• 2
  • 3
2025-06-18, 21:27
Medlem
godboys avatar
Det kan gå att resa utan lämplig ID handling inom EU och Schengen, men det är inte säkert att det håller hela vägen. Jag reser en del, särskilt i Europa, och det är inte ofta jag får "utökad" kontroll vid gränspassage. Men hotellen vill ofta ha någon form av ID handling, jag testar ibland att lämna mitt vanliga körkort och ovanligt ofta accepteras det, men inte alltid.

Jag har dock alltid med mig passet när jag reser, har inte fått ändan ur vagnen för nationellt ID, men det skulle vara bra att ha det också.

Personligen tycker jag man är gravt dum i huvudet om man reser utan de handlingar som krävs för respektive land. Är man så jävla korkad att man reser utan korrekta dokument och blir kollad då får man skylla sig själv. Det är ju bara en Googling bort vad som krävs.

Dessutom finns det länder, både i och utom Europa, som kräver att man bär med sig en ID handling när man rör sig ute. Så ett litet tips är att ta reda på vad som gäller innan man ger sig av.
Citera
2025-06-18, 21:53
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
De senaste tio åren har jag bara gränskontrollerats en gång inom Schengen. Det enda flygbolag som kollat ID, undantaget vid bagageincheckning, är Ryanair. Hotell brukar vilja ha ID, men på senare tid har det börjat dyka upp incheckningsmaskiner där man själv matar in information. Färjor brukar kräva ID. Sedan har norsk tull en gång undrat vad jag skulle göra i Norge, mitt bagage verkade lite konstigt. De nöjde sig när jag visade biljetten för utresan. Polis eller liknande har aldrig bett om ID inne i det berörda landet.

Jag tror till och med att Ryanair inte nöjer sig med något annat än pass men kan fel där, möjligt att nationellt ID fungerar. Hursom, bara för att vi är i Schengen så ska man inte anta att det är utan kontroller. Vill man vara trygg så är ett pass alltid bra att ha med sig.

Hotell har alltid begärt ID av mig, pass eller nationellt ID om det är inom Schengen. Men om det är ett krav eller bara för att de vill vill se stavningen på mitt namn vet jag inte.
Citera
2025-06-18, 22:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag tror till och med att Ryanair inte nöjer sig med något annat än pass men kan fel där, möjligt att nationellt ID fungerar. Hursom, bara för att vi är i Schengen så ska man inte anta att det är utan kontroller. Vill man vara trygg så är ett pass alltid bra att ha med sig.

Hotell har alltid begärt ID av mig, pass eller nationellt ID om det är inom Schengen. Men om det är ett krav eller bara för att de vill vill se stavningen på mitt namn vet jag inte.
Jag har, de senaste fem åren, godkänts av Ryanair vid flygning inom Schengen med nationellt ID.
Citera
2025-06-18, 23:34
Medlem
Det är klart att du kan ha tur och inte behöva visa ens ditt bibliotekskort.
Men vad som än händer, i trafiken, du blir bestulen, du behöver gipsa handleden, du behöver gå ombord ett flyg, du behöver köpa en biljett till en fotbollsmatch, you name it!
Du måste kunna visa vem du är!!!
Svårare än så är det inte.
Och inom Schengen så är det nationellt ID eller pass.
Jag brukar ta med båda ifall jag blir av med något. (fast jag har bara passet med om ifall att)
Körkort?
Jag vet inte om Guardia Civil på flygplatsen i Madrid är särskilt intresserade av att veta att du kan köra bil...
Dom vill veta vem du är och var du hör hemma, i fall om och dom har anledning till det!
Citera
2025-06-18, 23:35
Medlem
Citat:
Jag har, de senaste fem åren, godkänts av Ryanair vid flygning inom Schengen med nationellt ID.
Naturligtvis!
Varför inte lixom?
Citera
2025-06-19, 00:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Naturligtvis!
Varför inte lixom?
Tja, jag läste på Internet, inlägget jag citerade, något som antydde att det inte vore naturligt. Och det vore inte första gången ett företag hittar på konstiga regler.
Att du reser med dubbla ID-handlingar är intressant.
https://youtu.be/mDUVoycDAgc?t=71
Citera
2025-06-19, 10:58
Medlem
Citat:
Tja, jag läste på Internet, inlägget jag citerade, något som antydde att det inte vore naturligt. Och det vore inte första gången ett företag hittar på konstiga regler.
Att du reser med dubbla ID-handlingar är intressant.
https://youtu.be/mDUVoycDAgc?t=71
Hehe! (på klippet)
Sant! Kanske Ryan har rätt att hitta på att man måste ha pass, det är ju deras flygplan.
Men undra hur länge den regeln skulle kunna hålla hos lagstiftarna...
Btw har jag flera bankkort med mig också. (Har stått i Asien utan kort när jag var novis)
Citera
2025-06-19, 12:46
Medlem
Jag motorcyklar genom Europa för två år sedan och krossade 11st landsgränser varav Schweiz och Monaco (utanför EU) var med. Jag visade min legitimation en gång. Det var när jag skulle över Öresundsbron till Danmark. Tog färja från Rostock hem sen och behövde inte visa Id då.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in