2025-06-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Syftet med livet är att fortplanta sig och att misslyckas med detta är ungefär samma sak som att dö. Man kanske misslyckas med detta oavsett, men oddsen blir bättre om man åtminstone försöker.
Och i så fall är det naturligt när exempelvis vissa män klagar på kvinnors val.
Det handlar om att vi människor "lever som djuren gör"
Citera
2025-06-19, 20:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Är man så pass mesig får man skylla sig själv. Det kan jämföras med att man håller på att svälta ihjäl ute i vildmarken och inte kan tänka sig att äta McDonalds, utan det är bara värt att äta om man får mat från en femstjärnig restaurang.

Det jag tror att man måste börja förklara för ungdomar redan i skolåldern, är att alla sociala relationer - även kärleksrelationer - är transaktionella till sin natur. Idag växer de upp och tror på allvar att vuxnas relationer baseras på "äkta känslor" och på någon sorts ömsesidig altruism.
Ingen älskar villkorslöst. Du måste kunna erbjuda något som gör det värt att stå ut med dig. Pengar, social status, bra sex eller att bara vara en humörshöjare och god komapnjon i största allmänhet. Att sitta och vänta på att någon ska upptäcka dig, och "få känslor" för dig, är befängt. Det är som att tro på astronomi.
Du vet ju själv vad du vill ha. Du vill ha en tjej som ser bra ut, är behaglig och konservera med och som vill ligga med dig. Det får man inte bara för att man är en fin människa eller nåt. Det får man, för att tjejen tycker att det är värt.

Med andra ord måste du skaffa dig status, social kompetens och lära dig var klittan sitter, för det är det som utgör valutan med vilken du kan köpa sex.

Du kan inte bara vara ett asocialt asshole, och vänta på att ödet ska skicka brudar på dig.
Citera
2025-06-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det jag tror att man måste börja förklara för ungdomar redan i skolåldern, är att alla sociala relationer - även kärleksrelationer - är transaktionella till sin natur. Idag växer de upp och tror på allvar att vuxnas relationer baseras på "äkta känslor" och på någon sorts ömsesidig altruism.
Ingen älskar villkorslöst. Du måste kunna erbjuda något som gör det värt att stå ut med dig. Pengar, social status, bra sex eller att bara vara en humörshöjare och god komapnjon i största allmänhet. Att sitta och vänta på att någon ska upptäcka dig, och "få känslor" för dig, är befängt. Det är som att tro på astronomi.
Du vet ju själv vad du vill ha. Du vill ha en tjej som ser bra ut, är behaglig och konservera med och som vill ligga med dig. Det får man inte bara för att man är en fin människa eller nåt. Det får man, för att tjejen tycker att det är värt.

Med andra ord måste du skaffa dig status, social kompetens och lära dig var klittan sitter, för det är det som utgör valutan med vilken du kan köpa sex.

Du kan inte bara vara ett asocialt asshole, och vänta på att ödet ska skicka brudar på dig.
Men varför förklarar inte föräldrar detta för sina barn tror du?
Vissa ungdomar begriper ju detta, det är självklart för dem. Men andra sitter hela livet och undrar varför livet är så orättvist och eventuellt skapar sexhundrafemtielva trådar om hur "samhället" förstört deras chanser att få till en normal relation med motsatta könet.

Jag gissar att du kommer svara "bristande förmåga hos de föräldrarna" på min första fråga. Men vem ska då klargöra det - du så insiktsfullt skriver om - för dessa barn och ungdomar? Skolan? Myndigheten för psykologiskt försvar (hmm något kontraproduktivt), MSB?
Citera
2025-06-20, 09:15
Medlem
tantaluss avatar
Citat:

Du har rätt i mycket men mellan den rena transaktionen och den ömsesidiga altruismen ligger reciprociteten. Reciproka relationer bygger på omtanke, känslor, connection och tillit
samt på att givandet och tagandet balanseras över tid, vilket uppehåller de mjukare faktorerna. Om den ena parten inte levererar över tid - vare sig det beror på bristande vilja eller förmåga - kallnar känslorna och förtvinar connectionen. Det är vuxenslutsatsen jag bibringar mina barn.

