2025-06-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Migration är en federal fråga i USA. Varje delstat måste följa den gemensamma policyn. Hur skulle det se ut om alla delstater skapade sin egen migrationspolitik, att t ex en stat skulle erbjuda medborgarskap som gäller i alla andra stater på helt egna villkor. Helt tokigt, eller hur? Men just detta har ju skett i Kalifornien, guvernören och borgmästaren i LA (och kanske fler än så?) vägrar följa federal lag. Då är det presidentens skyldighet att upprätthålla den federala lagen (vad händer annars med federationen?).

Ogillar starkt den vilde USA fått i Vita Huset men lagar och regler är till för att följas, följs de inte så måste staten gripa in, med våld om så behövs. Så sker nu.

Upplys mig: Vad är det för federal lag som Kalifornien vägrar följa? Inga flummsvar nu utan var konkret; vilken federal lag vägrar de följa?
Citera
2025-06-11, 11:37
Medlem
[quote=Zurfarn08|92146876]
Den här tråden handlar om upplopp i Los Angeles 2025 och du drar upp Tyskland på 1930-talet? Ni är alldeles galna i er TDS.

Upploppen i Los Angeles eldas på av lokalpolitikerna. Istället för att samarbeta med politikerna på riksplanet agerar lokalpolitikerna som aktivister, trots att deras egen stad brinner. På vilket sätt tjänar det laglydiga invånare i Los Angeles?

Det är helt barockt att ställa sig på de kriminella elementens sida istället för de laglydigas som bekämpar de kriminella elementen. Du borde skämmas.

Nu har Los Angeles borgmästare varit tvungen att utlysa lokalt nödläge och införa utegångsförbud i vissa delar av staden. Hon har varit tvungen att be nationalgardet att assistera polisen vid gripanden, för laglösheten är på en nivå som är övermäktigt för den lokala polisen att hantera. Men du fortsätter gnälla på Trump? Det visar ju bara hur rätt han hade.

Självklart tar Trump lärdom av detta och varnar i förväg andra som planerar liknande upplopp. Det är bakgrunden till hans uttalanden inför 14 juni. Men du vill väl se liknande scener på fler håll i USA? Hur många städer ska brinna innan du är nöjd?
[/QUOTE

Att jag skulle försvara kriminella som är våldsamma är inkorrekt, jag skrev ju motsatsen till det om du minns det.
Däremot har du ju rätt i att denna tråd primärt ska handla om vad som händer i L.A.
Trump lutar sig mot följande argument och lagtexter då han federaliserar Nationalgardet över guvernör Newsoms huvud:
Det rör sig om en invasion från främmande länder eller det rör sig om ett uppror riktat mot the United States of America. Inget av det är tillämpligt och av den anledningen är en stämningsanökan inlämnad.
Citera
2025-06-11, 11:39
Medlem
[quote=cherryfive|92146997]
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Den här tråden handlar om upplopp i Los Angeles 2025 och du drar upp Tyskland på 1930-talet? Ni är alldeles galna i er TDS.

Upploppen i Los Angeles eldas på av lokalpolitikerna. Istället för att samarbeta med politikerna på riksplanet agerar lokalpolitikerna som aktivister, trots att deras egen stad brinner. På vilket sätt tjänar det laglydiga invånare i Los Angeles?

Det är helt barockt att ställa sig på de kriminella elementens sida istället för de laglydigas som bekämpar de kriminella elementen. Du borde skämmas.

Nu har Los Angeles borgmästare varit tvungen att utlysa lokalt nödläge och införa utegångsförbud i vissa delar av staden. Hon har varit tvungen att be nationalgardet att assistera polisen vid gripanden, för laglösheten är på en nivå som är övermäktigt för den lokala polisen att hantera. Men du fortsätter gnälla på Trump? Det visar ju bara hur rätt han hade.

Självklart tar Trump lärdom av detta och varnar i förväg andra som planerar liknande upplopp. Det är bakgrunden till hans uttalanden inför 14 juni. Men du vill väl se liknande scener på fler håll i USA? Hur många städer ska brinna innan du är nöjd?
[/QUOTE

Att jag skulle försvara kriminella som är våldsamma är inkorrekt, jag skrev ju motsatsen till det om du minns det.
Däremot har du ju rätt i att denna tråd primärt ska handla om vad som händer i L.A.
Trump lutar sig mot följande argument och lagtexter då han federaliserar Nationalgardet över guvernör Newsoms huvud:
Det rör sig om en invasion från främmande länder eller det rör sig om ett uppror riktat mot the United States of America. Inget av det är tillämpligt och av den anledningen är en stämningsanökan inlämnad.
Man talar öppet om att terror klassa vissa demokrater. De ca är en direkt fara för landets säkerhet.
Citera
2025-06-11, 11:41
Medlem
Citat:
Migration är en federal fråga i USA. Varje delstat måste följa den gemensamma policyn. Hur skulle det se ut om alla delstater skapade sin egen migrationspolitik, att t ex en stat skulle erbjuda medborgarskap som gäller i alla andra stater på helt egna villkor. Helt tokigt, eller hur? Men just detta har ju skett i Kalifornien, guvernören och borgmästaren i LA (och kanske fler än så?) vägrar följa federal lag. Då är det presidentens skyldighet att upprätthålla den federala lagen (vad händer annars med federationen?).

