2025-06-14, 12:53
Medlem
Citat:
Anna Nezghovorova kunde knappt ett ord svenska när hon började på naturvetarprogrammet på Vilhem Moberggymnasiet för tre år sen. Nu tar hon studenten – och är mest stolt över sina A i alla svenska-kurser…I höst planerar hon att börja läsa till biomedicinsk analytiker på Linnéuniversitetet i Kalmar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ed-a-i-svenska

Hmm, har vi verkligen tagit emot rätt invandrare? Som vill integrera sig,som kämpar!
Hursomhelst ett föredöme!!
Citera
2025-06-14, 13:04
Avstängd
Ja vita Europeer har lätt för att anpassa sig i andra Europeiska länder. Hursomhelst bra gjort av Anna, det kommer nog att gå bra för henne i framtiden i Sverige.
Citera
2025-06-14, 13:33
Medlem
triptykens avatar
Grattis till henne!

Men är frågan "tar vi emot rätt invandrare" ... ja? Eller det beror på vad "rätt" betyder för dig? Integrationsviljan är genuint större än många på FB verkar vilja tro. Kan föreslå att ni tar er till ett bibliotek med Svenska språkkafeer och snackar med folk där.

Lallare som inte fick lära sig läsa där dom kom ifrån för att dom var kvinnor, och som nu i vuxen ålder sliter häcken av sig för att lära sig både det och språket. Dom här kurserna vrålar efter Svenska deltagare. Deltagarna i övrigt önskar sig det eftersom att få kontakt, bli bekant och kanske vän med en infödd Svensk är nåt man vill ha.
Så kämpa för integration TS, var förändringen du vill se och ställ upp!

(en kompis beskrev processen att bli vän med Svenskar som att försöka bli polare med vilda rådjur. Du måste locka och pocka, gå fram outgrundligt försiktigt och långsamt. Men ett för högt ljud eller snabb rörelse så flyr dom till skogs och du är tillbaka på ruta noll)
Citera
2025-06-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
(en kompis beskrev processen att bli vän med Svenskar som att försöka bli polare med vilda rådjur. Du måste locka och pocka, gå fram outgrundligt försiktigt och långsamt. Men ett för högt ljud eller snabb rörelse så flyr dom till skogs och du är tillbaka på ruta noll)
Visst, svenskar är reserverade, det är inget nytt.
Men troende muslimer är knappast bättre.
Hur ofta ser du svenska män tillsammans med hijabis?
Hur ofta blir svenskar inbjudna i deras gemenskap?
Hur ofta FÖRSÖKER de ens närma sig majoritetsbefolkningen?

Östeuropéer är också väldigt reserverade kan tilläggas.
Vi är inte det enda folket i världen som är svåra att närma sig.
Citera
2025-06-14, 14:09
Medlem
Har inte träffat en nyanländ som inte velat lära känna fler svenskar. Men vi är väl kanske inte de lättaste att lära känna.
Citera
2025-06-14, 14:13
Moderator
Ancistruss avatar
Kul för henne, grattis!

Jo det här var ju ett rätt typiskt reportage från SVT, välja ut någon invandrare som lyckas bra och hoppas den obildade pöbeln till tittare därför kommer tro att alla invandrare lyckas bra.

Men saken är naturligtvis att det är högst individuellt men att man ändå kan se vissa tydliga tendenser till att några grupper oftare lyckas bättre än andra. Generellt sett människor från andra delar av Västvärlden brukar lyckas bra medan människor från t.ex. Afrika och Mellanöstern mindre bra, eller inte alls. Så väljer vi att istället satsa på att ta in de grupper som har störst sannolikhet att lyckas, istället för de som har minst, kommer det också sannolikt också fungera klart bättre.
Citera
2025-06-14, 14:39
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Kul för henne, grattis!

Jo det här var ju ett rätt typiskt reportage från SVT, välja ut någon invandrare som lyckas bra och hoppas den obildade pöbeln till tittare därför kommer tro att alla invandrare lyckas bra.

Men saken är naturligtvis att det är högst individuellt men att man ändå kan se vissa tydliga tendenser till att några grupper oftare lyckas bättre än andra. Generellt sett människor från andra delar av Västvärlden brukar lyckas bra medan människor från t.ex. Afrika och Mellanöstern mindre bra, eller inte alls. Så väljer vi att istället satsa på att ta in de grupper som har störst sannolikhet att lyckas, istället för de som har minst, kommer det också sannolikt också fungera klart bättre.

japp.
Sedan tar en politiker upp reportaget vid nästa debatt som att MENA skulle vara inräknade.
Citera
2025-06-14, 14:44
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Grattis till henne!

