Citat:
Ursprungligen postat av
Actionable
Det har ingenting med LVU att göra. Det har att göra med att man inte respekterar andra människor...
Det har faktiskt
allt att göra med LVU, migrationsbeslut, kontaktförbud och en hel rad andra myndighetsåtgärder. Det handlar om
makten att ingripa, och
hur den används – slarvigt, godtyckligt eller proportionerligt.
Det du gör är att ta utgångspunkt i
slutresultatet – att ett beslut finns – och sen använda det som bevis för att beslutet är rätt. Det är cirkelresonemang på hög nivå.
Ingen har sagt att man inte ska respektera andra människor. Men staten är inte en individ – den har skyldighet att respektera rättssäkerhet och proportionalitet. Och när människor ställer den typen av frågor, då är inte svaret att kalla dem “egocentriska”. Då är det läge att lyssna.
För övrigt: alla vi som diskuterar rättsstaten gör det för att vi vill ha
ordning och respekt i samhället. Inte tvärtom. Att du utgår från att alla som kritiserar staten är farliga, säger mer om din tilltro till makten än om verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Jag håller med till stor del, men här vill jag slänga in en annan liten brasklapp just vad det gäller kontaktförbud. Är det egentligen en så stor begränsning i ditt liv att du måste hålla dig borta från en enda specifik person? I princip oavsett hur man ser på saken så tror jag ändå att vi är överens att om en person säger till en annan person att denne inte vill ha någon mer kontakt alls, då bör detta respekteras?
Absolut – om någon inte vill ha kontakt så bör det självklart respekteras. Men det är inte det som diskuteras här.
Frågan är
när statens ingripande är motiverat. Alla relationer där kontakten bryts är inte ett ärende för tingsrätten. Alla missförstånd är inte stalking. Alla knackningar på en dörr är inte brott.
Problemet uppstår när rättssystemet
slutar skilja på allvarliga hot och vardagliga gråzoner – och börjar använda samma verktyg för allt från fyllepussar till förföljelse. Då har vi gått från rättssäkerhet till automatbestraffning.
Det är
där diskussionen ligger. Inte i att någon ska ha rätt att “fortsätta höra av sig”. Det är en halmgubbe.