• 3
  • 4
2025-06-03, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag håller med dig, problemet är sen bara att gå i pension i en uppgång.
Har du tänkt att plocka ut allting samma dag som du pensioneras?
2025-06-03, 08:27
Medlem
Acceptera att det inte finns något riskfritt sätt att få pengar att växa. Börsens genomsnittliga avkastning är 7-8%, men detta inkluderar stora upp- och nedgångar. Med andra ord en avsevärd risk om du planerar att ta ut pengarna vid en viss tidpunkt. Detta gäller alltså för helt vanliga indexfonder, vilket är det de flesta rekommenderar för vanliga sparare.

Vill du ha högre avkastning än 7-8% så blir det till priset av ännu högre risk. Det finns ingen väg runt detta. Man kan slå index, men bara genom att ta större risker.

En bra början är att vara ärlig och fråga sig vilken riskaptit man har, och på vilken tids sikt man kommer behöva pengar. Sparar man till en kontantinsats om 5 år så kanske man inte ska ha mer än hälften på börsen och resten i räntebärande, till exempel. Behöver man den där kontantinsatsen om 1 år så kanske man bara ska ha räntebärande. O.s.v.
2025-06-03, 08:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Har du tänkt att plocka ut allting samma dag som du pensioneras?

Nej klart jag inte tänker men en nedgång kan vara lång. Allt med börsen har egentligen att göra med att gå in på botten och gå ut på toppen men det är givetvis omöjligt.
2025-06-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Återkom efter fem års förvaltning. Typiskt bravado att prata om 100% efter att ha tagit stryk.

Det går ständigt upp och ner. Har man dock tid att vara aktiv i sina aktier så har man mycket bättre förutsättningar än om man loggar in någon gång per dag. Sedan gäller det att ha en balans och sprida riskerna jag har en del i fonder och en del på sparkonto utöver mina aktier. Under perioder som det gått upp så ångrar man kapitalet på sparkontot medan man under tider då det gått ner känner trygghet med sparpengarna.

Sparpengarna ska gå till uppgradering till ny större villa framöver så de pengarna behöver jag ha säkra.
2025-06-03, 10:59
Medlem
AnonymStammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vn476
Att placera i fonder nu blir en dyr affär. Vi står på gränsen till vad som blir den största börskraschen i historien.
Det tog årtionden att komma ikapp efter raset 1929.

Det är svårt att säga vad som kommer vara säkert förutom guld och silver. De kommande åren kommer att präglas av kaos.

Det är inget du vet. Man sa samma sak under 2020 och det visade sig vara dyrt att stå utanför marknaden.
2025-06-03, 11:18
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns många människor världen över som har satsat hårt och blivit ekonomiskt oberoende genom spekulation på kryptovalutor.

Men…
Det finns betydligt fler som satsat stort på åtskilliga olika kryptovalutor och som numera har 0kr kvar på kontot…

En vettig idé (om man nu tror på krypto) är nog att max lägga 10% av sitt kapital i krypto, och räkna med att det är väldigt osäkert som investering.

Kan garantera dig att det finns ingen, och jag menar verkligen ingen, som har hållit btc i mer än 4 år och gått med förlust.
Denna cykel är fortfarande i början av sitt skede och det kommer explodera närmsta tiden.
Grejen med btc är att du måste investera vid rätt tidpunkt för att göra pengar och det förstår inte folk.
Många verkar investera när det skrivs för fullt om btc i tidningarna och att btc slagit nytt rekord vilket är helt fel att göra.

Altcoins är såklart lite mer risky men ändå inte så jävla risky om man investerar i början av cykeln.
De som förlorat allt är de som investerat på toppen och då brukar många altcoins gå åt helvete efter det.
2025-06-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Ju mer jag läser om det här desto mer förvirrad blir jag och skjuter bara upp det hela tiden. Allt jag vill är att flytta mina 50.000kr som jag har på ett sparkonto till något ställe som gör så att pengarna växer över tid så att jag får en bra pension. Jag är nu 36 år så det är ett tag kvar. Kan sätta över några tusen i månaden.

Har läst att indexfonder är väldigt bra när man är så pass okunnig som jag är då det är enkelt och relativt säkert men jag förstår inte vart jag ska sätta in pengarna när jag kollar runt på min bank swedbank. Finns massor att välja på.

Borde jag sätta över alla mina sparpengar till en indexfond och vilken i så fall? Eftersom jag är så okunnig så är jag rädd att förlora alla mina pengar men när pengarna ligger på sparkontot så växer dom ju aldrig, snarare tvärtom.

Någon som kan förklara enkelt hur jag ska göra? Mycket tacksam för svar.

Ett sätt att gå tillväga, speciellt om du är osäker på hur du vill göra, det är att parkera pengarna på något räntekonto med fria uttag. Exempelvis VolvoSpar. Bind inte slantarna. Ägna lite tid och ork att sätta dig in i olika alternativ. Lär dig om kostnader för olika fonder. Kanske öppna ett konto på Nordnet eller Avanza. Där finns mycket matnyttig information, och det är enkelt att handla med värdepapper. Sprid risken, inte alla ägg i samma korg, alltså en bukett av olika fonder/aktier. När du känner dig påläst och vet vad du ska göra, flyttar du dina pengar. Starta gärna upp ett automatiskt månadssparade också.
Lycka till
2025-06-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Ju mer jag läser om det här desto mer förvirrad blir jag och skjuter bara upp det hela tiden. Allt jag vill är att flytta mina 50.000kr som jag har på ett sparkonto till något ställe som gör så att pengarna växer över tid så att jag får en bra pension. Jag är nu 36 år så det är ett tag kvar. Kan sätta över några tusen i månaden.

Har läst att indexfonder är väldigt bra när man är så pass okunnig som jag är då det är enkelt och relativt säkert men jag förstår inte vart jag ska sätta in pengarna när jag kollar runt på min bank swedbank. Finns massor att välja på.

Borde jag sätta över alla mina sparpengar till en indexfond och vilken i så fall? Eftersom jag är så okunnig så är jag rädd att förlora alla mina pengar men när pengarna ligger på sparkontot så växer dom ju aldrig, snarare tvärtom.

Någon som kan förklara enkelt hur jag ska göra? Mycket tacksam för svar.

Indexfonder och spara stora summor varje månad .. beroende på hur mycket du vill plocka ut!
2025-06-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det går ständigt upp och ner. Har man dock tid att vara aktiv i sina aktier så har man mycket bättre förutsättningar än om man loggar in någon gång per dag. Sedan gäller det att ha en balans och sprida riskerna jag har en del i fonder och en del på sparkonto utöver mina aktier. Under perioder som det gått upp så ångrar man kapitalet på sparkontot medan man under tider då det gått ner känner trygghet med sparpengarna.

Sparpengarna ska gå till uppgradering till ny större villa framöver så de pengarna behöver jag ha säkra.
Nej, det har man inte.
2025-06-03, 16:49
Moderator
HelgeBuks avatar
Kolla runt i (FB) Nybörjarfrågor och bläddra igenom några sidor av Värdepapper osv: allmänt.

Den här typen av fråga återkommer ofta.

Låses.

/Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här