2025-06-13, 14:17
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag är ute och reser ganska ofta inom Europa och har alltid mitt nationella ID-kort i plånboken, men det är ytterst sällan jag faktiskt behöver visa det. Om du reser med bara handbagage och checkar in online så är det sällan någon kontrollerar något, och jag tycker det är sällan som jag blir kontrollerad av hotell också.

Jag reser mest i jobbet vilket betyder många återkommande hotell, så det kan vara att jag redan är med i deras system. Nu senaste veckan har jag checkat in 4 gånger och bara visat kort en gång, och det var på det hotellet jag inte tidigare varit i. Det kan också varit att den lilla späda fransyskan i receptionen inte kunde tolka mit ådriga vikinganamn utan behövde få det skriftligt.

Om du reser i ett sällskap är det också oftast bara en person per bokning som behöver visa legitimation, jag har aldrig varit med om att de kollat alla.
Citera
2025-06-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Hur är det nu för tiden? Man kan resa utan pass men kan man resa utan ID? T.ex. kan jag inte minnas att jag nånsin visat någon som helst ID-handling när jag rest till Danmark, men hur är det i övrigt inom EU?
Varför frågar du? Har du inget pass eller nationellt id kort, eller frågar du bara för att du är nyfiken?
I'd kort kostar inte mycket och går väldigt snabbt att få jämfört med pass
Citera
2025-06-13, 14:54
Medlem
Citat:
Hur är det nu för tiden? Man kan resa utan pass men kan man resa utan ID? T.ex. kan jag inte minnas att jag nånsin visat någon som helst ID-handling när jag rest till Danmark, men hur är det i övrigt inom EU?

Reser man med bil, tåg eller buss så är min erfarenhet att det är hårdare kontroll in i Sverige än in på kontinenten
Citera
2025-06-13, 14:59
Medlem
Jag går inte ens ut i Sverige någonstans utan någon id-handling för risken att man ska bli kontrollerad hänger över en i nästan alla aktiviteter man gör.

Så jag är laddad med körkort, nationellt id-kort och pass, sådär nu kan jag gå ut. Nä, jag skojar, det räcker oftast med körkort inom Sverige, vissa tjänster accepterar inte körkort så då gäller nationellt id-kort. Likaså när det är Danmark, Finland eller Norge. Utanför det så föredrar jag att använda pass.

Som regel gäller också att bara ha med 2 av 3 id-handlingar så inte alla 3 tappas bort. Det underlättar när man vill fixa nya id-handlingar.

Aldrig provat att resa utomlands utan id-handlingar, misstänker att man lätt fastnar någonstans och bara krånglar till hela resan.
Citera
2025-06-13, 16:57
Medlem
ICA-muppens avatar
Saknar du Google?
https://europa.eu/youreurope/citizen...n/index_sv.htm
Citera
2025-06-13, 19:23
Medlem
Citat:
Du måste ALLTID ha någon form av ID.
Beroende på om du reser inom den passfria nordiska unionen eller inom EU/Schengne så skiljer typen av ID.
Till Danmark räcker körkort (Danmark, Norge, Finland) - till Tyskland är det PASS eller nationellt ID (funkar bara inom Schengen).
Till USA, Thailand, Kina, Australien, Kambodja, Peru osv är det enbart pass.
Citera
2025-06-13, 20:03
Medlem
JdeKoofs avatar
För övrigt har jag aldrig någonsin visat mitt ID/körkort i EU, men passet har de velat se mååånga gånger.
Citera
2025-06-15, 02:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du måste ALLTID ha någon form av ID.
Beroende på om du reser inom den passfria nordiska unionen eller inom EU/Schengne så skiljer typen av ID.
Till Danmark räcker körkort (Danmark, Norge, Finland) - till Tyskland är det PASS eller nationellt ID (funkar bara inom Schengen).
Till USA, Thailand, Kina, Australien, Kambodja, Peru osv är det enbart pass.

Precis, värt att notera är att Irland är EU men inte Schengen, medan Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz är Schengen men inte EU.

Man behöver ju till och med ID när man åker tåg i Sverige för biljetterna är personliga, även om det är extremt sällan som de kollar ID. Men formellt är svenska tågbiljetter inte giltiga om du inte har ID.

TS frågar om Danmark, och denne kan ju behöva visa ID när vid resan tillbaka in i Sverige igen. TS humör lär inte vara på topp om vederbörande då inte kan det.
Senast redigerad av Venator 2025-06-15 kl. 02:15.
Citera
2025-06-15, 12:10
Moderator
Neksnors avatar
De senaste tio åren har jag bara gränskontrollerats en gång inom Schengen. Det enda flygbolag som kollat ID, undantaget vid bagageincheckning, är Ryanair. Hotell brukar vilja ha ID, men på senare tid har det börjat dyka upp incheckningsmaskiner där man själv matar in information. Färjor brukar kräva ID. Sedan har norsk tull en gång undrat vad jag skulle göra i Norge, mitt bagage verkade lite konstigt. De nöjde sig när jag visade biljetten för utresan. Polis eller liknande har aldrig bett om ID inne i det berörda landet.
Citera
2025-06-15, 12:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
De senaste tio åren har jag bara gränskontrollerats en gång inom Schengen. Det enda flygbolag som kollat ID, undantaget vid bagageincheckning, är Ryanair. Hotell brukar vilja ha ID, men på senare tid har det börjat dyka upp incheckningsmaskiner där man själv matar in information. Färjor brukar kräva ID. Sedan har norsk tull en gång undrat vad jag skulle göra i Norge, mitt bagage verkade lite konstigt. De nöjde sig när jag visade biljetten för utresan. Polis eller liknande har aldrig bett om ID inne i det berörda landet.

Alla rederier som kör passagerare fick mycket starkare krav på att genomföra ID-kontroll efter Estoniakatastrofen, så det har inte minst att göra med att ha korrekta passagerarlistor om något händer.
Citera
2025-06-15, 12:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Alla rederier som kör passagerare fick mycket starkare krav på att genomföra ID-kontroll efter Estoniakatastrofen, så det har inte minst att göra med att ha korrekta passagerarlistor om något händer.
Jo, jag vet. Samma resonemang kan tillämpas på flyget, men där visar jag sällan ID. Däremot har flygbolag uppgifter som mitt (påstådda) namn och lite kontaktuppgifter.
Citera
2025-06-15, 23:37
Medlem
Adelaides avatar
När jag reste med buss till Tyskland för några år sedan så var det en passagerare på bussen som hade varken pass eller ID. Tyska gränspolisen tog honom, förmodligen blev han tillbakaskickad.

Edit: På vägen tillbaka var det någon som blev stoppad i Danmark för att passet hade gått ut. Han fick inte heller resa vidare.
Senast redigerad av Adelaide 2025-06-15 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in