Citat:
Jag är intresserad av att förstå de djupare mekanismerna bakom världens finansiella system. Dela gärna källor och insikter om varför den globala skulden måste öka och varför systemet i sin nuvarande form är ohållbart.
Finns det någon lösning eller är en fullständig ekonomisk kollaps oundviklig?
Tror att jag förstår grundprinciperna, men kanske inte fullt ut. Eftersom våra pengar skapas av banker och alla lån kommer med ränta, krävs en accelererande skuldökning för att hålla systemet vid liv. Om skuldtillväxten saktar in, uppstår en brist på kapital för att betala gamla lån, vilket utlöser en kedjereaktion av betalningsinställelser och skenande räntor.
Trumps tullar skyndar dessutom antagligen på denna utveckling.
Det verkar som att Gregory ofta berör dessa ämnen, men jag vet ej om han har gått in på detaljer.
https://gregorymannarino.substack.co...rket-time-bomb
"Every second of every day, 24 hours a day, every day, global debt is climbing. The “big secret” is this: it can’t ever stop.
It can’t ever stop because at its core the “modern” monetary system is debt based. The entire worldwide financial system is totally dependent on the relentless acquisition of exponentially more debt in greater and greater amounts just to function. And what it cost an hour ago just for the system to function will require even more debt an hour from now just to function. And so on…"
Finns det någon lösning eller är en fullständig ekonomisk kollaps oundviklig?
Tror att jag förstår grundprinciperna, men kanske inte fullt ut. Eftersom våra pengar skapas av banker och alla lån kommer med ränta, krävs en accelererande skuldökning för att hålla systemet vid liv. Om skuldtillväxten saktar in, uppstår en brist på kapital för att betala gamla lån, vilket utlöser en kedjereaktion av betalningsinställelser och skenande räntor.
Trumps tullar skyndar dessutom antagligen på denna utveckling.
Det verkar som att Gregory ofta berör dessa ämnen, men jag vet ej om han har gått in på detaljer.
https://gregorymannarino.substack.co...rket-time-bomb
"Every second of every day, 24 hours a day, every day, global debt is climbing. The “big secret” is this: it can’t ever stop.
It can’t ever stop because at its core the “modern” monetary system is debt based. The entire worldwide financial system is totally dependent on the relentless acquisition of exponentially more debt in greater and greater amounts just to function. And what it cost an hour ago just for the system to function will require even more debt an hour from now just to function. And so on…"
En gång i tiden så hade mer eller mindre alla länder guldstandarden. Pengar var till del uppbackat av guld. Efter framförallt "the great depression" under 1930-talet så började fler och fler länder överge guldstandarden.
För att vid dåliga tider kunna trycka pengar och sedan lättare lösa olika kriser. Med tiden har detta sedan missbrukats något enormt, länder trycker pengar hej villt för att lättare stimulera marknaden, ekonomiska kriser utlöses sedan i form av höjda räntor "befolkningen får ta smällen och betala kalaset".
När sedan befolkningstillväxten minskar och vi har ett konstant sug efter högre tillväxt, importerar vi fler människor i hopp om att dom en dag ska intigreras och bli duktiga arbetande individer som betalar skatt. Mer pengar behöver tryckas eller lånas.
Det ekonomiska system kan inte hålla på och stimuleras så här i all evighet.
Nu står det även klart med Trumps senaste "The big great bill" att han har noll ambitioner av att försöka göra nånting åt USA skenande statsskuld, den kommer istället öka, Trump kommer hälla bensin på elden för att berika sig och sina vänner änny mer.
Det enda du kan göra som individ om du vill skydda dig är att investera i inflationssäkra medel som tex Bitcoin. FIAT är och förblir monopolpengar.