2025-06-02, 22:31
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
1. Installera Avanza eller Nordnet, skapa ett investeringssparkonto (ISK).
2. Köp en global indexfond som är passivt förvaltad och har en låg avgift (0,1-0,3%), ex. Länsförsäkringar global index eller DNB global indeks.
3. Månadsspara. Det vill säga köp alltid fonden samma dag, varje månad, oavsett hur marknaden står. Enklast är om du sparar när lönen kommer (finns autogiro på Avanza och Nordnet).
4. Ha en lång sparhorisont, åtminstone 10 år.
5. Paniksälj inte. Fortsätta bara månadsspara och sitt still i båten. Marknaden återhämtar sig till slut.

Det är sista punkten som de flesta misslyckas. De ser hur börsen kraschar och att sparpengarna kanske tappar 10%-20% av sitt värde. Säljer du nu, då har du realiserat förlusten och kommer aldrig bli framgångsrik på börsen. Du måste tänka tvärtom. Går börsen ned, se det som REA att köpa samma fond till en billigare peng. På sikt går börsen upp 7-8% årligen i genomsnitt. Det är därför du ska ha en sparhorisont på åtminstone 10 år.

I princip samma tips från andra framgångsrika investerare: https://tradevenue.se/@miljonarinnan...-miljonar-3770

Där har du svaret
2025-06-02, 22:46
Medlem
trident999s avatar
Skall du spara långsiktigt så välj aktier eller en fond med låga avgifter (kanske Avanzas indexfond som inte har någon avgift alls). Var tionde år kommer någon form av krasch, men sälj då inte, du kommer vara för sent ute i alla fall, utan fortsätt köp lite i taget. Satsar du på aktier så köp stabila företag med substansvärde, de påverkas inte så mycket vid nedgång och kommer snabbt tillbaka vid uppgång. Tänk på att krypto tex inte har något substansvärde alls, förlorar marknaden tilltro så blir värdet noll.
2025-06-02, 23:01
Medlem
Enda jag har lärt mig med börsen är att max gå in ca 2-3 ggr per år, gå när det finns en tydlig dipp på kurvorna i både Usa som i Europa, låt kapitalet ligga någon vecka, sälj, vänta in nästa.

Sitta o tro allt ska gå upp är ett amatör spel, bara kolla hur många aktier som helst, man vinner inte på ligga kvar, dom som vinner är dessa som ligger kort tid max 2-3 ggr per år som ökar sitt kapital mycket mer än index.
Gjort det samma med globalfonder, sålde i december, men fallet kom som ett brev på posten, o djup dykning blev det.
2025-06-02, 23:02
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle säga att om du har Swedbank som lönekontobank så ska du inte spara pengarna i samma bank.

Ett tips är att öppna ett ISK (om jag minns rätt på namnet på kontot) hos Avanza. Där kan du också läsa lite grann om att spara/investera.

Jag förstår det som att du vill sätta in pengarna och helst bara läsa årsbeskedet en gång om året. Då skulle jag valt 2-4 indexfonder och Investor.

Det här är en populär fond:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...nvestmentbolag

Investor:
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...247/investor-b

Vad är en indexfond:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...indexfond.html

Här kan du läsa om att pensionsspara. Lite kort om vad för konto du kan ha etc.

Om du tittar på olika fonder så är det bara att skriva dem i tråden här och ställa någon fråga så kanske någon vet något om den. Jag har för mig att du kan ha autogiro in på Avanza och inställt på hur du ska köpa. Vet inte om det gäller på alla fonder och aktier. Men annars är det lätt att du har autogiro in till Avanza och så går du bara in och gör månadens köp enkelt.

Men mitt tips är Avanza i alla fall.
2025-06-02, 23:10
Medlem
Mitt tips till dig som verkar ha väldigt lite intresse är att köra en fondrobot, typ Lysa eller Opti. Sen sparar du varje månad i ur och skur. Följ planen.

Lysa har lägst avgift av dessa men båda är bra. Lysa har ingen eller i alla fall låg ESG, har även tillväxtmarknader och är otroligt enkel. Man stoppar bara in pengarna. Det enda valet du gör är risk.
Väljer du högsta risken vilket du borde med tanke på din ålder får du bara aktiefonder.

