt vanliga, lugna liv, kollar posten osv - och så bryter plötsligt ett kolossalt rymdskepp genom molnen och utplånar hela deras tillvaro.

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Jag minns ett Sverige där man inte behövde låsa dörren. Låter helt otroligt numera jag vet.

Jag bodde i götet, så vi var väl inte riktigt på den nivån runt millennieskiftet. Men går man tillbaka till nittiotalet minns jag åtminstone en tid då man var genuint förvånad över koncept som "stöldligor". Det var liksom en stor nyhet -och väldigt ovanligt- att ett par zigenare hade kommit hit med skåpbil och nu länsat ett par villor i kommunen.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2025-06-14 kl. 19:21.
Citera
2025-06-14, 19:34
Medlem
Citat:
Jag är så jävla trött på sån här enfaldig nostalgi.

2000-talet var äckligt precis eftersom det fortfarande var så jävla låginformerat boomer högt förtroendesamhälle samtidigt som en väldigt liten marginaliserad skara autister kunde se vad som egentligen skedde, börjat ske och redan pågått. Det är hit det har lett.

Det är ingenting att sakna och längta tillbaka till. Varför sakna när du "bara" hade stadium ett eller två eller tre etc. cancer?

Och det jag menar med cancer har för det mesta inte ens med invandringen att göra.

Blattarna har förstört Sverige, blattarna skall avlivas "en masse" snarast.
Blattarna kan vara i sina efterblivna blatteländer och svälta ihjäl!!!

Med lite lite flyt blir Iran snart en grushög.
Getknullare skall INTE vara i Sverige!!!
Citera
2025-06-14, 19:35
Medlem
Generalkosmoss avatar
Samhällsklimatatet var mycket bättre. ZTV, MTV, inga mobiler, börja av internet, inte så mycket MENA, öht bättre vibe på alla sätt å vis.
Citera
2025-06-14, 19:37
Medlem
Generalkosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qozoker
Europa offrades när Bush bestämde sig för att iscensätta terrorattacken mot World Trade Center och invadera Afghanistan och Irak. Det var det året Europa men framförallt Sverige förändrades för alltid till det skitland det har blivit idag.

Sant vi ska inte glömma jänkarens skuld i det hela, svenska naiva politiker och parasit MENA än trefadig destruktion.
Citera
2025-06-14, 19:37
Medlem
Landsbygdens avatar
Nä, tycker det mesta var skit då också. Varierande skäl. I stort sett alla årtionden är skit.
Citera
2025-06-14, 19:39
Medlem
KlusterBSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
80-90-00 talet var inte mycket att hänga i granen .

Är den sista årgången boomer (Göteborg) och visst hade vi vår beskärda andel skummisar som pushade droger, "knackade bög" ( Sverigevänner med sadistisk böjelser oftast) och utslagna alkisar som levde rövare på femman och runtom stadens torg. Bilinbrotten var vanligt i P-husen. Misshandel ökade under hela 80-talet till proportioner som idag skulle anses epidemiologisk. Liksom stölder och inbrott i privata fastigheter.

På den tiden var det mesta grått och trist. Uteställen var få som hade öppet till efter kl. midnatt och för en ung (som jag) att uppleva lite schysst dansmusik som kom från det förlovade klubblandet UK så fanns det enbart svartklubbar att gå till.

90-tale något bättre då Indiemusiken gjort stora framsteg och puttade ut axelvaddarnas kvävande kommersiella skitmusik

Jag skulle aldrig i livet byta bort 2025 med 1985 eller 1995, eller år 2000. Maken till dynamik som pågår i Göteborgs samhälle på alla fronter är fantastiskt. Synd bara att jag är lite för trött att hänga med i svängarna nu.
Lite kul är det att Gen Z ( Födda 1997-2012) visat sig bli en rätt så uppdelat generation mellan progressiv och lite mer traditionell/konservativ.

Så kallad indiemusik var också komersiell, trendig sörja.

En sak jag faktiskt saknar lite själv är det du upplevde som grått och tråkigt. Men jag är ju inte heller en hysterisk extrovert som kräver ständigt umgänge, "dynamik" och "vibrans".

Generation Z är födda 2005-2025. De tar slut som nyfödda först i höst. Jag är så jävla less på hur marknadsförare gått in och skapat alla dessa missförstånd kring när generationer börjar och slutar.

Boomers är födda 1945-1965
Generation X är födda 1965-1985
Millennials är födda 1985-2005
Zoomers är födda 2005-2025
Generation Alpha existerar inte ens ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in