2025-06-07, 08:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag har använt Brave i flera år. Men sedan i förrgår får jag inte upp en videon på YouTube längre, utan bara meddelandet att: ”Annonsblockerare strider mot våra användarvillkor”.

Bytte till Firefox med uBlock Origin, och fortsätter titta.

Fick samma, satte på att den skulle tillåta annonser, satte på blockning igen och det funkade igen.
Citera
2025-06-07, 09:02
Medlem
kanonkukens avatar
Brave ska du ha som många har påpekat.

Utöver det ska du ha tillägget "News Feed Eradicator", det löser ditt andra krav att ta bort rekommenderade videor och tar även bort flödet med oändligt skrollande. Funkar även till andra sociala medier.

Till sist vill jag även starkt rekommendera tilläget "SponsorBlock", det spolar automatiskt förbi när youtubers ska babbla om någon jävla VPN-tjänst de vill pracka på dig.
Citera
2025-06-07, 09:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag har använt Brave i flera år. Men sedan i förrgår får jag inte upp en videon på YouTube längre, utan bara meddelandet att: ”Annonsblockerare strider mot våra användarvillkor”.

Bytte till Firefox med uBlock Origin, och fortsätter titta.
Kollade ett klipp genom brave precis nu det funkar hos mej, än så länge i alla fall men vem vet dom kanske gör så det inte funkar men ska hålla koll om det funkar eller inte tackar för informationen 👍
Citera
2025-06-07, 09:14
Medlem
jugbandbluess avatar
tills relativt nyligen kunde man ställa in vpn på albanien eller annat land där youtube inte hade reklam
Citera
2025-06-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Ni som har Premium, tycker ni det är värt pengarna?

Tittar mer och mer på Youtube och det är jobbigt ibland med all reklam. Vill naturligtvis betala och göra rätt för mig eftersom jag gillar YouTube så mycket.

Vad kostar det per månad förresten?
För mig är det värt då en stor deal av min youtubekonsumtion sker på mobilen. Ingen reklam samt kan ha videos rullande med släckt skärm. Dessutom ingår Youtube Music som springer frivarv runt Spotify vad gäller utbud.

Hade jag bara kollat på datorn hade jag gått adblockervägen ist.
Citera
2025-06-07, 09:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Skaffar premium?
Så länge som Alphabet har en vinst på 1000 miljarder per år tror jag många skippar annonserna och detta med gott samvete.
Citera
2025-06-07, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Vanliga adblock verkar inte fungera på Youtube mer. Ublock Origin fungerar fortfarande men är blockerat på Chrome. Jag använder därför Firefox som webbläsare med Ublock Origin installerat och det fungerar.

Som du skriver så fungerar Firefox med Ublock origin fortfarande alldeles utmärkt.

Ett halvår sedan addade jag den här också :
SponsorBlock lets you skip over sponsors, intros, outros, subscription reminders, and other annoying parts of YouTube videos. SponsorBlock is a crowdsourced browser extension that lets anyone submit the start and end times of sponsored segments and other segments of YouTube videos. Once one person submits this information, everyone else with this extension will skip right over the sponsored segment

https://github.com/ajayyy/SponsorBlock

Hämtas som ett tillägg till firefox.
Skitbra att ha, den hoppar helt enkelt över segment där kreatören gör reklam för några hjärndöda prylar som ingen behöver.
Citera
2025-06-07, 10:13
Medlem
Haha det är 2025 och det finns fortfarande folk som använder internet utan en adblocker? Jag tappar hoppet på mänskligheten.
Citera
2025-06-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Tjena. Om man tittar på youtube och vill slippa se annonser och rekommenderade klipp osv. Om man bara vill se klippet och sen ha kommentarer från folk direkt nedanför hur gör man då?

Jag har en PI Hole inkopplad på mitt hemnätverk och den är ganska effektiv på att gallra bort reklam från Youtube men även annat. Rekommenderas varmt. Läs mer på pi-hole punkt net
Citera
2025-06-07, 11:55
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Så länge som Alphabet har en vinst på 1000 miljarder per år tror jag många skippar annonserna och detta med gott samvete.

Det funkar väl sådär med annonsblockerare va? Lägga tid (som är pengar) på att trixa med grejer och genvägar/omvägar för att spara någon hundralapp i månaden känns mest för de medellösa.
Ofta med en betal-prenumeration på Spotify (som ingår i YouTube premium i form av YouTube music) är för mig en gåta.
Citera
2025-06-07, 12:48
Medlem
uBlock origin + SponsorBlock kör jag på google chrome i webbläsaren, jag får aaaldrig reklam.

på mobilen kör jag revanced manager där jag laddat ner RVX music och RVX youtube, ingen reklam och fungerar med spela i bakgrund och PIP.
Citera
2025-06-07, 13:13
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Varför ska man ha premium? När Brave är gratis?

Betalar du mer än du behöver på ICA också?

Här är en lista jag gjorde, där man nästan kan kringgå allt gällande Youtube Premium.

1.Reklamfritt innehåll- går att fixa med speciell webbläsare eller plug-in till vanliga webbläsare på dator. För mobilen fungerar Brave och newpipe.

Juridiskt och avtalsmässigt
Tekniskt: Lagligt
Avtalsmässigt: YouTube kan hävda att det bryter mot deras användarvillkor.
Risk: Det har hänt att youtube ger ”strikes” och hotat med att stänga ner kontot, men efter mycket kritik slutade youtube med detta.

2.Nedladdningar för offlinevisning- går att fixa med plugins eller appar och även hemsidor.

Tekniskt :Lagligt sålänge man inte sprider vidare eller copyright.
Avtalsmässigt: YouTube kan hävda att det bryter mot deras användarvillkor.
Risk: Ingen eftersom nedladdningarna inte är knutet till ens egna konto.

3.Bakgrundsuppspelning- går att fixa med använda annan youtube client eller använda webbläsare där detta fungerar.

Tekniskt:Lagligt.
Avtalsmässigt:Bryter inga vilkor.

4.Bild i bild (Pip) – ska gå med vissa webbläsare eller annan client.

Avtalsmässigt:Bryter inga vilkor.

5.YouTube Music – Ska kunna gå med annan client .(T.ex. Newpipe.)

Avtalsmässigt : YouTube kan hävda att det bryter mot deras användarvillkor.
Risk: Ingen eftersom kontot inte är knutet.

Här är en lista på vad jag inte tror går att fixa.

1.1080p Premium med högre bitrate

Slutsats
149kr/månaden för högre bitrate låter extremt dyrt.

//Man kan ju tycka för 149 kr/månaden borde alla filmer och serier vara tillgängliga som finns att hyra eller köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in