Detta är dock något som utvärderas under datingfasen. Funktionella incels har svårt att ta sig dit för att de inte förmår väcka de första attraktionskänslorna hos den tilltänkta partnern.
Citera
2025-06-20, 09:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Du har rätt i mycket men mellan den rena transaktionen och den ömsesidiga altruismen ligger reciprociteten.

Reciprocitet har det problemet att den ofta presenteras som rättvis, och då skapar den fel förväntningar på den heterosexuella relationer. Som man är man nämligen den som initierar, och kvinnan är den som ger gensvar.
Och till stor del är recpiprocitet en sorts cirkulär transaktionalitet, där transaktionerna flödar kontinuerligt, och naturligt. Ska en autist förstå recprocitet, så måste den beskrivas som transaktionell.
Citera
2025-06-20, 09:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Men varför förklarar inte föräldrar detta för sina barn tror du?
Vissa ungdomar begriper ju detta, det är självklart för dem. Men andra sitter hela livet och undrar varför livet är så orättvist och eventuellt skapar sexhundrafemtielva trådar om hur "samhället" förstört deras chanser att få till en normal relation med motsatta könet.

Många föräldrar vill inte förstå det, eller förstår det helt enkelt inte, och det är ju den enkla (men otillfredsställande) förklaringen. Att det ligger till som jag skriver, det erkänner man knappt för sig själv, och man vågar inte säga det till frugan eller ungarna. Tron på "äkta känslor" och "kärlek" har blivit den individualistiska erans samhällskontrakt. Ifrågasätter du den, blir du som Morran - en mörk figur som blir förvisad från all gemenskap.
Sedan tror jag att en viss sorts barn är betydligt mer mottagliga för hela den där redpill-retoriken. Dels kan de ha personlighetsdrag som gör att de tenderar att sig själva som offer för strukturer, dels kan de handla om pojkar med autism. Om man presenterar en idé om ett orättvist system som är riggat till deras nackdel, så ramlar de ner i det hålet, och kommer aldrig mer upp. På grund av sin disposition har det nämligen haft allt det där på känn, och så plötsligen får de alltihop bekräftat.
Så i många fall spelar det nog ingen roll vad föräldrarna säger. I stället för att ge sig in i matchen, så stannar de kvar hemma och kramar den stora orättvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag gissar att du kommer svara "bristande förmåga hos de föräldrarna" på min första fråga. Men vem ska då klargöra det - du så insiktsfullt skriver om - för dessa barn och ungdomar? Skolan? Myndigheten för psykologiskt försvar (hmm något kontraproduktivt), MSB?

När jag skrev "Någon borde berättat det här för våra barn", så var det nog mest ett önsketänkande. Vi lever i den fria viljans kult, och hela vårt samhälle bygger på föreställningen om individuella önskningar. Och det kommer bli värre. Nu har vi en generation på gång, som på allvar tänker att man "jobbar på sig själv", tills man kommer upp i medelåldern, och eventuellt är redo för att träffa någon och eventuellt är redo för att bli förälder.

Samhällsinstitutionerna har helt och hållet satts i det individualistiska projektets tjänst, och är ingen som helst hjälp. Det jag tror behövs, är en sorts civil olydnad mot den individualistiska projektet. Tyck att det är helt okej att gifta sig, skaffa barn och börja jobba när man är tjugo. Tyck att relationer är "ge och ta". Tyck att promiskuitet är sjukt och fel. Tyck att vuxna människor ska träffas IRL, och inte ha relationer där man "skriver med" varandra. Tyck att FN kan ta sin barnkonvention och stoppa upp den i arslet, för det är VI som är föräldrar.
Ger du utryck för den sortens åsikter, så blir människor fullständigt shockade. Det ger enorma ringer på vattnet, och folk börjar fundera om det finns ett alternativ till den uppfuckade framtid vi rör oss mot.
Citera
2025-06-20, 11:32
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Reciprocitet har det problemet att den ofta presenteras som rättvis, och då skapar den fel förväntningar på den heterosexuella relationer. Som man är man nämligen den som initierar, och kvinnan är den som ger gensvar.
Och till stor del är recpiprocitet en sorts cirkulär transaktionalitet, där transaktionerna flödar kontinuerligt, och naturligt. Ska en autist förstå recprocitet, så måste den beskrivas som transaktionell.

