2025-06-11, 05:02
Medlem
mikkelbergs avatar
Med tanke på att the hetsas om krig och fienden fortfarande är vår stora björngranne i öst,
så kommer detta aldrig att ske i närtid.

Vägarna i längst upp i norr som korsar gränsen till öst, kan man räkna med 2 händer.

Ha en fin dag!
2025-06-11, 07:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Du får handla upp till 8% numera. Till EUs högsta ölskatt, ölpriserna är ungefär systembolaget x 2,3. Det är vi som kommer över och handlar snus och öl.

Sedan är jag tveksam till brons placering, Åbo, över Åland och tunnel under Ålands hav skulle kännas vettigare.

Håller med dig, den placeringen vore vettigare och kunna gå med vinst.
Där uppe finns ju redan över 40 mil gräns mot Finland, med broar och vägar.
Det är ju södra Sverige som behöver direkt förbindelse med Finland.
Eller hur molnet?
2025-06-11, 08:01
Medlem
Bukharins avatar
Detta känns som en egotripp av Umeås politiker som tror de kan hetsa staten till en helt galen investering med oklar vinstpotential. Det finns redan både färjelinje och bilväg via Haparanda. Den här brons byggnation och underhåll kommer inte betala sig.

Om ryssen skulle ta över Skandinavien kommer de istället bygga en pipeline den här vägen, för att frakta Norsk olja tillbaka till Moskva. Inte ens den svenska järnmalmen behöver bron eftersom det vore en omväg jämfört med vägen via Haparanda.

Till slut kommer de få nej från staten och sen kommer vi inte prata om detta på femtio år.
2025-06-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Finland är vad jag kommer ihog mindre än Sverige.
Eller syftar du på Norrland som alltid har varit självförsörjande?
Skulle vi här uppe få chansen att handla billig alkohol likt Tyskland priserna så hade många norrlänningar supit ihjäl sig ute på sina landställen,

Japp för lite folk i norrland för en bro och folk i finland kommer inte åka upp till vasa för att åka över till sverige med bilen utan de flesta kommer ta båten från åbo och nådendal som vanligt.
Biillig alkohol???

Syftar du på att folk skulle orka åka bron över å sen köra till ryssland och handla billig alkohol?

det är väl max 1 liter du får handla från utanför eu.
2025-06-11, 08:27
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Japp för lite folk i norrland för en bro och folk i finland kommer inte åka upp till vasa för att åka över till sverige med bilen utan de flesta kommer ta båten från åbo och nådendal som vanligt.
Biillig alkohol???

Syftar du på att folk skulle orka åka bron över å sen köra till ryssland och handla billig alkohol?

det är väl max 1 liter du får handla från utanför eu.
Jag var då uppe i Haparanda för drygt 20år sedan och köpte på mig flera liter koskenkorva samt lapin kulta.
Har dock annat i den flaskan som jag har kvar.
Men det var billigare på Alko i Finland då än det var på det svenska systembolaget!
2025-06-11, 08:31
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Numera finns "vitt snus", men bara mintsmak är tillåten och de kostar ca 7,5€ (typ 85kr) dosan.

Tråkigt att höra.
Snus skall bestå av riktig tobak och inte typ cellulosa med tillsatt nikotin och smakämnen.

Kan inte vara nyttigt.
Men bra för tobaksjättarna.
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Detta känns som en egotripp av Umeås politiker som tror de kan hetsa staten till en helt galen investering med oklar vinstpotential. Det finns redan både färjelinje och bilväg via Haparanda. Den här brons byggnation och underhåll kommer inte betala sig.

Om ryssen skulle ta över Skandinavien kommer de istället bygga en pipeline den här vägen, för att frakta Norsk olja tillbaka till Moskva. Inte ens den svenska järnmalmen behöver bron eftersom det vore en omväg jämfört med vägen via Haparanda.

Till slut kommer de få nej från staten och sen kommer vi inte prata om detta på femtio år.
Ja du vet väl vem Hans Lindberg Umeås nuvarande starkeman är?
Han är sossarnas chef och han var med å bestämde när Umeå skulle bli kulturhuvudstad år 2014.
Ryssen får gärna komma till Umeå det lär ändå inte bli sämre än det redan är.
Medlem
Klas-Vegass avatar
Är handeln mellan sverige och finland tillräckligt stor för att motivera en bro?

Om kostnaden för att bygga en bro är större än förtjänsten skall man naturligtvis inte bygga en bro.

Att det vore kul med en bro räcker inte som motivering.

Jag har inga specialkunskaper i frågan men ifrågasätter att övriga i tråden skulle besitta det.
2025-06-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Jag var då uppe i Haparanda för drygt 20år sedan och köpte på mig flera liter koskenkorva samt lapin kulta.
Har dock annat i den flaskan som jag har kvar.
Men det var billigare på Alko i Finland då än det var på det svenska systembolaget!

öl är ju svinadyr i finland.

smirnoff vodka 0,35 kostar 170 i finland.

absolut och koskenkorva 0,7l =300kr
2025-06-11, 09:03
Medlem
Citat:
Du får handla upp till 8% numera. Till EUs högsta ölskatt, ölpriserna är ungefär systembolaget x 2,3. Det är vi som kommer över och handlar snus och öl.

Sedan är jag tveksam till brons placering, Åbo, över Åland och tunnel under Ålands hav skulle kännas vettigare.

Ja det är mycket bättre. Trafiken kommer ju gå till södra Finland - så en förbindelse där skulle vara stämma med transporterna - och där folk rör sig.

Men att tänka på:
En fast förbindelse skulle förstöra färjetrafiken.
Och Åland är en egen självständig ö. Och en fast förbindelse skulle påverka mycket.
De skulle inte känna sig särskilt självständiga längre. ('överkörda') Och Äland drar också in mycket pengar via färjorna. En bro skulle ge uppsving ett decennium medan den byggs, men sedan..
2025-06-11, 09:24
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är mer människor och transporter än vad du tror, du har hela sträckan från kiruna ner till sundsvall plus inlandet som absolut kan använda en sån bro och kanske även längre söderut också då färjor tar för lång tid. Umeå - vasa tar idag nästan fyra timmar att åka. Med bron så skulle tiden förkortas med 2,5 timmar säkert utan att räkna in lastning och lossning och väntetid som också alltid finns med färjor.
Finland och sverige skulle få en viktig anslutning.

Taxfree finns inte idag på färjan mellan Umeå och vasa, varför det finns på finlandsbåtarna från stockholm beror på att de duttar till på Åland som är utanför EU.
Priserna på färjan umeå - vasa är helt annat än stockholm - helsingfors just på grund av att får sälja taxfree. Persontrafik ca 450-500kr, bilresa runt 1000kr.

Nej Åland är inte utanför EU, taxfree beror på att det förhandlades fram ett permanent undantag inför eu inträdet.

LL
2025-06-11, 09:39
Medlem
Fojoss avatar
Skulle det inte vara betydligt bättre att länka Turku till närheten av Stockholm?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in