• 4
  • 5
2025-06-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseCity
Jag är intresserad av att förstå de djupare mekanismerna bakom världens finansiella system. Dela gärna källor och insikter om varför den globala skulden måste öka och varför systemet i sin nuvarande form är ohållbart.

Finns det någon lösning eller är en fullständig ekonomisk kollaps oundviklig?

Tror att jag förstår grundprinciperna, men kanske inte fullt ut. Eftersom våra pengar skapas av banker och alla lån kommer med ränta, krävs en accelererande skuldökning för att hålla systemet vid liv. Om skuldtillväxten saktar in, uppstår en brist på kapital för att betala gamla lån, vilket utlöser en kedjereaktion av betalningsinställelser och skenande räntor.

Trumps tullar skyndar dessutom antagligen på denna utveckling.

Det verkar som att Gregory ofta berör dessa ämnen, men jag vet ej om han har gått in på detaljer.

https://gregorymannarino.substack.co...rket-time-bomb

"Every second of every day, 24 hours a day, every day, global debt is climbing. The “big secret” is this: it can’t ever stop.

It can’t ever stop because at its core the “modern” monetary system is debt based. The entire worldwide financial system is totally dependent on the relentless acquisition of exponentially more debt in greater and greater amounts just to function. And what it cost an hour ago just for the system to function will require even more debt an hour from now just to function. And so on…"

En gång i tiden så hade mer eller mindre alla länder guldstandarden. Pengar var till del uppbackat av guld. Efter framförallt "the great depression" under 1930-talet så började fler och fler länder överge guldstandarden.
För att vid dåliga tider kunna trycka pengar och sedan lättare lösa olika kriser. Med tiden har detta sedan missbrukats något enormt, länder trycker pengar hej villt för att lättare stimulera marknaden, ekonomiska kriser utlöses sedan i form av höjda räntor "befolkningen får ta smällen och betala kalaset".

När sedan befolkningstillväxten minskar och vi har ett konstant sug efter högre tillväxt, importerar vi fler människor i hopp om att dom en dag ska intigreras och bli duktiga arbetande individer som betalar skatt. Mer pengar behöver tryckas eller lånas.

Det ekonomiska system kan inte hålla på och stimuleras så här i all evighet.

Nu står det även klart med Trumps senaste "The big great bill" att han har noll ambitioner av att försöka göra nånting åt USA skenande statsskuld, den kommer istället öka, Trump kommer hälla bensin på elden för att berika sig och sina vänner änny mer.

Det enda du kan göra som individ om du vill skydda dig är att investera i inflationssäkra medel som tex Bitcoin. FIAT är och förblir monopolpengar.
Citera
2025-06-07, 17:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Varken AI, vatten eller kärnkraft är oändliga resurser. Människor bodde inte i grottor för 5000 år sedan, förutom möjligtvis i enstaka fall, precis som idag.

Nehe du. Det var inte många rätt där.
Så vattnet slutar cirkulera det naturliga kretsloppet som alla världens organismer behöver, är det snart regnen slutar? Och våra atomer på jorden kommer att ta slut, vart försvinner de (de har funnits sedan universum skapades)? Och man kan inte kopiera datorprogram = AI oändligt många gånger? Och det fanns städer och hus för 5000 år sedan i Sverige fast den äldsta staden Sigtuna grundades år 900? OK.

Tror minsann du tagit examen i papphatt.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-07 kl. 17:33.
Citera
2025-06-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
OK så vattnet cirkulerar inte i det naturliga kretsloppet, så när slutar det regna? Och det finns ett ändligt antal atomer? Och man kan inte kopiera datorprogram = AI oändligt många gånger? Så det fanns städer och hus för 5000 år sedan i Sverige fast den äldsta staden Sigtuna byggdes år 900? OK.

Jag tror inte att du förstår vad oändlig betyder. Vattnet på jorden är en ändlig resurs, att det cirkulerar i ett kretslopp förändrar inte att mängden är ändlig. Du kan inte kopiera AI oändligt många gånger för då behövs oändlig hårdvara och kraft.

Sigtuna är inte den äldsta staden i Sverige, det antyder att vikingarna eller tidigare skandinavier inte skulle bott i städer, men eftersom att romarna besökte Skandinavien och beskrev folket som levde där så sent som runt år 0 så vet vi att de inte bodde i grottor. Just skandinaviens historia för 5000 år sedan är jag ingen expert på, men om man kikar på fornlämningarna som hittats så kan man få ett hum om hur det kan ha sett ut. Grottmänniskan är snarare 40 000 år tillbaka i tiden än 5000 år sedan. Som referens så är pyramiderna 5000 år gamla. Dock, för 40 000 år sedan levde antagligen inga människor i Skandinavien då hela Skandinavien var täckt av is.
Citera
2025-06-07, 17:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag tror inte att du förstår vad oändlig betyder. Vattnet på jorden är en ändlig resurs, att det cirkulerar i ett kretslopp förändrar inte att mängden är ändlig. Du kan inte kopiera AI oändligt många gånger för då behövs oändlig hårdvara och kraft.

