2025-06-13, 11:53
Medlem
Hur är det nu för tiden? Man kan resa utan pass men kan man resa utan ID? T.ex. kan jag inte minnas att jag nånsin visat någon som helst ID-handling när jag rest till Danmark, men hur är det i övrigt inom EU?
Citera
2025-06-13, 11:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har åkt till Tyskland utan att visa något ID mer än biljetten som jag köpt tidigare så visst går det men skulle nog säga att det är bra att ha med sig.
Citera
2025-06-13, 12:16
Medlem
JdeKoofs avatar
i teorin kan det väl gå bra utan tom pass. Om man åker buss eller tåg och tältar.
Men det räcker med en sällan förekommande passkontroll av tysk polis och det är kört. Och hotell är bara att glömma.
Citera
2025-06-13, 12:17
Medlem
För baltikum då: Med lastbilsfärjan så behöver man visa ID (pass/nationellt ID) innan man får boarding-card (eller vad det ska kallas). Visst, man kan väl gömma sig i bilen om man vill, men senaste gångerna har både vår och deras tull knallat runt och pratat med folk, så... Risken finns för upptäckt.
På flyget är det lite till och från att man får visa ID utöver boarding-card. Ibland händer det att man slipper ID-a sig.
Citera
2025-06-13, 12:35
Medlem
Man är skyldig att kunna identifiera sig. Men risken att något händer beror ju såklart var du är.

Flyga från Frankrike/Spanien, du behöver oftast visa ID kort vid boarding.
Hotell i Tyskland har i många förbundsländer krav på att gästen identifierar sig vid incheckning.
Citera
2025-06-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Man är skyldig att kunna identifiera sig. Men risken att något händer beror ju såklart var du är.

Flyga från Frankrike/Spanien, du behöver oftast visa ID kort vid boarding.
Hotell i Tyskland har i många förbundsländer krav på att gästen identifierar sig vid incheckning.

Reser man till Irland eller Cypern så antar jag att man alltid måste identifiera sig med pass eller nationellt ID-kort, då de inte ingår i Schengen. Till andra destinationer inom EU/ESS/Schengen så ska man förstås ha med pass eller nationellt ID-kort, förutom inom den nordiska passunionen där man ska klara sig med t.ex. svenskt körkort.
Citera
2025-06-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Reser man till Irland eller Cypern så antar jag att man alltid måste identifiera sig med pass eller nationellt ID-kort, då de inte ingår i Schengen. Till andra destinationer inom EU/ESS/Schengen så ska man förstås ha med pass eller nationellt ID-kort, förutom inom den nordiska passunionen där man ska klara sig med t.ex. svenskt körkort.

Så är det, utanför schengen är det ju som regel alltid passkontroll. Jag flög "förr" till UK med bara nationellt id kort och det gick men det var många ifrågasättanden av olika parter.

Men även inom schengen så finns det ibland krav, varje gång jag flyger från Frankrike så krävs det id kort, inte för att kolla nationalitet utan bara säkerställa att du är samma person som på biljetten.
Citera
2025-06-13, 12:56
Medlem
Graavargs avatar
Det krävs ett giltigt internationellt eller EU-ID, sen är det en annan femma om man alls behöver visa upp nåt.

Höll på att fastna i Litauen pga att jag rest iväg med det gamla icke-EU körkortet som enda ID-handling, men släpptes (egentlig "lagvidrigt") ombord av en schysst litauisk gränspolis (efter att han kollat upp min svenska personnummer i datorn).

Har också bilat ner till Frankrike utan ett enda stopp på vägen, bara för att konstatera att hotellet i Marseille inte ger ut rumsnyckeln förrän man visar upp ett giltigt ID.

Så det varierar. Men i dagsläget med skärpta invandringskontroller mer ller mindre överallt är det nog dumdristigt att åkka utan ID. Och visst kan man få hjälp från svenska ambassader och konsulat, men det är mer begränsat än vad många tror (speciellt om man själv klåpat).

