Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
11-11x11+11

11 - 11 = 0
0 x 11 = 0
0 + 11 = 11
Jag tycker faktiskt synd om dig.
Citera
2025-05-31, 20:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ganska vanligt att inte starta ett uttryck med en negativ term då det kan ställa till problem med en del mjukvara, och algebra tenderar att lägga till lite egna konventioner som ibland kan skilja sig lite från normen för aritmetik (reglerna förblir desamma dock).
Mjukvaruargumentet var inget som jag förväntade mig från en som just skrivit ditt förra inlägg i tråden. Men jag håller med om att det är osnyggt och bör undvikas. I det här fallet bör uttrycket dock inledas med negativ term, det bör också förenklas lite och helt enkelt skrivas -90.
Citera
2025-05-31, 20:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Mjukvaruargumentet var inget som jag förväntade mig från en som just skrivit ditt förra inlägg i tråden. Men jag håller med om att det är osnyggt och bör undvikas. I det här fallet bör uttrycket dock inledas med negativ term, det bör också förenklas lite och helt enkelt skrivas -90.

En del mjukvara är konstigt kodad och får fnatt om man försöker skriva in ett uttryck som startar med - tecken.

Varför skulle man någonsin skriva -90 i det här uttrycket?
Citera
2025-05-31, 20:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
En del mjukvara är konstigt kodad och får fnatt om man försöker skriva in ett uttryck som startar med - tecken.

Varför skulle man någonsin skriva -90 i det här uttrycket?
Förlåt, jag menade -99.

Att skriva mjukvara av den här typen uppfattar jag som en ganska grundläggande övning. Det handlar om att implementera ganska få och enkla regler. Och datorer luras inte av utseendet, vilket människor gör i det här fallet.
Citera
2025-06-01, 02:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Förlåt, jag menade -99.

Att skriva mjukvara av den här typen uppfattar jag som en ganska grundläggande övning. Det handlar om att implementera ganska få och enkla regler. Och datorer luras inte av utseendet, vilket människor gör i det här fallet.

Inte alla kodare/företag bryr sig om att faktiskt följa reglerna, eller bryr sig om alla reglerna, och vissa följer vad som är populärt, även om det är fel.
Tex Casio är smått ökända för att ha miniräknare av samma modell som ger olika svar på yttryck som 6/2(1+2) beroende på vilket land/område dom är sålda.

Excel och dess varianter (tex Libre och Open) och många AI ger positivt svar om du skriver in -xⁿ där n är jämt trots att det resultatet alltid är negativt.
Endast formatet (-x)ⁿ där n är ett jämnt tal ger positivt resultat (iaf sålänge x inte är imaginärt).
Citera
2025-06-01, 10:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Inte alla kodare/företag bryr sig om att faktiskt följa reglerna, eller bryr sig om alla reglerna, och vissa följer vad som är populärt, även om det är fel.
Tex Casio är smått ökända för att ha miniräknare av samma modell som ger olika svar på yttryck som 6/2(1+2) beroende på vilket land/område dom är sålda.

Excel och dess varianter (tex Libre och Open) och många AI ger positivt svar om du skriver in -xⁿ där n är jämt trots att det resultatet alltid är negativt.
Endast formatet (-x)ⁿ där n är ett jämnt tal ger positivt resultat (iaf sålänge x inte är imaginärt).
Det är ju, till skillnad från optiskt lättlurade människor, ett riktigt problem, men ett lättlöst problem. För det är ingen särskilt avancerad programmeringsövning.
Citera
2025-07-13, 18:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Basen 2: 11-11x11+11 = -11
Basen 3: 11-11x11+11 = -22
Basen 4: 11-11x11+11 = -33
Basen 5: 11-11x11+11 = -44
Basen 6: 11-11x11+11 = -55
Basen 7: 11-11x11+11 = -66
Basen 8: 11-11x11+11 = -77
Basen 9: 11-11x11+11 = -88
Basen A: 11-11x11+11 = -99
Basen B: 11-11x11+11 = -AA
Basen C: 11-11x11+11 = -BB
Basen D: 11-11x11+11 = -CC
Basen E: 11-11x11+11 = -DD
Basen F: 11-11x11+11 = -EE

osv
Unärt: 11-11×11+11 = 0

Det finns 11 sorters människor: de som förstår unära tal och de som inte gör det.
Citera
2025-07-13, 18:41
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Unärt: 11-11×11+11 = 0

Det finns 11 sorters människor: de som förstår unära tal och de som inte gör det.

Vi andra då?
Citera
2025-07-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Detta är fullständigt ologisk regel eftersom resultatet inte fungerar på en kalkylator.
Tycker du verkligen att matematiska regler ska anpassas efter hur de enklaste miniräknarna fungerar? Jag tycker det är en väldigt dålig motivering.

För övrigt skulle jag säga att prioriteringsreglerna är väldigt praktiska. Man skulle behöva en jävla massa parenteser annars. Plus att prioriteringsreglerna "känns" rätt. Bara som exempel, låt a och b vara kostnaden för två varor och x och y antalet av dessa. Då blir totalkostnaden ax + by. Vi kan lätt se vad ax och by representerar.

Väldigt ofta så korrelerar prioriteringsreglerna med vår intuition för det hela. Det är mycket därför man har infört dem.
Citera
2025-07-13, 19:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Vi andra då?
Vilka andra? Finns bara 11 (unärt) sorts människor: de som förstår unära tal och de som inte gör det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Un%C3%A4ra_talsystemet
Citera
2025-07-13, 20:14
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tycker du verkligen att matematiska regler ska anpassas efter hur de enklaste miniräknarna fungerar? Jag tycker det är en väldigt dålig motivering.

För övrigt skulle jag säga att prioriteringsreglerna är väldigt praktiska. Man skulle behöva en jävla massa parenteser annars. Plus att prioriteringsreglerna "känns" rätt. Bara som exempel, låt a och b vara kostnaden för två varor och x och y antalet av dessa. Då blir totalkostnaden ax + by. Vi kan lätt se vad ax och by representerar.

Väldigt ofta så korrelerar prioriteringsreglerna med vår intuition för det hela. Det är mycket därför man har infört dem.

Om du var intresserad av hur jag resonerar kunde du läst resterande inlägg jag skrivit i tråden.

hej då.
Citera
2025-07-13, 20:40
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vilka andra? Finns bara 11 (unärt) sorts människor: de som förstår unära tal och de som inte gör det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Un%C3%A4ra_talsystemet

Ja men vi som förstår en del men inte allt.
Kan inte vi få räknas lite grand i alla fall?
11,1 eller nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in