Sigtuna är inte den äldsta staden i Sverige, det antyder att vikingarna eller tidigare skandinavier inte skulle bott i städer, men eftersom att romarna besökte Skandinavien och beskrev folket som levde där så sent som runt år 0 så vet vi att de inte bodde i grottor. Just skandinaviens historia för 5000 år sedan är jag ingen expert på, men om man kikar på fornlämningarna som hittats så kan man få ett hum om hur det kan ha sett ut. Grottmänniskan är snarare 40 000 år tillbaka i tiden än 5000 år sedan. Som referens så är pyramiderna 5000 år gamla. Dock, för 40 000 år sedan levde antagligen inga människor i Skandinavien då hela Skandinavien var täckt av is.
OK så universum har ändligt med atomer och de försvinner efter ett tag.

OK så AI-programvara kan inte kopieras eller skalas.

OK så regnen på jorden slutar, grunden till allt liv, och vattenkraft är därmed inte förnybar utan en ändlig resurs.

Här lite om Sverige äldsta stad Sigtuna.
https://worldtraveler.se/destination...aldsta-stader/

Jag visste inte att jag var skandinaVIER. Jag känner mig inte så skandinaviersk.

Tack för din input. Enbart dumhet är en oändlig resurs.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-07 kl. 17:50.
Citera
2025-06-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
OK så universum har ändligt med atomer?

Det är den rådande förståelsen av fysiken, ja.

Citat:
OK så AI-programvara kan inte kopieras eller skalas

Hur hade du tänkt att din oändliga AI ska ha tillräckligt med ström och hårdvara när ström och hårdvara är ändliga resurser? När universum har slut på material för att bygga hårdvara, vad ska du då använda för att fortsätta bygga hårdvara?
.

Citat:
OK så regnen på jorden, grunden till allt liv, slutar.

Vad menar du med "slutar"? Det finns X mängd vatten på jorden inom kretsloppet. Eller vad menar du?

Citat:

Här lite om Sverige äldsta stad Sigtuna.
https://worldtraveler.se/destination...aldsta-stader/

Du saknar läsförståelse. Man tror att det var en av de första anlagda städerna i det Sverige som växte fram mellan vikingatiden och medeltiden. Inte första staden någonsin.
Citat:
Sigtuna är den första staden i det svenska rike som sakta började växa fram i skiftet mellan vikingatid och medeltid.

Citat:

Enbart din dumhet är oändlig. Tack för din input.

Du ska nog inte kasta sten i glashus. Oändlig AI, oändligt vatten
Citera
2025-06-07, 17:53
Medlem
Citat:
Jag är intresserad av att förstå de djupare mekanismerna bakom världens finansiella system. Dela gärna källor och insikter om varför den globala skulden måste öka och varför systemet i sin nuvarande form är ohållbart.

Finns det någon lösning eller är en fullständig ekonomisk kollaps oundviklig?

Tror att jag förstår grundprinciperna, men kanske inte fullt ut. Eftersom våra pengar skapas av banker och alla lån kommer med ränta, krävs en accelererande skuldökning för att hålla systemet vid liv. Om skuldtillväxten saktar in, uppstår en brist på kapital för att betala gamla lån, vilket utlöser en kedjereaktion av betalningsinställelser och skenande räntor.

Trumps tullar skyndar dessutom antagligen på denna utveckling.

Det verkar som att Gregory ofta berör dessa ämnen, men jag vet ej om han har gått in på detaljer.

https://gregorymannarino.substack.co...rket-time-bomb

"Every second of every day, 24 hours a day, every day, global debt is climbing. The “big secret” is this: it can’t ever stop.

It can’t ever stop because at its core the “modern” monetary system is debt based. The entire worldwide financial system is totally dependent on the relentless acquisition of exponentially more debt in greater and greater amounts just to function. And what it cost an hour ago just for the system to function will require even more debt an hour from now just to function. And so on…"
Trumps tullar har ju dock fått dras tillbaka haha och dollarn har tappat mycket värde så....
Citera
2025-06-07, 17:56
Medlem
Bob-Dylans avatar
Hållbart så länge förtroendet för FIAT systemet behålls. Försvinner det så faller korthuset.
Citera
2025-06-07, 18:15
Medlem
DevilsDens avatar
Enda lösningen är att börja handla med guld & silver igen. Som vi gjorde innan kabalen manipulerade oss in i det nuvarande systemet.

