• 8
  • 9
Igår, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
11-11x11+11

11 - 11 = 0
0 x 11 = 0
0 + 11 = 11
Jag tycker faktiskt synd om dig.
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det r ganska vanligt att inte starta ett uttryck med en negativ term d det kan stlla till problem med en del mjukvara, och algebra tenderar att lgga till lite egna konventioner som ibland kan skilja sig lite frn normen fr aritmetik (reglerna frblir desamma dock).
Mjukvaruargumentet var inget som jag frvntade mig frn en som just skrivit ditt frra inlgg i trden. Men jag hller med om att det r osnyggt och br undvikas. I det hr fallet br uttrycket dock inledas med negativ term, det br ocks frenklas lite och helt enkelt skrivas -90.
Citera
Igår, 20:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Mjukvaruargumentet var inget som jag frvntade mig frn en som just skrivit ditt frra inlgg i trden. Men jag hller med om att det r osnyggt och br undvikas. I det hr fallet br uttrycket dock inledas med negativ term, det br ocks frenklas lite och helt enkelt skrivas -90.

En del mjukvara r konstigt kodad och fr fnatt om man frsker skriva in ett uttryck som startar med - tecken.

Varfr skulle man ngonsin skriva -90 i det hr uttrycket?
Citera
Igår, 20:59
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En del mjukvara r konstigt kodad och fr fnatt om man frsker skriva in ett uttryck som startar med - tecken.

Varfr skulle man ngonsin skriva -90 i det hr uttrycket?
Frlt, jag menade -99.

Att skriva mjukvara av den hr typen uppfattar jag som en ganska grundlggande vning. Det handlar om att implementera ganska f och enkla regler. Och datorer luras inte av utseendet, vilket mnniskor gr i det hr fallet.
Citera
Idag, 02:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Frlt, jag menade -99.

Att skriva mjukvara av den hr typen uppfattar jag som en ganska grundlggande vning. Det handlar om att implementera ganska f och enkla regler. Och datorer luras inte av utseendet, vilket mnniskor gr i det hr fallet.

Inte alla kodare/fretag bryr sig om att faktiskt flja reglerna, eller bryr sig om alla reglerna, och vissa fljer vad som r populrt, ven om det r fel.
Tex Casio r smtt knda fr att ha minirknare av samma modell som ger olika svar p yttryck som 6/2(1+2) beroende p vilket land/omrde dom r slda.

Excel och dess varianter (tex Libre och Open) och mnga AI ger positivt svar om du skriver in -xⁿ dr n r jmt trots att det resultatet alltid r negativt.
Endast formatet (-x)ⁿ dr n r ett jmnt tal ger positivt resultat (iaf slnge x inte r imaginrt).
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in