• 1
  • 2
2025-06-11, 01:02
Medlem
"Kvarkenbron"

Mellan Vasa och Umeå börjar bli en verklighet nu.

Sex förslag på hur bron kommer se ut bland annat exempel;
Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

Pengar har redan börjat bli öronmärkta för att bron ska komma upp.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-p...jarder-kronor/

Detta är äntligen något jag som svensk är redo att betala min skatt till, Norden får bättre samarbete och handel.

Hellre detta än att se oss slänga miljarder på saker som inte leder till något vettigt (t.ex Northvolt)
2025-06-11, 01:21
Medlem
MrDonutss avatar
Har aldrig tänkt tanken att åka till Finland, och om jag skulle hade jag nöjt mig med båten.
Hur stort är egentligen behovet av bron?

Men hoppas den kommer till användning av andra. Har inget emot att mina skattepengar går till detta.
2025-06-11, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Har aldrig tänkt tanken att åka till Finland, och om jag skulle hade jag nöjt mig med båten.
Hur stort är egentligen behovet av bron?

Men hoppas den kommer till användning av andra. Har inget emot att mina skattepengar går till detta.

Sverige har ökat markant med produkter från Finland redan mat väg, bara att tänka på märket Valio i våra butiker och Fazer m.m, Finland har så mycket som skulle göra Sverige bättre, med denna bro skulle priser på export och import bli billigare samt att vi får in nya handelsvägar som gör både militär och handel till en snabbare och billigare kostnad i längden.

Önskar bara att svenska märken faktiskt kunde ta direkta produkter av Finland istället för att blanda in det i annat T.ex idag har vi blandning
Av godiset tex fazers produkter har blivit blandat med svenska märken.

Blir glad också att detta kommer reta ryssen då förbindelse av militär förmåga av norden gör dem sura
2025-06-11, 01:39
Medlem
Pyssling67s avatar
Att få handla mellanöl i Finland hade inte varit så dumt ändå.
2025-06-11, 01:57
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Att få handla mellanöl i Finland hade inte varit så dumt ändå.

Du får handla upp till 8% numera. Till EUs högsta ölskatt, ölpriserna är ungefär systembolaget x 2,3. Det är vi som kommer över och handlar snus och öl.

Sedan är jag tveksam till brons placering, Åbo, över Åland och tunnel under Ålands hav skulle kännas vettigare.
2025-06-11, 02:05
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Du får handla upp till 8% numera. Till EUs högsta ölskatt, ölpriserna är ungefär systembolaget x 2,3. Det är vi som kommer över och handlar snus och öl.

Sedan är jag tveksam till brons placering, Åbo, över Åland och tunnel under Ålands hav skulle kännas vettigare.
Själv så är mitt öldrickande ganska så begränsat då jag måste ha glutenfritt och då har jag sneglat på Lapin Kulta 4,5.
Vindunkarna på systembolaget brukar ju ha billigare pris per cl alkohol även om systembolaget har en vinstmarginal på nästan 50%.

Men då jag bastat över 100 grader i flera årtionden så brukar man inte vilja ha för stark alkoholhalt med sig inne i bastun förutom vatten som blir varmt efter ett tag.
2025-06-11, 02:06
Medlem
För lite människor där uppe för att det ska löna sig
2025-06-11, 02:09
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Finland är vad jag kommer ihog mindre än Sverige.
Eller syftar du på Norrland som alltid har varit självförsörjande?
Skulle vi här uppe få chansen att handla billig alkohol likt Tyskland priserna så hade många norrlänningar supit ihjäl sig ute på sina landställen,
2025-06-11, 02:11
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka

Snus finns väl inte i Finland?
2025-06-11, 02:18
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Snus finns väl inte i Finland?

Numera finns "vitt snus", men bara mintsmak är tillåten och de kostar ca 7,5€ (typ 85kr) dosan.
2025-06-11, 03:59
Medlem
Citat:
Jag håller med. IKEA i Umeå lär inte behöva fördubbla sitt antal anställda.
De får åka Bottniabanan istället för att miljöutreda i 20 år hur detta påverkar alla fisksorter på trakten.

https://www.trafikverket.se/vara-pro...rrbotniabanan/
2025-06-11, 05:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Det är mer människor och transporter än vad du tror, du har hela sträckan från kiruna ner till sundsvall plus inlandet som absolut kan använda en sån bro och kanske även längre söderut också då färjor tar för lång tid. Umeå - vasa tar idag nästan fyra timmar att åka. Med bron så skulle tiden förkortas med 2,5 timmar säkert utan att räkna in lastning och lossning och väntetid som också alltid finns med färjor.
Finland och sverige skulle få en viktig anslutning.

Taxfree finns inte idag på färjan mellan Umeå och vasa, varför det finns på finlandsbåtarna från stockholm beror på att de duttar till på Åland som är utanför EU.
Priserna på färjan umeå - vasa är helt annat än stockholm - helsingfors just på grund av att får sälja taxfree. Persontrafik ca 450-500kr, bilresa runt 1000kr.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in