Sänker du sen risken så får du även viss del räntor. Kan vara klokt att börja sänka risken 10 år innan man vill använda pengarna.

Och, kom ihåg att det kan gå ner 50% direkt efter du satt in pengarna. Över lång sikt har det alltid återhämtat sig, men om du inte klarar det rent mentalt kan det vara klokt att börja sätta in långsamt, typ 10 000 i månaden.

Trump har en tendens att sänka börsen.

Man blir inte snabbt rik på indexfonder, men du kommer ha bäst odds.
Senast redigerad av Misantropovic 2025-06-02 kl. 23:14.
2025-06-02, 23:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
2. Köp en global indexfond som är passivt förvaltad och har en låg avgift (0,1-0,3%), ex. Länsförsäkringar global index eller DNB global indeks.
3. Månadsspara. Det vill säga köp alltid fonden samma dag, varje månad, oavsett hur marknaden står. Enklast är om du sparar när lönen kommer (finns autogiro på Avanza och Nordnet).
5. Paniksälj inte. Fortsätta bara månadsspara och sitt still i båten. Marknaden återhämtar sig till slut.

Det är sista punkten som de flesta misslyckas. De ser hur börsen kraschar och att sparpengarna kanske tappar 10%-20% av sitt värde. Säljer du nu, då har du realiserat förlusten och kommer aldrig bli framgångsrik på börsen. Du måste tänka tvärtom. Går börsen ned, se det som REA att köpa samma fond till en billigare peng. På sikt går börsen upp 7-8% årligen i genomsnitt. Det är därför du ska ha en sparhorisont på åtminstone 10 år.

I princip samma tips från andra framgångsrika investerare: https://tradevenue.se/@miljonarinnan...-miljonar-3770

Jag håller med dig, problemet är sen bara att gå i pension i en uppgång.
2025-06-02, 23:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Enda jag har lärt mig med börsen är att max gå in ca 2-3 ggr per år, gå när det finns en tydlig dipp på kurvorna i både Usa som i Europa, låt kapitalet ligga någon vecka, sälj, vänta in nästa.

Sitta o tro allt ska gå upp är ett amatör spel, bara kolla hur många aktier som helst, man vinner inte på ligga kvar, dom som vinner är dessa som ligger kort tid max 2-3 ggr per år som ökar sitt kapital mycket mer än index.
Gjort det samma med globalfonder, sålde i december, men fallet kom som ett brev på posten, o djup dykning blev det.

Jag håller delvis med dig. Ur min synvinkel så håller jag med dig till 100% Men ur människor som TS synvinkel så håller jag inte alls med dig. Många människor har inte lust att ha den minsta koll och de nås ofta inte av information av någon dipp efter att den inträffat. Att de då ska börja leta uppgifter och in på sina konton och börja sälja osv gör ofta att de säljer när det ligger i botten.

När de då börjar fråga sig när de ska köpa så har det redan börjat stiga eller så ligger det still ett tag. Då måste de gå och tänka på det här som de inte förstår bara för att de inte har lust att förstå. Men till slut så köper det och ofta så har de gått minus på hela grejen eller med tur +- någon enstaka procent.

För såna människor med sparhorisonter på 30-40 år så säger jag investera på ett sätt som jag beskriv i mitt inlägg ovan och släpp det. Det en sån person skulle kunna göra är att inte göra köp när det är på väg ner. Gör bara överföringen då och låt pengarna sitta som kontanter på köpkontot. När botten då är nådd så sitter man lugn i båten och väntar på att det så smått börjar blåsa positiva vindar i världen och då börjar man köpa igen.

Låt säga att man då avstod från att köpa i 6 månader och autogiro för över 2000 kr/mån. Då köper man för 2000 kr förskjutet i varje månad + det som autogirot för över i vanlig ordning. Vilket gör att man kommande 6 månader köper för 4 000 kr/mån.

Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga om trådstartaren inte har minsta lust att lära sig mer än det minsta lilla och sen inte se mer än årsbeskedet en gång om året och lyckas skapa ett autogiro in till Avanza och där sen sätter automatiska köp, med en sparhorisont på 30-40 år så skulle jag säga att låt skiten köpa även i en dipp.

Men för min del så gäller helt andra saker. Jag skulle säga att det du kallar kort är för mig extremt långt. Men sen sitter jag flera timmar varje dag under veckorna och min arbetsvecka börjar normalt på söndag-eftermiddag.

Så det är en helt annan grej. Min sparhorisont är uppdelad. Men jag har faktiskt en på ca 25 år. Den har jag på Avanza. Det fungerar som en avlastningsdepå. Jag slungar in delar av mina vinster där 1-2 gångar i månaden. Där köper jag bara in mig i storbolag och jag ser i princip aldrig över det.

Men jag var faktiskt inne nu sen Trump blev president och gjorde ett antal sälj/köp/sälj/köp. Det gav mig goda pengar i fickan. Men nu senaste turen så orkade jag inte bry mig. Jag vill egentligen bli som trådstartaren (som jag rekommenderar trådstartaren). Hitta en säker kombination som ändå ger lite regelbunden avkastning och sen bara glömma skiten. Ägna livet och tiden åt att spendera de pengar som avkastas.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-06-02 kl. 23:27.
2025-06-02, 23:36
Medlem
Btc
2025-06-03, 00:04
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
In med allt i krypto säger jag.
Någon av de större altcoinsen, typ solana.
Du kommer vara 5-10 gånger rikare inom 2-3 år garanterat.

Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Btc

Och nej.
2025-06-03, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Ju mer jag läser om det här desto mer förvirrad blir jag och skjuter bara upp det hela tiden. Allt jag vill är att flytta mina 50.000kr som jag har på ett sparkonto till något ställe som gör så att pengarna växer över tid så att jag får en bra pension. Jag är nu 36 år så det är ett tag kvar. Kan sätta över några tusen i månaden.

Har läst att indexfonder är väldigt bra när man är så pass okunnig som jag är då det är enkelt och relativt säkert men jag förstår inte vart jag ska sätta in pengarna när jag kollar runt på min bank swedbank. Finns massor att välja på.

Borde jag sätta över alla mina sparpengar till en indexfond och vilken i så fall? Eftersom jag är så okunnig så är jag rädd att förlora alla mina pengar men när pengarna ligger på sparkontot så växer dom ju aldrig, snarare tvärtom.

Någon som kan förklara enkelt hur jag ska göra? Mycket tacksam för svar.

Detta är det enda svaret du behöver följa.

- Skaffa konto hos Avanza, varför? Jo för att Avanza är bäst helt enkelt.
- För över pengarna till Avanza, välj ISK-konto, varför? För att med ISK slipper du deklarera, det schablonskattas automatiskt och lönar sig oftast i längden.
- Köp billiga indexfonder, tex, Avanza Global, Avanza Zero, finns många, sök på billiga indexfonder.

-------------------------

Krypto som många har sagt är mest lovande långsiktigt, men du är inte där ännu. Krypto är volativt och alla klarar inte av det. Men Bitcoin kommer slå allt annat med hästlängder dom kommande 10-20 åren.
Senast redigerad av korvstofft 2025-06-03 kl. 01:32.
2025-06-03, 03:13
Medlem
Citat:

Ett bra svar.
Sen kanske du blir mer nyfiken och insatt.
Då har du en bra plattform för att utveckla ett aktivt sparand.
Att läsa på är en bra väg.
2025-06-03, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
In med allt i krypto säger jag.
Någon av de större altcoinsen, typ solana.
Du kommer vara 5-10 gånger rikare inom 2-3 år garanterat.

Det finns många människor världen över som har satsat hårt och blivit ekonomiskt oberoende genom spekulation på kryptovalutor.

Men…
Det finns betydligt fler som satsat stort på åtskilliga olika kryptovalutor och som numera har 0kr kvar på kontot…

En vettig idé (om man nu tror på krypto) är nog att max lägga 10% av sitt kapital i krypto, och räkna med att det är väldigt osäkert som investering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in