"Om du hamnar i en nödsituation under din utlandsresa kan Utrikesdepartementet (UD) och Sveriges ambassader ge dig råd och hjälp till självhjälp."

https://www.regeringen.se/contentassets/47289cd42da04c348e3484e3ad5db23e/konsular-service-till-svenskar-utomlands.pdf
Citera
2025-06-13, 13:01
Medlem
Germanofils avatar
Att resa utan ID är dumt och kan leda till diverse tråkigheter. Ofta är det t.ex. så att man kan flyga till Spanien utan att visa ID men på tillbakavägen blir msn kollad.

Skaffa ett nationellt ID-kort. Smidigt att ha med i plånboken. Bra investering för ett par hundralappar.
Citera
2025-06-13, 13:18
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Jag har visat pass bla innan äntring av båt SWE till GER, samt självklart när man tar in på hotel.
Citera
2025-06-13, 13:40
Medlem
Jag har varit med om mc-resor där jag åkt runt i många länder innan vi var med i EU utan att behöva visa pass. Andra gånger när vi varit med att det har varit gränskontroller mellan flera. Trafikkontroll där jag behövt visa mitt medborgarskap. Även kört ut ur EU och in igen i ett annat land med kontroll. Svåraste gräns var utan tvekan mellan Polen och Ukraina åt båda hållen. Detta innan kriget. Man vet aldrig när det blir kontroll eller vart. Det går väldigt smidigt om man har dokumenten i ordning. Har numera även NatID men har bara använt det i Sverige så långt.

Ett tag var det även gränskontroll i Sverige från Danmark, då räckte det att man höll upp sitt körkort när man gick förbi. Har även kört in i Sverige från både Danmark, Finland och Tyskland där de stoppat mig och pratat. När jag svarade på skånska så skrattade de och sa att det kan ingen lära sig som inte är uppväxta där. Norge har jag aldrig varit med om någon kontroll oavsett håll. Skulle inte vilja bli kontrollerad i t.ex. Tyskland eller Tjeckien utan att visa medborgarskap, deras poliser käftar man inte med utan att få problem.

Blir det kontroll så kan det bli arresten utan rätt handling beroende på land och att man sen blir förvisad. Roligare kan man ju ha på en semester/resa än att hamna i buren och bli avvisad. Kände en svensk/tysk i München på 80-talet som pratade sig varm då om deras NatID. Att det var enkelt att alltid ha det i plånboken och han rörde sig runt i flera länder på fritiden men kunde alltid visa vem han var. Detsamma har jag NatID i plånboken så det är alltid med om plånboken är det.

Passet tar jag alltid med om jag är ute med mc i Europa för jag vet aldrig på förhand vilka länder det blir. Minns t.ex. en gång innan vi var i EU och vi skulle till Jylland i Danmark. Broarna fanns inte då mellan varken Sverige-Danmark eller mellan de danska öarna och fastlandet. En tyckte att vi skulle åka över till Tyskland för att köpa sprit och ta det hållet upp i Jylland. Båt fick vi ju ändå åka oavsett. Utan pass hade det inte gått. Ska man bo på hotell eller camping vill de se passet men det fungerar nog även med NatID.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-06-13 kl. 13:46.
Citera
2025-06-13, 13:45
Medlem
Beror på hur man reser och hur man bor: Cyklar man eller åker bil och bor hos kompisar kan det nog funka utan ID.
Men skall man ta in på hotel blir det kört i princip alla länder, inklusive Sverige och övriga Norden.
Nu reser jag rätt frekvent både inom och utom Schengen, men har i princip alltid med mig mitt pass så fort jag lämnar Sverige.
Funderat på nationellt ID; Men har aldrig kommit till skott.
Men jag skulle inte rekommendera att resa inom EU utan ett godkänt ID: Vet inte om jag checkat in pa ett Hotel utan att behöva visa: Flyger jag så har jag fått bevisa min identitet i majoriteten av resorna, även inom Schengen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in