2026-05-25, 08:41
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är inte en engångssumma, utan en månatlig utgift. På fem år handlar det om nästan tio tusen spänn, för att kolla på Youtube. Galet slöseri med pengar sett till vad man får.

På tio å betalar jag 1,5 miljoner kronor i hyra! Det är ju enormt.

149 kr/mån. är för mig en struntsumma. 0,5 % av min nettoinkomst.
Citera
2026-05-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Här är en lista jag gjorde, där man nästan kan kringgå allt gällande Youtube Premium.

1.Reklamfritt innehåll- går att fixa med speciell webbläsare eller plug-in till vanliga webbläsare på dator. För mobilen fungerar Brave och newpipe.

Juridiskt och avtalsmässigt
Tekniskt: Lagligt
Avtalsmässigt: YouTube kan hävda att det bryter mot deras användarvillkor.
Risk: Det har hänt att youtube ger ”strikes” och hotat med att stänga ner kontot, men efter mycket kritik slutade youtube med detta.

2.Nedladdningar för offlinevisning- går att fixa med plugins eller appar och även hemsidor.

Tekniskt :Lagligt sålänge man inte sprider vidare eller copyright.
Avtalsmässigt: YouTube kan hävda att det bryter mot deras användarvillkor.
Risk: Ingen eftersom nedladdningarna inte är knutet till ens egna konto.

3.Bakgrundsuppspelning- går att fixa med använda annan youtube client eller använda webbläsare där detta fungerar.

Tekniskt:Lagligt.
Avtalsmässigt:Bryter inga vilkor.

4.Bild i bild (Pip) – ska gå med vissa webbläsare eller annan client.

Avtalsmässigt:Bryter inga vilkor.

5.YouTube Music – Ska kunna gå med annan client .(T.ex. Newpipe.)

Avtalsmässigt : YouTube kan hävda att det bryter mot deras användarvillkor.
Risk: Ingen eftersom kontot inte är knutet.

Här är en lista på vad jag inte tror går att fixa.

1.1080p Premium med högre bitrate

Slutsats
149kr/månaden för högre bitrate låter extremt dyrt.

//Man kan ju tycka för 149 kr/månaden borde alla filmer och serier vara tillgängliga som finns att hyra eller köpa.
En sak till som går att blockera numera är de allt mer (och allt fler) irriterarande AI-genererade musikvideorna, jag har nu med ett par webbläsartillägg blockerat drygt 26 500 videor på några få dagar.
Citera
2026-05-26, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja, självklart. All klassisk musik t.ex. finns på Youtube och jag blev galen av all reklam som avbröt. Premium för en dryg hundring och problemen väck. Enkelt!
Youtube premium är fan nice! Med tanke på hur många timmar i veckan man glor är det fan inte försvarbart att vara för snål att pröjsa en dryg hunka.

Reklamfriheten är störtskön på mobilen och på TV, där går det ju liksom inte att komma runt det på samma vis som man kan på PC med Adblocker.
Bakgrundsuppspelning ovärdeligt för mig för jag vill alltid lyssna på nått för att somna.

Det enda dåliga är nedladdningsfunktionen, bara prövat nån gång men jag hade velat att klippet man vill spara hamnar i en folder hårddisken som en mp4 fil, inte i själva appen!
Citera
2026-05-26, 06:21
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegnSol
Youtube premium är fan nice! Med tanke på hur många timmar i veckan man glor är det fan inte försvarbart att vara för snål att pröjsa en dryg hunka.

Reklamfriheten är störtskön på mobilen och på TV, där går det ju liksom inte att komma runt det på samma vis som man kan på PC med Adblocker.
Bakgrundsuppspelning ovärdeligt för mig för jag vill alltid lyssna på nått för att somna.

Det enda dåliga är nedladdningsfunktionen, bara prövat nån gång men jag hade velat att klippet man vill spara hamnar i en folder hårddisken som en mp4 fil, inte i själva appen!

Ja, jag är helt nöjd. Hör massor av all möjlig musik bl.a. Beethoven gm TV:n som har bra högtalare.
Citera
2026-05-26, 08:40
Medlem
Ser ingen reklam på youtube när jag kollar gratis på någon av mina tre tvapparater. Inte mobilerna heller, fortsätt att göda Google ni.
Citera
2026-05-26, 09:17
Medlem
hippilis avatar
Använder brave när jag tittar på YouTube fungerar mycket bra och det enda jag har fått att fungera för att slippa reklam elendet

För några år sedan tittade jag på en film på YouTube, skulle tro filmen var 1 timma 40 minuter det var reklam 71 gånger och första började redan efter 2 minuter filmen började då skaffade jag brave
Citera
2026-05-27, 18:59
Medlem
På Windowsdatorer kan man köra VacuumTube i Portabelt läge (alltså utan att installera, bara packa upp mappen och kör VacuumTube.exe). Logga in med ditt Googlekonto.
https://github.com/shy1132/VacuumTube/releases/latest/download/VacuumTube-x64-Portable.zip
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in