2025-06-03, 06:21
Medlem
Att placera i fonder nu blir en dyr affär. Vi står på gränsen till vad som blir den största börskraschen i historien.
Det tog årtionden att komma ikapp efter raset 1929.

Det är svårt att säga vad som kommer vara säkert förutom guld och silver. De kommande åren kommer att präglas av kaos.
Senast redigerad av vn476 2025-06-03 kl. 06:38.
2025-06-03, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vn476
Att placera i fonder nu blir en dyr affär. Vi står på gränsen till vad som blir den största börskraschen i historien.

Det är svårt att säga vad som kommer vara säkert förutom guld och silver. De kommande åren kommer att präglas av kaos.

Osäkra tider som dessa, välj mellan tre alternativ:

1. Välj en ETF (lägre avgift än fond) med främst europeisk Försvar (finns flera om du söker "defence" i Avanza)
2. Ha kvar dom på ett sparkonto med insatsgaranti (de flesta)
3. Guld/silver (- eller rare metal) ETF, osäkerhet med tullar, konflikter, tider med fallande börs (ev) då stiger guldet som hävstång.
2025-06-03, 07:00
Medlem
Daytrading+fonder.Men är du okunnig bör du nog skippa daytradingen eftersom den är livsfarlig...
2025-06-03, 07:19
Medlem
Citat:

Du låter förvisso helt övertygad om framtiden, men tänk om du ändå har fel? Tänk om börsen fortsätter ticka upp över tid och den där gigantiska börskraschen uteblir? Även du borde fundera på en diversifiering.
Och - om den där gigantiska kraschen kommer - vem ska köpa guld o silver av er då när alla smarta preppers ska sälja samtidigt?
2025-06-03, 07:21
Medlem
Allt i Bitcoin trust me.
2025-06-03, 07:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Daytrading+fonder.Men är du okunnig bör du nog skippa daytradingen eftersom den är livsfarlig...
Daytrading och Avanza är ingen bra kombo, Avanza erbjöd mig bli Pro, jag trodde det var en bonus, flytt över mer pengar från Nordea.
Efter ett tag insåg jag att Avanza fuskar med inköpskursen, man köper kursen stiger med 1000kr man säljer, köper sedan igen på en lägre kurs, Avanza tar ett snitt ur kurserna efter dagens avräkning.

Skrev upp sälj o köp, ser att Avanza skickar upp kursen, först köp 21,30* 8000st kan sälja för ex 21,60.
för att sedan åter köpa vid 21,07.
Dagen efter har jag betalt en courtage samt en jämkningskurs o har nu en inköps kurs på 21.14.
Avanza tar 677kr inkl courtage för denna trejd. Nordea hamnar på ca 485kr inkl courtage, men jag har kvar min inköpskurs på 21,07kr jämfört med Avanza som höjt till 21,14kr

Har gått tillbaka till Nordea men har uppe Avanzas sida eftersom den är trevligare än Nordeas.
2025-06-03, 07:46
Medlem
Har man tid att lägga dagtid så är det värt att syssla med högriskaktier. Har man inte tiden att lägga så är utdelningsaktier och fonder mer relevant.

Min portfölj låg 20% back under året med aktier som jag låtit ligga. Satte igång i slutet på mars och sen dess har portföljen gått upp 100%.

Mycket köp och sälj har det blivit. några nitar och några flerdubblare.

Kör på utdelningsaktier och fonder. Det är en bra början helt klart.
2025-06-03, 07:56
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Nej

Och nej.
Nej till shitcoins ja till Bitcoin.

Varför?

Med ökade samhällskostnader kommer penningpressarna att överhettas. Alltså vanliga pengar förlorar i värde. Bitcoin köps i stora lass av institutioner och företag, regeringar pratar Bitcoin. Om man inte är intresserad nog av fundamentan kan man ju alltid se tillgången som safe haven, dvs. digitalt guld, något som av konservativa avfärdas. För guld har ju ett riktigt värde. Jaha, varför då? Den huvudsakliga poängen är att mängden är begränsad och att det är lätt att avslöja kattguld, inte att folk älskar guldkedjor.

En konservativ syn är inte alltid rätt, faktum är att den aldrig varar för evigt, och nu går allt väldigt snabbt. Sitt gärna med tillgångar baserade på pajasvalutor som minskar i värde, väg in den verkliga inflationen i beräkningen. För ingen köper väl att levnadsomkostnaderna ökat med några procent om året? Och nej, det går inte att skylla på tillfälliga kriser. Kriserna har bara börjat.

Om USA över 5 år ökar penningmängden 25% så minskar värdet på tillgångar baserade på USD med 25%. Hör du inte sedelpressarna Philips? 25% är peanuts för framtida behov. Vart leder förresten kraftigt minskad köpkraft? Fin maskin.
Senast redigerad av Thisistheend 2025-06-03 kl. 08:15.
2025-06-03, 07:57
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Har man tid att lägga dagtid så är det värt att syssla med högriskaktier. Har man inte tiden att lägga så är utdelningsaktier och fonder mer relevant.

Min portfölj låg 20% back under året med aktier som jag låtit ligga. Satte igång i slutet på mars och sen dess har portföljen gått upp 100%.

Mycket köp och sälj har det blivit. några nitar och några flerdubblare.

Kör på utdelningsaktier och fonder. Det är en bra början helt klart.
Återkom efter fem års förvaltning. Typiskt bravado att prata om 100% efter att ha tagit stryk.
2025-06-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fel-vaggad
Ett bra svar.
Sen kanske du blir mer nyfiken och insatt.
Då har du en bra plattform för att utveckla ett aktivt sparand.
Att läsa på är en bra väg.
Och läser man på - så ser man också att dom som inte pillar på sitt sparande, undviker det du hänvisar till som aktivt sparande, går det bäst för :-D
2025-06-03, 07:58
Medlem
Citat:

Cool story bro.
Hittade du din spåkula på eBay eller Blocket?
"Time in the market beats timing the market"
2025-06-03, 08:07
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns många människor världen över som har satsat hårt och blivit ekonomiskt oberoende genom spekulation på kryptovalutor.

Men…
Det finns betydligt fler som satsat stort på åtskilliga olika kryptovalutor och som numera har 0kr kvar på kontot…

En vettig idé (om man nu tror på krypto) är nog att max lägga 10% av sitt kapital i krypto, och räkna med att det är väldigt osäkert som investering.
En vettig idé är att undvika spekulation och istället köpa standarden Bitcoin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in