• 2
  • 3
2025-06-18, 21:27
Medlem
godboys avatar
Det kan g att resa utan lmplig ID handling inom EU och Schengen, men det r inte skert att det hller hela vgen. Jag reser en del, srskilt i Europa, och det r inte ofta jag fr "utkad" kontroll vid grnspassage. Men hotellen vill ofta ha ngon form av ID handling, jag testar ibland att lmna mitt vanliga krkort och ovanligt ofta accepteras det, men inte alltid.

Jag har dock alltid med mig passet nr jag reser, har inte ftt ndan ur vagnen fr nationellt ID, men det skulle vara bra att ha det ocks.

Personligen tycker jag man r gravt dum i huvudet om man reser utan de handlingar som krvs fr respektive land. r man s jvla korkad att man reser utan korrekta dokument och blir kollad d fr man skylla sig sjlv. Det r ju bara en Googling bort vad som krvs.

Dessutom finns det lnder, bde i och utom Europa, som krver att man br med sig en ID handling nr man rr sig ute. S ett litet tips r att ta reda p vad som gller innan man ger sig av.
Citera
2025-06-18, 21:53
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
De senaste tio ren har jag bara grnskontrollerats en gng inom Schengen. Det enda flygbolag som kollat ID, undantaget vid bagageincheckning, r Ryanair. Hotell brukar vilja ha ID, men p senare tid har det brjat dyka upp incheckningsmaskiner dr man sjlv matar in information. Frjor brukar krva ID. Sedan har norsk tull en gng undrat vad jag skulle gra i Norge, mitt bagage verkade lite konstigt. De njde sig nr jag visade biljetten fr utresan. Polis eller liknande har aldrig bett om ID inne i det berrda landet.

Jag tror till och med att Ryanair inte njer sig med ngot annat n pass men kan fel dr, mjligt att nationellt ID fungerar. Hursom, bara fr att vi r i Schengen s ska man inte anta att det r utan kontroller. Vill man vara trygg s r ett pass alltid bra att ha med sig.

Hotell har alltid begrt ID av mig, pass eller nationellt ID om det r inom Schengen. Men om det r ett krav eller bara fr att de vill vill se stavningen p mitt namn vet jag inte.
Citera
2025-06-18, 22:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag tror till och med att Ryanair inte njer sig med ngot annat n pass men kan fel dr, mjligt att nationellt ID fungerar. Hursom, bara fr att vi r i Schengen s ska man inte anta att det r utan kontroller. Vill man vara trygg s r ett pass alltid bra att ha med sig.

Hotell har alltid begrt ID av mig, pass eller nationellt ID om det r inom Schengen. Men om det r ett krav eller bara fr att de vill vill se stavningen p mitt namn vet jag inte.
Jag har, de senaste fem ren, godknts av Ryanair vid flygning inom Schengen med nationellt ID.
Citera
2025-06-18, 23:34
Medlem
Det r klart att du kan ha tur och inte behva visa ens ditt bibliotekskort.
Men vad som n hnder, i trafiken, du blir bestulen, du behver gipsa handleden, du behver g ombord ett flyg, du behver kpa en biljett till en fotbollsmatch, you name it!
Du mste kunna visa vem du r!!!
Svrare n s r det inte.
Och inom Schengen s r det nationellt ID eller pass.
Jag brukar ta med bda ifall jag blir av med ngot. (fast jag har bara passet med om ifall att)
Krkort?
Jag vet inte om Guardia Civil p flygplatsen i Madrid r srskilt intresserade av att veta att du kan kra bil...
Dom vill veta vem du r och var du hr hemma, i fall om och dom har anledning till det!
Citera
2025-06-18, 23:35
Medlem
Citat:
Jag har, de senaste fem ren, godknts av Ryanair vid flygning inom Schengen med nationellt ID.
Naturligtvis!
Varfr inte lixom?
Citera
2025-06-19, 00:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Naturligtvis!
Varfr inte lixom?
Tja, jag lste p Internet, inlgget jag citerade, ngot som antydde att det inte vore naturligt. Och det vore inte frsta gngen ett fretag hittar p konstiga regler.
Att du reser med dubbla ID-handlingar r intressant.
https://youtu.be/mDUVoycDAgc?t=71
Citera
2025-06-19, 10:58
Medlem
Citat:
Tja, jag lste p Internet, inlgget jag citerade, ngot som antydde att det inte vore naturligt. Och det vore inte frsta gngen ett fretag hittar p konstiga regler.
Att du reser med dubbla ID-handlingar r intressant.
https://youtu.be/mDUVoycDAgc?t=71
Hehe! (p klippet)
Sant! Kanske Ryan har rtt att hitta p att man mste ha pass, det r ju deras flygplan.
Men undra hur lnge den regeln skulle kunna hlla hos lagstiftarna...
Btw har jag flera bankkort med mig ocks. (Har sttt i Asien utan kort nr jag var novis)
Citera
2025-06-19, 12:46
Medlem
Jag motorcyklar genom Europa fr tv r sedan och krossade 11st landsgrnser varav Schweiz och Monaco (utanfr EU) var med. Jag visade min legitimation en gng. Det var nr jag skulle ver resundsbron till Danmark. Tog frja frn Rostock hem sen och behvde inte visa Id d.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in