Vi slipper ränta på guld & silver, samt ett (barter system)

Aurum är en bra idé med tunna sedlar av guld med överdrag.

Ja, det finansiella systemet vi har nu kommer att försvinna då det är fake, pengarna är fake & ränta är kriminellt.

Även bitcoin är fake….
Senast redigerad av DevilsDen 2025-06-07 kl. 18:17.
Citera
2025-06-07, 19:23
Medlem
När man gjorde det finansiella systemet lånedrivit skapade man kanske världens största ponzaibedrägeri, då håller bara så länge du kan lura fler människor att låna mer
Citera
2025-06-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Den inkluderar över huvudtaget inte kommunernas skuld, vad du nu fått det ifrån kan du spekulera i själv. Kommunernas skuld kan du läsa om på Kommuninvests årliga rapport.

https://kommuninvest.se/download/18....2024-Final.pdf

Kommunerna har totalt en låneskuld på 880 miljarder kronor, upp 58 miljarder kronor från året innan eller 7%. Kommunernas totala kostnader för drift och finansiering av skuld var förra året 830 miljarder kronor. Att man flyttar skulderna från staten till kommunen ändrar ingenting, kostnaden för att finansiera enbart skulden kommer att börja visa sig extremt i budgetar kommande fem åren.

Men visst, du får gärna sitta och sjunga we shall overcome om du så vill men det kommer inte direkt att hjälpa.

Du länkar till 38 sidor i en pdf.

Om du verkligen ville ge sken av att skriva sanningen här så skulle du ange citat och från vilken sida i dokumentet. Du angav ingenting.

Vill du försöka igen? Det krävs ingen särskilt många hjärnceller för att begripa att man ger inte en länk till 38 sidor med text om man vill hänvisa till något specifikt.
Citera
2025-06-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Du verkar uppenbarligen inte veta skillnaden mellan statlig, kommunal och offentlig skuld, offentlig skuld är inte samma sak som statlig+kommunal. Den totala offentliga skulden var vid årsskiftet 77% av BNP, upp från 59% 2015.
Och att jag kan hålla isär statens skuld och kommunens skuld det är något du inte klarar av att ta in då. Annars hade du inte skrivit som du gjorde.

Vad du säger är då att Eurostat har fel. För det är från Eurostat informationen om offentlig skuld som ekonomifakta redovisar.

Har du förstått att kommunernas skuld på 880 mdr är 14% av BNP?
Framgår inte.

Har du förstått att statens skuld är 18% av BNP?
Framgår inte.

Har du förstått att statens och kommunernas skuld är 18+14 =32%. Och att Eurostat säger drygt 33% (som då är en senare siffra).

https://www.riksbank.se/sv/press-och...entlig-sektor/
Vidare kan vi se att du även hävdar att Riksbanken har fel. Den håller nämligen med mig.

Dom talar här om offentlgi skuld och så har dom ett diagram 14. Med den passande rubriken "Offentlig sektors skuld som andel av BNP"

I det diagrammet har vi då röd kurva som visar just offentlig skuld som andel av BNP över tiden. Och den slutar på drygt 30%, vilket var situationen för drygt ett år sedan.
Alla som ser att röd kurva eskalerar iväg får berätta hur dom ser det. Flaskhalsat ser det men berättar inte hur.

Jaha, vad ska nu Flaskhalsat skriva. Han har Riksbanken och Eurostat emot sig. Och troligen också Riksgälden.

Troligen att jag är en idiot. Jag klarar ju av att hämta fram korrekt fakta. Som naturligtvis inte stämmer med Falskhalsats fantasier.
Citera
2025-06-09, 09:42
Medlem
Citat:

Grundprincipen är helt enkelt att både väljare och politiker främst agerar kortsiktigt. Kör för fullt rakt mot väggen! Svänger undan gör man först i sista sekunden när även de mest korkade väljarna börjar gripas av panik. Sedan gör man det som krävs för att tills allt fixats hjälpligt och börjar köra i full fart mot nästa katastrof.

Det är så samhällen alltid fungerat. Cyklerna kan vara rätt långa ibland. Det tar tid att köra ett samhälle i botten fullständigt. För (S) tog det mer än 50 år innan det slutade med 90-tals krisen.

Finns egentligen ingen annan grundläggande anledning. Folk agerar främst kortsiktigt. De flesta saknar förmåga att förstå större sammanhang. Därför premioeras inte politiker som tänker systemvårdande och långsiktigt av väljare.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in