2025-06-14, 12:53
Medlem
Citat:
Anna Nezghovorova kunde knappt ett ord svenska nr hon brjade p naturvetarprogrammet p Vilhem Moberggymnasiet fr tre r sen. Nu tar hon studenten och r mest stolt ver sina A i alla svenska-kurserI hst planerar hon att brja lsa till biomedicinsk analytiker p Linnuniversitetet i Kalmar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ed-a-i-svenska

Hmm, har vi verkligen tagit emot rtt invandrare? Som vill integrera sig,som kmpar!
Hursomhelst ett fredme!!
Citera
2025-06-14, 13:04
Medlem
Ja vita Europeer har ltt fr att anpassa sig i andra Europeiska lnder. Hursomhelst bra gjort av Anna, det kommer nog att g bra fr henne i framtiden i Sverige.
Citera
2025-06-14, 13:33
Medlem
triptykens avatar
Grattis till henne!

Men r frgan "tar vi emot rtt invandrare" ... ja? Eller det beror p vad "rtt" betyder fr dig? Integrationsviljan r genuint strre n mnga p FB verkar vilja tro. Kan fresl att ni tar er till ett bibliotek med Svenska sprkkafeer och snackar med folk dr.

Lallare som inte fick lra sig lsa dr dom kom ifrn fr att dom var kvinnor, och som nu i vuxen lder sliter hcken av sig fr att lra sig bde det och sprket. Dom hr kurserna vrlar efter Svenska deltagare. Deltagarna i vrigt nskar sig det eftersom att f kontakt, bli bekant och kanske vn med en infdd Svensk r nt man vill ha.
S kmpa fr integration TS, var frndringen du vill se och stll upp!

(en kompis beskrev processen att bli vn med Svenskar som att frska bli polare med vilda rdjur. Du mste locka och pocka, g fram outgrundligt frsiktigt och lngsamt. Men ett fr hgt ljud eller snabb rrelse s flyr dom till skogs och du r tillbaka p ruta noll)
Citera
2025-06-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
(en kompis beskrev processen att bli vn med Svenskar som att frska bli polare med vilda rdjur. Du mste locka och pocka, g fram outgrundligt frsiktigt och lngsamt. Men ett fr hgt ljud eller snabb rrelse s flyr dom till skogs och du r tillbaka p ruta noll)
Visst, svenskar r reserverade, det r inget nytt.
Men troende muslimer r knappast bttre.
Hur ofta ser du svenska mn tillsammans med hijabis?
Hur ofta blir svenskar inbjudna i deras gemenskap?
Hur ofta FRSKER de ens nrma sig majoritetsbefolkningen?

steuroper r ocks vldigt reserverade kan tillggas.
Vi r inte det enda folket i vrlden som r svra att nrma sig.
Citera
2025-06-14, 14:09
Medlem
Har inte trffat en nyanlnd som inte velat lra knna fler svenskar. Men vi r vl kanske inte de lttaste att lra knna.
Citera
2025-06-14, 14:13
Moderator
Ancistruss avatar
Kul fr henne, grattis!

Jo det hr var ju ett rtt typiskt reportage frn SVT, vlja ut ngon invandrare som lyckas bra och hoppas den obildade pbeln till tittare drfr kommer tro att alla invandrare lyckas bra.

Men saken r naturligtvis att det r hgst individuellt men att man nd kan se vissa tydliga tendenser till att ngra grupper oftare lyckas bttre n andra. Generellt sett mnniskor frn andra delar av Vstvrlden brukar lyckas bra medan mnniskor frn t.ex. Afrika och Mellanstern mindre bra, eller inte alls. S vljer vi att istllet satsa p att ta in de grupper som har strst sannolikhet att lyckas, istllet fr de som har minst, kommer det ocks sannolikt ocks fungera klart bttre.
Citera
2025-06-14, 14:39
Medlem
lls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Kul fr henne, grattis!

Jo det hr var ju ett rtt typiskt reportage frn SVT, vlja ut ngon invandrare som lyckas bra och hoppas den obildade pbeln till tittare drfr kommer tro att alla invandrare lyckas bra.

Men saken r naturligtvis att det r hgst individuellt men att man nd kan se vissa tydliga tendenser till att ngra grupper oftare lyckas bttre n andra. Generellt sett mnniskor frn andra delar av Vstvrlden brukar lyckas bra medan mnniskor frn t.ex. Afrika och Mellanstern mindre bra, eller inte alls. S vljer vi att istllet satsa p att ta in de grupper som har strst sannolikhet att lyckas, istllet fr de som har minst, kommer det ocks sannolikt ocks fungera klart bttre.

japp.
Sedan tar en politiker upp reportaget vid nsta debatt som att MENA skulle vara inrknade.
Citera
2025-06-14, 14:44
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Grattis till henne!