Ogillar starkt den vilde USA fått i Vita Huset men lagar och regler är till för att följas, följs de inte så måste staten gripa in, med våld om så behövs. Så sker nu.

Fast nu är det väl inte så att Kalifornien motsäger sig utvisningar av illegala invandrare. Det började med den vidriga hanteringen av ärendet där poliser(?) kastade sig ut ur omärkta bilar och i princip kidnappade folk bara de såg latinska ut. Hade detta sköts på ett mer professionellt sätt så hade vi nog inte sett vare sig upplopp eller protester från det lokala stsyret i Kalifornien.
Citera
2025-06-11, 11:41
Medlem
[quote=ArgMorot|92147006]
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Man talar öppet om att terror klassa vissa demokrater. De ca är en direkt fara för landets säkerhet.

Det blev något fel när jag postade men tydligen gick meddelandet fram.

Citat please. På vilket sätt är vissa demokrater en fara för landets säkerhet?
Citera
2025-06-11, 11:43
Medlem
[quote=ArgMorot|92147006]
Citat:

Jag börjar om eftersom det blev fel.
Citat om att demokraterna är en direkr fara för landets säkerhet please.
Citera
2025-06-11, 11:53
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Upplys mig: Vad är det för federal lag som Kalifornien vägrar följa? Inga flummsvar nu utan var konkret; vilken federal lag vägrar de följa?

Ursprungligen Immigration Act från 1891 som säger att "The federal government assumed direct control of inspecting, admitting, rejecting, and processing all immigrants seeking admission to the United States".

Det har skett tillägg sedan dess, men den del som behandlar den fedrala myndighetens skyldigheter har inte förändrats.
Citera
2025-06-11, 11:54
Medlem
[quote=cherryfive|92147042]
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot

Jag börjar om eftersom det blev fel.
Citat om att demokraterna är en direkr fara för landets säkerhet please.
https://www.justice.gov/usao-nj/pr/c...deral-officers
Citera
2025-06-11, 11:55
Medlem
Det är helt oerhört att man ska behöva argumentera mot personer som anser att Trump gör rätt när han ger fan i USA:s konstitution och lagar.
Vad han gör är att deklarera att det råder en emergency eller undantagstillstånd för att han ska kunna genomföra sina presidential orders när sådana tillstånd inte alls existerar.

Så alla Trumpsupporters försvarar en president vars mål är att göra sig själv mycket rikare genom att utnyttja sitt presidentämbete för att tjäna många miljarder dollar genom att köpslå med stater som Förenade Arabemiraten och Quatar.
Han säljer ut USA, han säljer ut USA:s försvarshemligheter för miljarder som går rakt ned i hans ficka.
Det finns ingen strategi för USA:s och dess invånares bästa. Den enda ambitionen är att göra honom själv, hans familj och hans billionaire buddies ännu rikare.
Han säger fuck you till konstitutionen som han svurit att försvara och upprätthålla och fuck you till alla lagar överhuvudtaget.
Citera
2025-06-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen Immigration Act från 1891 som säger att "The federal government assumed direct control of inspecting, admitting, rejecting, and processing all immigrants seeking admission to the United States".

Det har skett tillägg sedan dess, men den del som behandlar den fedrala myndighetens skyldigheter har inte förändrats.

Fast detta är ju inte en lag som Kalifornien har brutit mot.

Att ICE nu vill avvisa många invandrare är enbart för att Trump har gett dem en quota som de måste uppfylla där de avvisar personer utan någon som helst utredning i vissa fall. Klart som fan att sansade medborgare blir förbannade och opponerar sig.
Citera
2025-06-11, 12:07
Medlem
[quote=ArgMorot|92147138]
Citat:

https://www.justice.gov/usao-nj/pr/c...deral-officers

Okej. jag har kollat din länk och andra rapporteringer kring just det och jag har ingenting mer att säga just nu då jag inte har tillräcklig information och kunskap för att bedöma det. Olagligt beteende är oacceptabelt oavsett vem det än gäller och just nu är det presidenten som är "a one person crimewave"
Citera
2025-06-11, 12:12
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Varför tar du inte med det jag svarade på till att börja med?
Kalifornien har ALDRIG varit vitt, och sen släppt in svarta, latinos eller dylikt. Din bästis som jag svarade på påstod det och det var det jag svarade på.

Be en vuxen förklara för dig.

Baserat på ditt svar till mig så verkade du tro att Kalifornien alltid haft en mexikansk majoritetsbefolkning ända sedan "the Mexican era" under 1800-talet ända fram till idag, men så är det inte. Enligt folkräkningen 1910 så var 90% av befolkningen i Kalifornien vita. Att hävda att Kalifornien inte var vitt då är befängt. Sedan 1910 så har gradvis fler och fler mexikaner fyllts på både genom legal och illegal migration samt födslar. Så det inlägg du besvarade, att det "släppts in svartingar och negrer i ett vitt samhälle", var ett korrekt påstående av inläggsförfattaren, trots att det var plumpt uttryckt. Så även där har du fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in