2025-06-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag ska kolla vid tid (tack) och läsa på lite ytterligare.
Jag har nämligen både en bra näsa och ett bra luktsinne.

De som investerar och äger Boeing tjänar nämligen minst på detta
(utöver de direkta offren med familjer).

Och om det har pågått en längre tid och säkerhetsproblemen varit kända så kan man ju undra varför det ej har åtgärdats/förbättrats. Eftersom både bolaget och ägarna vill så klart att bolaget ska fortsättningsvis vara det största och säkraste. De vill inte dyka. Eftersom de förlorar sin förmögenhet på det. Vi talar om ett stort världskänt bolag. Gammalt, seriöst och tidigare pålitligt.

Låter mest troligt som ett pågående och väl planerat + utfört sabotage. Utifrån eller inifrån bolaget självt.

Japan, Sydkorea, Kanada, USA, och nu Indien fullastad med britter på väg mot Storbritannien.

Boeing är byggda med billiga delar och dålig kvalité iallafall om man ska tro på dokumentären och visselblåsare de diskuterar med. Allt handlar om att dra med på kostander därav också säkerheten.
Nu vet jag ju inte vad just denna olycka berodde på men skulle inte förvåna mig att det är tekniskt fel.
Citera
2025-06-12, 13:43
Medlem
Tratten52s avatar
[quote=hanenhen|92155872]
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you

Det kan ju isf bero på att de två piloterna just upptäckt ett allvarligt fel med motorerna. Sekunderna går otroligt fort i en situation som denna.

Jag tror inte att dom hinner få in dom om dom var ute . Det gick snabbt efter start. Jag tror dom missade att fälla ut dom.
Citera
2025-06-12, 13:46
Medlem
https://pbs.twimg.com/media/GtPFDrnb...jpg&name=small

Flaps and slats were deployed
Citera
2025-06-12, 13:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
202 döda hittils enligt TV4
Är det en siffra TV4 har hittat på? Ser inte liknande någon annanstans.
Citera
2025-06-12, 13:50
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Troligtvis mest bara invandrade indier som varit på semester i Indien och varit på väg hem till England. Ingen normal person skulle välja att besöka Indien, för det är typ som att åka på semester till en stor soptipp.

Du har fördomar om Indien. Jag har besökt vackra, sopfria delar av landet. Många affärsresenärer på flygen.

Hittills har det kommit ut att 35 läkarstudenter omkom i ett studentboende under planet.

Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Deras ljudtekniker i farten igen.

#viglömmeraldrigrisbergska
Citera
2025-06-12, 13:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Du har fördomar om Indien. Jag har besökt vackra, sopfria delar av landet. Många affärsresenärer på flygen.

Hittills har det kommit ut att 35 läkarstudenter omkom i ett studentboende under planet.

#viglömmeraldrigrisbergska
Tragiskt
Citera
2025-06-12, 13:54
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Boeing är byggda med billiga delar och dålig kvalité iallafall om man ska tro på dokumentären och visselblåsare de diskuterar med. Allt handlar om att dra med på kostander därav också säkerheten.
Nu vet jag ju inte vad just denna olycka berodde på men skulle inte förvåna mig att det är tekniskt fel.

Det finns en stor, väldigt stor, skillnad mellan vad som är ekonomiskt smart att göra för att dra ner på kostnader gentemot vad som är direkt olämpligt ekonomiskt om det resulterar i dödliga flygolyckor.

Jag har mycket svårt att tro att de orsakar detta själva som bolag med tanke på att de själva förlorar allt på det. Däremot om de är infiltrerade av sabotörer, javisst. Annars finns som sagt gränser för vad som är smart Vs osmart. Hållbart Vs ej hållbart.

Notera också att alla mina nämnda olyckor skett i anslutning till START och till landning LANDNING.

*** Min fråga var då-är det lättare att utföra ett "tyst" sabotage i samband med start/landning??

Dessa olyckor skedde alla inom ca 18 månader (!), vet ej om alla var boeing-tror inte det faktiskt (!).
Dock vet jag att det skedde vid start/landning (!) i Kanada, USA, Sydkorea och Japan.
Idag nu även Indien på väg mot Storbritannien.

Det går liksom inte att skylla på fåglar varje gång!
Eller dåliga piloter etc.

Nåväl. Vi får C.
Citera
2025-06-12, 13:56
Medlem
JustTrollings avatar
TV4 säger ju "Indiska medier: Minst 91 döda"
Ett passagerarplan med 242 personer ombord har kraschat i Indien. Minst 91 personer har dött, enligt indiska medieuppgifter.
"Reuters: Över 100 kroppar har bärgats"
Ett passagerarplan med 242 personer ombord har kraschat i Indien. Minst 100 personer har dött, enligt Reuters.
https://www.tv4.se/artikel/6U2JXd7HI...ien-242-ombord

Reuters säger dock 30 döda.
At least 30 killed as Air India plane with 242 on board crashes near Ahmedabad
https://www.reuters.com/world/india/...rt-2025-06-12/

Och engelska TV-kanaler säger att det inte finns någon uppgift om bekräftade döda än.
Citera
2025-06-12, 13:57
Medlem
JustTrollings avatar
Det tros inte finnas några överlevande från kraschen.

Det uppger polisen för indiska medier.,
Citera
2025-06-12, 13:57
Medlem
Madagascars avatar
No survivors på planet
/Sky news
Citera
2025-06-12, 13:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Nu med facit i hand kanske man förbjuder bebyggelse i banriktningen, så att plan kan glidlanda säkert vid t.ex motorbortfall efter start.
En korridor av öppen yta hade troligtvis räddat livet på många.

Det vore ju något, men det lär inte hända i U-länderna, men I-länder kan ju föregå med gott exempel. Justja, Bromma är fortfarande öppen.
Citera
2025-06-12, 14:00
Medlem
JustTrollings avatar
AP:
Ahmedabad’s city police commissioner says there appears to be no survivors

“It appears there are no survivors in the plane crash,” Commissioner G.S. Malik told The Associated Press.

He added that with the plane crashing in a residential area with offices, “some locals would have also died.”

“Exact figures on casualties are being ascertained,” he said.
https://apnews.com/live/air-india-pl...7-7ffdd4f60000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in