Men r frgan "tar vi emot rtt invandrare" ... ja? Eller det beror p vad "rtt" betyder fr dig? Integrationsviljan r genuint strre n mnga p FB verkar vilja tro. Kan fresl att ni tar er till ett bibliotek med Svenska sprkkafeer och snackar med folk dr.

Lallare som inte fick lra sig lsa dr dom kom ifrn fr att dom var kvinnor, och som nu i vuxen lder sliter hcken av sig fr att lra sig bde det och sprket. Dom hr kurserna vrlar efter Svenska deltagare. Deltagarna i vrigt nskar sig det eftersom att f kontakt, bli bekant och kanske vn med en infdd Svensk r nt man vill ha.
S kmpa fr integration TS, var frndringen du vill se och stll upp!

Jo det kan nog oftast stmma. Men vi svenskar har rtt att ha precis vilken kultur vi vill, tminstone hr i Sverige, exakt som alla andra folkslag har rtt att ha vilken kultur de vill i sina hemlnder. Flyttar jag till ett annat land fr jag se till att anpassa mig om jag vill passa in och f vnner. Kan, eller vill, jag inte det r det mitt fel, inte alla andras. Jag kan knappast krva att alla andra ska anpassa sig till mig, universum kretsar trots allt inte runt mig och vad jag vill. Och detsamma gller naturligtvis de som flyttat hit.

Men visst, jag frstr absolut att det kan vara svrt fr en del mnniskor, i synnerhet fr de kommer frn vldigt skilda kulturer, att komma in i det svenska samhllet. Men det r ju deras problem, inte alla andras.

Detta var dock ett reportage om en ung tjej som verkar klarat det riktigt bra. S hon och andra som henne kan vi naturligtvis fortstta ta in hit till Sverige. Och naturligtvis tvrtom fr de som har det klart svrare, oftast mnniskor frn vldigt skilda kulturer, och detta minst lika mycket fr deras egen skull som fr vr.
Citera
2025-06-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ed-a-i-svenska

Hmm, har vi verkligen tagit emot rtt invandrare? Som vill integrera sig,som kmpar!
Hursomhelst ett fredme!!

Bde ja o nej - om allt gr som hon hopps kommer hon att passera 75% av ankdammsfolket-
bortsett frn bttre bil o liknande konsumtion

NEJ hon kan bjuda ver nstan alla eller i vart falldriva upp priserna utav helvete vid kp av bostad
eller konkurrens om annat vid budgivningar
Citera
2025-06-14, 15:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
japp.
Sedan tar en politiker upp reportaget vid nsta debatt som att MENA skulle vara inrknade.

Jo s brukar det ju bli. Och det r vl ocks en del av tanken frn SVT:s sida, ge goda argument fr invnarna och politikerna om frdelen med fortsatt hg invandring. Detta genom att exempel p de som lyckas bra. Och nr de i undantagsfall vljer ut ngon som lyckats illa tydligt pongtera att de r offer fr precis allt mjligt, t.ex. svenskars rasism, och att de annars hade lyckats jttebra. Och visst, d mste de ju ocks blanda ihop hgutbildade vsterlnningar med analfabeter frn tredje vrlden och hoppas ingen mrker det.
Citera
2025-06-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Visst, svenskar r reserverade, det r inget nytt.
Men troende muslimer r knappast bttre.
Hur ofta ser du svenska mn tillsammans med hijabis?
Hur ofta blir svenskar inbjudna i deras gemenskap?
Hur ofta FRSKER de ens nrma sig majoritetsbefolkningen?

steuroper r ocks vldigt reserverade kan tillggas.
Vi r inte det enda folket i vrlden som r svra att nrma sig.

r alla invandrare i Sverige hijabis?

Sverige har en vldigt hg andel av olika typer av grupper. Visst, arabiska och somaliska kvinnor i hijabis r nog inte de mest integrations-villiga av sig, det r nog ingen som frnekar.

Det kan t.ex vara Juan frn Brasilien som sger samma sak. Om grupper frn olika delar av vrlden och frn olika kulturer sger samma sak om svenskar skulle det inte vara frvnande om det ligger mycket sanning i det...
Citera
2025-06-15, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snille-killen
r alla invandrare i Sverige hijabis?

Sverige har en vldigt hg andel av olika typer av grupper. Visst, arabiska och somaliska kvinnor i hijabis r nog inte de mest integrations-villiga av sig, det r nog ingen som frnekar.

Det kan t.ex vara Juan frn Brasilien som sger samma sak. Om grupper frn olika delar av vrlden och frn olika kulturer sger samma sak om svenskar skulle det inte vara frvnande om det ligger mycket sanning i det...
Nmnde ven att exempelvis steuroper ocks r reserverade.
Och har inte frnekat av svenskar r detsamma.
Du verkar inte ha lst mitt inlgg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in