Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Enda jag har lärt mig med börsen är att max gå in ca 2-3 ggr per år, gå när det finns en tydlig dipp på kurvorna i både Usa som i Europa, låt kapitalet ligga någon vecka, sälj, vänta in nästa.
Sitta o tro allt ska gå upp är ett amatör spel, bara kolla hur många aktier som helst, man vinner inte på ligga kvar, dom som vinner är dessa som ligger kort tid max 2-3 ggr per år som ökar sitt kapital mycket mer än index.
Gjort det samma med globalfonder, sålde i december, men fallet kom som ett brev på posten, o djup dykning blev det.
Jag håller delvis med dig. Ur min synvinkel så håller jag med dig till 100% Men ur människor som TS synvinkel så håller jag inte alls med dig. Många människor har inte lust att ha den minsta koll och de nås ofta inte av information av någon dipp efter att den inträffat. Att de då ska börja leta uppgifter och in på sina konton och börja sälja osv gör ofta att de säljer när det ligger i botten.
När de då börjar fråga sig när de ska köpa så har det redan börjat stiga eller så ligger det still ett tag. Då måste de gå och tänka på det här som de inte förstår bara för att de inte har lust att förstå. Men till slut så köper det och ofta så har de gått minus på hela grejen eller med tur +- någon enstaka procent.
För såna människor med sparhorisonter på 30-40 år så säger jag investera på ett sätt som jag beskriv i mitt inlägg ovan och släpp det. Det en sån person skulle kunna göra är att inte göra köp när det är på väg ner. Gör bara överföringen då och låt pengarna sitta som kontanter på köpkontot. När botten då är nådd så sitter man lugn i båten och väntar på att det så smått börjar blåsa positiva vindar i världen och då börjar man köpa igen.
Låt säga att man då avstod från att köpa i 6 månader och autogiro för över 2000 kr/mån. Då köper man för 2000 kr förskjutet i varje månad + det som autogirot för över i vanlig ordning. Vilket gör att man kommande 6 månader köper för 4 000 kr/mån.
Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga om trådstartaren inte har minsta lust att lära sig mer än det minsta lilla och sen inte se mer än årsbeskedet en gång om året och lyckas skapa ett autogiro in till Avanza och där sen sätter automatiska köp, med en sparhorisont på 30-40 år så skulle jag säga att låt skiten köpa även i en dipp.
Men för min del så gäller helt andra saker. Jag skulle säga att det du kallar kort är för mig extremt långt. Men sen sitter jag flera timmar varje dag under veckorna och min arbetsvecka börjar normalt på söndag-eftermiddag.
Så det är en helt annan grej. Min sparhorisont är uppdelad. Men jag har faktiskt en på ca 25 år. Den har jag på Avanza. Det fungerar som en avlastningsdepå. Jag slungar in delar av mina vinster där 1-2 gångar i månaden. Där köper jag bara in mig i storbolag och jag ser i princip aldrig över det.
Men jag var faktiskt inne nu sen Trump blev president och gjorde ett antal sälj/köp/sälj/köp. Det gav mig goda pengar i fickan. Men nu senaste turen så orkade jag inte bry mig. Jag vill egentligen bli som trådstartaren (som jag rekommenderar trådstartaren). Hitta en säker kombination som ändå ger lite regelbunden avkastning och sen bara glömma skiten. Ägna livet och tiden åt att spendera de pengar som avkastas.