2025-05-31, 11:50
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Du har en poäng i det Du skriver; om än mycket cynisk.
Världen är som den är.

Man kan flytta på berg och floder,

Men aldrig kan man ens rubba människors natur.
Citera
2025-05-31, 13:04
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag vet fler exempel där människor blivit åtalade för att ha skickat ett sms, ett brev, eller för att ha stått för nära en port.
Menar du på allvar att du inte fattar bakgrunden till något sådant? Det vill säga att den som "står för nära en port" råkar göra det just vid den porten där deras typ ex bor, mot vilken man har besöksförbud eftersom man utsatt denne för upprepade brott och dumheter tidigare och bevisligen fortsätter trots besöksförbud?
Citera
2025-05-31, 13:25
Medlem
Citat:
Vi lever i ett samhälle där polisen inte hinner utreda grova brott, där våldtäkter läggs ner och utredningstiderna är rekordlånga. Samtidigt lägger rättsväsendet stora resurser på saker som tidigare skulle ha betraktats som sociala övertramp, pinsamheter eller i värsta fall arbetsmiljöärenden.

Ett exempel: Micke Leijnegard, folkkär programledare, är nu åtalad för sexuellt ofredande efter att ha försökt pussa en kollega vid en blöt fest i samband med TV-inspelning. Händelsen skedde i september 2024. Enligt artiklar har polisen hållit flera förhör, tagit in vittnen, och ärendet går nu till tingsrätt. Artikeln nämner både sms, vittnesmål och ånger.

Min fråga är enkel:
Hur mycket resurser lägger polisen och rättsväsendet på såna här fall?
Två poliser vid varje förhör? Resor? Övertid? Är detta rimligt användande av skattepengar?

Detta gäller inte bara Leijnegard. Jag vet fler exempel där människor blivit åtalade för att ha skickat ett sms, ett brev, eller för att ha stått för nära en port. Fall där den juridiska definitionen säger “brott”, men där själva innehållet knappast är något samhällshot.

Är det rätt väg att gå? Bör man dra en gräns för vad som är brottsbekämpning och vad som är sociala missförstånd?

Jag är nyfiken på hur Flashback ser på det här. Och nej, jag försvarar inte ofredanden – men jag ifrågasätter hur systemet väljer sina strider.

Micke Leijnegards gränslösa beteende – åtalad och försvarad

Tycker det är åt helvete. Leijnegard har ju absolut betett sig som en idiot på fyllan. Inget snack om det. Men att det blir en utredning av det som går till domstol? Vansinne. Hade förmodligen inte heller blivit något av det om det inte var en känd person.
Dessutom kom anmälan in två månader efter händelsen så det luktar en hel del hämndbegär tycker jag. Utanför frågeställningen men ändå.
Citera
2025-05-31, 13:27
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Exakt så. Det är som att hela samhället blivit allergiskt mot det mänskliga – mot det klumpiga, fumliga, missriktade, mänskliga. Istället behandlas varje felsänt sms som ett potentiellt brott, varje obekväm blick som ett övergrepp, och varje social miss som en samhällsfara.

Själv blev jag åtalad för ett brev. Inte hotfullt, inte trakasserande – utan ett försoningsbrev. Men eftersom rättskedjan redan snurrat igång i ett annat ärende, blev det plötsligt ett ”brott” bara för att jag skrev något utan att vara juridiskt tillåten att känna.
Nu gissar jag bara men det känns som att sannolikheten för att du hade kontaktförbud som du bröt emot är anledningen.
För många idioter tycker att dom uppför sig normalt medan andra tycker att dom är stalkers utan självinsikt, kanske var det något sådant...
Citera
2025-05-31, 14:10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Menar du på allvar att du inte fattar bakgrunden till något sådant? Det vill säga att den som "står för nära en port" råkar göra det just vid den porten där deras typ ex bor, mot vilken man har besöksförbud eftersom man utsatt denne för upprepade brott och dumheter tidigare och bevisligen fortsätter trots besöksförbud?

Vad tycker du den här bilden ser ut att föreställa?

"Rivsår" enligt polis, åklagare, Tingsrätt samt Hovrätt
Citera
2025-05-31, 14:18
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Nu gissar jag bara men det känns som att sannolikheten för att du hade kontaktförbud som du bröt emot är anledningen.
För många idioter tycker att dom uppför sig normalt medan andra tycker att dom är stalkers utan självinsikt, kanske var det något sådant...

Haha, nja... Men helt fel ute är du kanske inte.
Citera
2025-05-31, 14:28
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Vad tycker du den här bilden ser ut att föreställa?

"Rivsår" enligt polis, åklagare, Tingsrätt samt Hovrätt
Du svarar inte på min fråga men byter istället ämne helt och hållet, varför?
Citera
2025-05-31, 14:33
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Du svarar inte på min fråga men byter istället ämne helt och hållet, varför?

