Jag är intresserad av att förstå de djupare mekanismerna bakom världens finansiella system. Dela gärna källor och insikter om varför den globala skulden måste öka och varför systemet i sin nuvarande form är ohållbart.
Finns det någon lösning eller är en fullständig ekonomisk kollaps oundviklig?
Tror att jag förstår grundprinciperna, men kanske inte fullt ut. Eftersom våra pengar skapas av banker och alla lån kommer med ränta, krävs en accelererande skuldökning för att hålla systemet vid liv. Om skuldtillväxten saktar in, uppstår en brist på kapital för att betala gamla lån, vilket utlöser en kedjereaktion av betalningsinställelser och skenande räntor.
Trumps tullar skyndar dessutom antagligen på denna utveckling.
Det verkar som att Gregory ofta berör dessa ämnen, men jag vet ej om han har gått in på detaljer.
https://gregorymannarino.substack.co...rket-time-bomb
"Every second of every day, 24 hours a day, every day, global debt is climbing. The “big secret” is this: it can’t ever stop.
It can’t ever stop because at its core the “modern” monetary system is debt based. The entire worldwide financial system is totally dependent on the relentless acquisition of exponentially more debt in greater and greater amounts just to function. And what it cost an hour ago just for the system to function will require even more debt an hour from now just to function. And so on…"