Självklart måste man ha något av värde att komma med (det är en del av vad trådstarten handlar om) men det rent transaktionella tänkandet fungerar inte enligt min uppfattning. Att bjuda en tjej på drinkar hela kvällen betyder inte att du får ligga om tjejen inte är attraherad av dig i övrigt.

Jag håller med dig om det mesta i ditt andra, längre inlägg. Appdateandet verkar synnerligen destruktivt på samhällsnivå då det skapar många bittra genomsnittliga killar, som inte får några dater alls, och många bittra pumpade-och-dumpade genomsnittliga tjejer, som har gått efter top shelf-snubbar som gärna sätter på dem men som inte alls är intresserade av en seriös relation med dem. Stay in your lane, folks: har du average att komma med, försök hitta en partner som erbjuder en average nivå tillbaka - annars blir det inte en stabil relation.

Det finns sällan ett bättre tillfälle att hitta en långvarig/livsvarig partner än early to mid-twenties. Växandet och arbetandet på sig själv kan man göra när man väl är i den relationen.
Citera
2025-06-20, 13:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Självklart måste man ha något av värde att komma med (det är en del av vad trådstarten handlar om) men det rent transaktionella tänkandet fungerar inte enligt min uppfattning. Att bjuda en tjej på drinkar hela kvällen betyder inte att du får ligga om tjejen inte är attraherad av dig i övrigt.

I så fall har du inget att komma med, utöver drinkar. Det ska ju finnas något sorts mervärde i att ligga med dig. Att människor inte förstår det transanktionella i relationer, beror på att de tror att det handlar just om drinkar eller om att hala upp plånboken. Det får givetvis bara tjejer att känna sig billiga. Bjud henne på två drinkar, och gå sedan och snacka med folk vid något annat bord. Då ger du henne utrymme att fundera på vad hon vill ha av dig egentligen.
Citera
2025-06-20, 17:22
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:

Jag håller med om mycket jag inte valde att citera men detta stycke fick mig att skratta lite, skrattar inte åt dig utan samhället och många kvinnors val av män. Asociala män, kriminella eller drogtagande, får ofta kvinnor just för att dom inte är snälla och vänliga medborgare eller gjort det rätta via skaffat bra jobb, jobbat på personlighet osv. Och dom får kvinnor bara via att(nästan iaf)existera i princip. I vissa fall för att dom visar sig såklart men i majoriteten av fallen letar tjejer upp dom själva. Det kommer betydligt mer naturligt för dessa män än alla män som startar trådar om "vad gör jag för fel" eller som gör jobbet på det artiga sättet.
Citera
2025-06-20, 22:26
Medlem
Citat:
Är man så pass mesig får man skylla sig själv. Det kan jämföras med att man håller på att svälta ihjäl ute i vildmarken och inte kan tänka sig att äta McDonalds, utan det är bara värt att äta om man får mat från en femstjärnig restaurang.
Menar du att dessa "mesiga personer" får endast tillgång till en 1 stjärniga kvinnor?
Någon person kan ha höga krav fast det inte hade någon betydelse i slutändan, höga krav gör inte att man får tillgång till vissa kvinnor.

Det måste då först handla om att man har samma valmöjligheter och förutsättningar som många andra personer har.
Dessutom ingen person väljer sin hjärna.
Citera
2025-06-20, 22:29
Medlem
Citat:
I så fall har du inget att komma med, utöver drinkar. Det ska ju finnas något sorts mervärde i att ligga med dig. Att människor inte förstår det transanktionella i relationer, beror på att de tror att det handlar just om drinkar eller om att hala upp plånboken. Det får givetvis bara tjejer att känna sig billiga. Bjud henne på två drinkar, och gå sedan och snacka med folk vid något annat bord. Då ger du henne utrymme att fundera på vad hon vill ha av dig egentligen.
Transanktionella i relationer låter som det handlar om pengar.
Eftersom det är inte tillåtet med prostitution samt relationer handlar om attraktion så kan det verka som det handlar om känslor som inte går att kontrollera
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2025-06-20 kl. 22:33. Anledning: Uppdatering
Citera
2025-06-20, 22:37
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drvattenmelon
Det här inlägget riktar sig mot er som inte är helt körda. Om du har en allvarlig hjärnskada, varit med om en bilolycka eller har en allvarlig brännskada sympatiserar jag med dig och förstår att din situation är tuff. Inlägget riktar sig inte heller till er män som är 50+ då er neuroplasticitet är så låg att ni troligvis aldrig kommer att lyckas förändras. Men 95% av alla killar i den här typen av forum är bara riktigt "mesiga" och tar inget ansvar för sin situation.