Jag byter inte ämne – jag visar vad du missar.

Du pratar om folk som ”står för nära en port” som om det alltid handlar om farliga personer som ”bevisligen” fortsatt begå brott. Men jag ger dig ett konkret exempel där hela rättskedjan – polis, åklagare, tingsrätt, hovrätt – dömer på det som syns i bilden jag postade.

Det där ska alltså föreställa ett rivsår efter en påstådd misshandel. Det är inte ett försök att byta ämne – det är själva poängen. Nämligen att rättssystemet är så förutsägbart i sin rollfördelning att det inte längre ställer sig frågan om något hänt, utan bara hur man ska formulera det juridiskt.

Så när du säger att det ”så klart finns en anledning” bakom varje åtal – ja, det tror jag säkert att systemet tror. Men det är just det som är farligt: när tron på skuld blir viktigare än bevis för skuld.
Citera
2025-05-31, 14:39
Medlem
Tranquility Bass avatar
En sådan gräns finns redan dels genom att det bara är vissa handlingar som är brottsliga och dels genom att polios/åklagare i en del fall kan välja att inte utreda trots att det begåtts ett brott. Tror ingen skulle vilja leva i ett samhälle där bara de allra grövsta brotten utredes och det var fritt fram att begå alla andra brott.
Citera
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Tycker det är åt helvete. Leijnegard har ju absolut betett sig som en idiot på fyllan. Inget snack om det. Men att det blir en utredning av det som går till domstol? Vansinne. Hade förmodligen inte heller blivit något av det om det inte var en känd person.
Dessutom kom anmälan in två månader efter händelsen så det luktar en hel del hämndbegär tycker jag. Utanför frågeställningen men ändå.

Jag tycker snarare att det är ett intressant exempel just för att det är så oklart vad som egentligen har hänt. Det sägs att han försökte pussa någon på en blöt fest – sen är det ord mot ord, några sms, någon vittnesuppgift.

Men oavsett vad man tycker om just Leijnegard så blir frågan större än honom: hur mycket resurser lägger rättsväsendet på såna här fall? Hur många poliser och timmar krävs för att utreda ett “fyllepuss”-ärende – medan grova brott läggs ner i brist på tid?

Och det här händer inte bara kända personer. Skillnaden är att när det gäller Leijnegard så får vi läsa om det i media, kanske se båda sidor, kanske till och med bilda oss en egen uppfattning.

Men när det gäller vanliga människor – folk som kanske åtalas för ett sms, ett handskrivet brev, eller för att ha råkat stå utanför fel port – då finns det ingen granskning, inga följdfrågor. Det blir en dom i något arkiv, och människor döms på vaga grunder utan att någon ens lyfter på ögonbrynen.

Så det är inte Leijnegard som är problemet. Det är systemet som, oavsett vem det gäller, börjat behandla sociala misstag och tvetydiga situationer som brottmål. Och det gör något farligt med både rättssäkerheten och tilliten.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Exakt så. Det är som att hela samhället blivit allergiskt mot det mänskliga – mot det klumpiga, fumliga, missriktade, mänskliga. Istället behandlas varje felsänt sms som ett potentiellt brott, varje obekväm blick som ett övergrepp, och varje social miss som en samhällsfara.

Själv blev jag åtalad för ett brev. Inte hotfullt, inte trakasserande – utan ett försoningsbrev. Men eftersom rättskedjan redan snurrat igång i ett annat ärende, blev det plötsligt ett ”brott” bara för att jag skrev något utan att vara juridiskt tillåten att känna.

Man undrar ju om vi ska börja kräva samtyckesformulär för att skicka julkort också.

Det sjuka är att en advokat som sett mitt fall sa rakt ut att åtalet inte borde ha väckts – det är otillräckligt, oproportionerligt och rättsvidrigt. Och ändå driver åklagaren vidare. Vilket ironiskt nog är positivt i mitt fall.

Vi har gått från rättvisa till symbolpolitik. Det är inte brott som bekämpas – det är beteenden som ska korrigeras. Och då spelar proportionalitet ingen roll längre.

Självklart blev du åtalad. Det är precis för att komma åt såna som dig vi har dessa lagar. Vad en advokat tycker saknar all form av relevans i fallet. Uppenbarligen höll inte domstol och åklagare med.

Att lite babbar springer runt och avrättar varandra är snarare en samhällsgärning och ingenting att lägga resurser på, bara att lägga ner fallet så fort som möjligt.
Citera
2025-05-31, 15:03
Medlem
Nu har jag bara läst rubriken om nämnda sak på Expressen eller Aftonbladet. Men helt sjukt vilka resurser som läggs ned för hur jag uppfattade handlingen från det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in