2026-05-24, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Men är du dum i huvudet? Skaffa Brave. Problemet löst.

Frågan var ifall någon annan stött på samma fenomen på senaste tiden.
Citera
2026-05-24, 18:38
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Skaffar premium?

Ja, självklart. All klassisk musik t.ex. finns på Youtube och jag blev galen av all reklam som avbröt. Premium för en dryg hundring och problemen väck. Enkelt!
Citera
2026-05-24, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja, självklart. All klassisk musik t.ex. finns på Youtube och jag blev galen av all reklam som avbröt. Premium för en dryg hundring och problemen väck. Enkelt!

Hade varit ett alternativ , men för 149 bagis så får man följande "nackdelar" på köpet

https://kostnader.se/streaming/youtube-premium-kostnad

Nackdelar

Högt pris för Individual (149 kr)
Inget unikt exklusivt innehåll
Sponsrade segment syns fortfarande
Gratis alternativ finns (adblockers)

Det här med "sponsrade segment" är an absolut dealbreaker . Har man betalt för reklamfri YT, så har man. Bara en tidsfråga innan bögmeta rundar sina egna kontrakt med premiumanvändare och börjar lägga till mer och mer "sponsrade segment" i nästan alla videos, som kräver att man är framme med pekaren och spolar över segemneten.

Näää. Då får min UOrigin vara kvar , förstärkt med tillägget "sponsorblock för Youtube" ( Opensource som hoppar över sponsorreklam i själva videopresentationen automatisk genom att användarkollektivet markerar tidstämpel när blocket börjar och slutar och jag får en automatisk uppdatering- behöver inte göra någonting oftast , om jag inte hinner först att markera sponsorinnhåll för alla andra)

Sedan har YT blivit bra mycket bättre med "blocktube" där jag kan banna hela kanaler till en personlig shitlist med bara trash som flödet vill att jag sak ta mig en titt på.
Håller på med att labba med div. tillägg som lovar att blockera alla kanaler som innehåller AI-skit. Ser lovande ut , fast inte helt 100%

Kampen går vidare.
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-24 kl. 18:59.
Citera
2026-05-24, 19:25
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hade varit ett alternativ , men för 149 bagis så får man följande "nackdelar" på köpet

Nackdelar

Det här med "sponsrade segment" är an absolut dealbreaker . Har man betalt för reklamfri YT, så har man. Bara en tidsfråga innan bögmeta rundar sina egna kontrakt med premiumanvändare och börjar lägga till mer och mer "sponsrade segment" i nästan alla videos, som kräver att man är framme med pekaren och spolar över segemneten.

Näää. Då får min UOrigin vara kvar , förstärkt med tillägget "sponsorblock för Youtube" ( Opensource som hoppar över sponsorreklam i själva videopresentationen automatisk genom att användarkollektivet markerar tidstämpel när blocket börjar och slutar och jag får en automatisk uppdatering- behöver inte göra någonting oftast , om jag inte hinner först att markera sponsorinnhåll för alla andra)

Sedan har YT blivit bra mycket bättre med "blocktube" där jag kan banna hela kanaler till en personlig shitlist med bara trash som flödet vill att jag sak ta mig en titt på.
Håller på med att labba med div. tillägg som lovar att blockera alla kanaler som innehåller AI-skit. Ser lovande ut , fast inte helt 100%

Kampen går vidare.

Att det ”går” att runda är väl en sak. Arbetslösa människor är fattiga och har mycket fritid och ork kan ju göra det. De använder säkert Androidtelefon också för att de bojkottar ”big tech”

Jag betalar en hundring och behöver inte reflektera. Men det har ett visst underhållningsvärde att läsa hur ni kämpar.

Hundra kronor och Apple TV och iOS. Seamless!
Citera
2026-05-24, 19:25
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Nackdelar

Kampen går vidare.

149 kr är en liten summa i dagens läge. Mina erfarenheter av YT premium är enbart goda och jag känner inte igen de nackdelar du nämner.

Många här vill excellera med fiffiga omvägar för att visa hur IT-smarta de är. Jag har annat att hålla på med.
Citera
2026-05-24, 20:59
Medlem
Krävs ingen direkt arbetsinsats för att slippa all reklam utan att betala, bara installera rätt webbläsare.
Citera
2026-05-24, 21:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Tjena. Om man tittar på youtube och vill slippa se annonser och rekommenderade klipp osv. Om man bara vill se klippet och sen ha kommentarer från folk direkt nedanför hur gör man då?
Dator: Kör Librewolf eller Brave Browser istället för andra webbläsare.
Telefon: Installera och kör Brave Browser istället för Safari (iPhone) och vad nu Android använder. Android kan ha fler lösningar än Brave, men för iPhone är det Brave som gäller.
Citera
2026-05-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Dator: Kör Librewolf eller Brave Browser istället för andra webbläsare.
Telefon: Installera och kör Brave Browser istället för Safari (iPhone) och vad nu Android använder. Android kan ha fler lösningar än Brave, men för iPhone är det Brave som gäller.
På android kan man köra Youtube Morphe, (fd Vanced & ReVanced).
På android tv kör man SmartTube.
Med LibreELEC på tex en Raspberry Pi4 (& uppåt) kör man VacuumTube.
På Windows, Linux eller Mac kör man FreeTube om man inte orkar installera rätt webbläsare.
Citera
2026-05-24, 22:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
På android kan man köra Youtube Morphe, (fd Vanced & ReVanced).
På android tv kör man SmartTube.
Med LibreELEC på tex en Raspberry Pi4 (& uppåt) kör man VacuumTube.
På Windows, Linux eller Mac kör man FreeTube om man inte orkar installera rätt webbläsare.
"Orkar" man inte installera en webbläsare så förtjänar man att glo på reklamskiten!
Citera
2026-05-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
"Orkar" man inte installera en webbläsare så förtjänar man att glo på reklamskiten!
Precis min åsikt.
Citera
2026-05-25, 02:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Precis min åsikt.
Då är vi överens.
Citera
2026-05-25, 02:57
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
149 kr är en liten summa i dagens läge. Mina erfarenheter av YT premium är enbart goda och jag känner inte igen de nackdelar du nämner.

Många här vill excellera med fiffiga omvägar för att visa hur IT-smarta de är. Jag har annat att hålla på med.

Det är inte en engångssumma, utan en månatlig utgift. På fem år handlar det om nästan tio tusen spänn, för att kolla på Youtube. Galet slöseri med pengar sett till vad man får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in