Men är frågan "tar vi emot rätt invandrare" ... ja? Eller det beror på vad "rätt" betyder för dig? Integrationsviljan är genuint större än många på FB verkar vilja tro. Kan föreslå att ni tar er till ett bibliotek med Svenska språkkafeer och snackar med folk där.

Lallare som inte fick lära sig läsa där dom kom ifrån för att dom var kvinnor, och som nu i vuxen ålder sliter häcken av sig för att lära sig både det och språket. Dom här kurserna vrålar efter Svenska deltagare. Deltagarna i övrigt önskar sig det eftersom att få kontakt, bli bekant och kanske vän med en infödd Svensk är nåt man vill ha.
Så kämpa för integration TS, var förändringen du vill se och ställ upp!

Jo det kan nog oftast stämma. Men vi svenskar har rätt att ha precis vilken kultur vi vill, åtminstone här i Sverige, exakt som alla andra folkslag har rätt att ha vilken kultur de vill i sina hemländer. Flyttar jag till ett annat land får jag se till att anpassa mig om jag vill passa in och få vänner. Kan, eller vill, jag inte det är det mitt fel, inte alla andras. Jag kan knappast kräva att alla andra ska anpassa sig till mig, universum kretsar trots allt inte runt mig och vad jag vill. Och detsamma gäller naturligtvis de som flyttat hit.

Men visst, jag förstår absolut att det kan vara svårt för en del människor, i synnerhet för de kommer från väldigt skilda kulturer, att komma in i det svenska samhället. Men det är ju deras problem, inte alla andras.

Detta var dock ett reportage om en ung tjej som verkar klarat det riktigt bra. Så hon och andra som henne kan vi naturligtvis fortsätta ta in hit till Sverige. Och naturligtvis tvärtom för de som har det klart svårare, oftast människor från väldigt skilda kulturer, och detta minst lika mycket för deras egen skull som för vår.
Citera
2025-06-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ed-a-i-svenska

Hmm, har vi verkligen tagit emot rätt invandrare? Som vill integrera sig,som kämpar!
Hursomhelst ett föredöme!!

Både ja o nej - om allt går som hon hopps kommer hon att passera 75% av ankdammsfolket-
bortsett från bättre bil o liknande konsumtion

NEJ hon kan bjuda över nästan alla eller i vart falldriva upp priserna utav helvete vid köp av bostad
eller konkurrens om annat vid budgivningar
Citera
2025-06-14, 15:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
japp.
Sedan tar en politiker upp reportaget vid nästa debatt som att MENA skulle vara inräknade.

Jo så brukar det ju bli. Och det är väl också en del av tanken från SVT:s sida, ge goda argument för invånarna och politikerna om fördelen med fortsatt hög invandring. Detta genom att exempel på de som lyckas bra. Och när de i undantagsfall väljer ut någon som lyckats illa tydligt poängtera att de är offer för precis allt möjligt, t.ex. svenskars rasism, och att de annars hade lyckats jättebra. Och visst, då måste de ju också blanda ihop högutbildade västerlänningar med analfabeter från tredje världen och hoppas ingen märker det.
Citera
2025-06-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Visst, svenskar är reserverade, det är inget nytt.
Men troende muslimer är knappast bättre.
Hur ofta ser du svenska män tillsammans med hijabis?
Hur ofta blir svenskar inbjudna i deras gemenskap?
Hur ofta FÖRSÖKER de ens närma sig majoritetsbefolkningen?

Östeuropéer är också väldigt reserverade kan tilläggas.
Vi är inte det enda folket i världen som är svåra att närma sig.

Är alla invandrare i Sverige hijabis?

Sverige har en väldigt hög andel av olika typer av grupper. Visst, arabiska och somaliska kvinnor i hijabis är nog inte de mest integrations-villiga av sig, det är nog ingen som förnekar.

Det kan t.ex vara Juan från Brasilien som säger samma sak. Om grupper från olika delar av världen och från olika kulturer säger samma sak om svenskar skulle det inte vara förvånande om det ligger mycket sanning i det...
Citera
2025-06-15, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snille-killen
Är alla invandrare i Sverige hijabis?

Sverige har en väldigt hög andel av olika typer av grupper. Visst, arabiska och somaliska kvinnor i hijabis är nog inte de mest integrations-villiga av sig, det är nog ingen som förnekar.

Det kan t.ex vara Juan från Brasilien som säger samma sak. Om grupper från olika delar av världen och från olika kulturer säger samma sak om svenskar skulle det inte vara förvånande om det ligger mycket sanning i det...
Nämnde även att exempelvis östeuropéer också är reserverade.
Och har inte förnekat av svenskar är detsamma.
Du verkar inte ha läst mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in