1. Att du skyller på ditt utseende: Om du kämpar för en fysik i något år eller två kan vem som helst få en bra fysik som kommer attrahera kvinnor. "Men jag har en stor näsa!" - Det är inte synd om dig! "Jag har fula tänder" - Tyst snälla. Är så trött på dagens unga grabbar som är så fruktansvärt feminina. Har du ens testat att kötta lite?! Har du aldrig tänt på en tjej som har 1/2 defekter om hon har kroppen och allt annat?

2. Självförtroende; Jag förstår att ett stort problem för folk är deras självförtroende. Problemet är att man rättfärdigar det genom att skylla på faktorer som utseende, utbildning osv. Jag känner killar som är FULA men så pass sköna och självsäkra att de kan dra hem med tjejer som är stabila 8/10.-BÖRJA PÅ KAMPSPORT, HOPPA PÅ EN SSRI, KÖTTA PÅ GYMMET?? Hade du varit född för 100 år sedan hade du legat i en skyttegrav just nu och gjort vad som helst för att byta plats ditt nutida du. Kampsport har personligen hjälpt mig en hel del med självförtroendet. Att träna MMA gör att jag inte direkt känner mig hotad av en annan man, oavsett om han är större än mig eller vad det nu än är (låter fett cringe men det är sanningen.).

3. Utbilda dig. Om du är anser dig fucked just nu oavsett ovanstående så för i helvete. Utbilda dig. Vem som helst har förmågan att klara en högskoleutbildning på minst 3 år. Jag har själv dyslexi, haft dåliga betyg genom hela min skolgång och pluggar ändå en bra utbildning. Bara sätt dig ner och kriga. Högskoleprov. Komvux. Ingen har några ursäkter. En utbildning kommer inte bara innebära en högre lön (och därmed mer attraktiv för de flesta kvinnor) utan även social status, allmänbildning och självförtroende.

Jag gick från att vara en spinkig, ful, finnig loser som tjejerna skrattade åt till att kontinuerligt lyckas med de flesta jag har ögonen på.

Nu får du gärna invända mot detta inlägg men jag menar att 95% av killar, med en bra fysik, groomar sig, klär sig väl, är välutbildade, har okej med pengar och lite självförtroende kan få NÄSTAN vilken tjej som helst- problemet är din inställning. Sluta nu böga runt och skriva i tråden "Den enda stora tråden där vi uttrycker hat/missnöje/förakt mot kvinnor" sätt er och läs, träna eller jobba på er själva. TACK.

Om du genuint vill ha hjälp med hur du ska börja eller vad som helst så vänd er gärna till mig på DM. Är trött på att dagens grabbar får för lite rätt vägledning och hamnar på den här typen av incelforum istället för att bli maskulina sköna män!

Det var ju kanske inte det mest originella jag hört, "gå till gymmet" ekar över sociala medier just nu och har gjort det ett tag.

Men det är fint att du bryr dig! Vi är en hel del som bryr oss om er män där ute som tycker det är tufft idag.

Har själv haft det väldigt tufft med diverse och till viss del relationer till kvinnor.

Det är också ganska tuffa krav kan jag tycka att man ska ha pengar, se bra ut, hålla sig fysiskt på topp.

Visst kan man alltid förändra saker, men i grund och botten duger vi alla som människor. Även om det kanske inte är samma sak som att duga i ett förhållande.

Mitt solida tips är snarare att hitta er själva, bryt mönster, ut och res, gör massa saker bara så hittar man människor och saker man uppskattar längs vägen.
Vad är alternativet liksom? Att bara ge upp från början?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in