2025-05-28, 14:25
Medlem
Hej!
Bestämde mig att köpa en begagnad egen tung mc att övningsköra på. De flesta där på blocket verkar sakna ABS system. Gör det stor skillnad på provet om jag kör upp utan ABS? Kommer jag kugga om jag bromsar mer försiktigt på hårdbromsning? Av vad jag läst så kuggar man när man låser hjulen, men aldrig läst att någon kuggat pga för lång bromssträcks.

En fråga till, jag är intresserad av större touring MC, som kanske väger 250-300 kilo, för jag tänker köra mest motorväg till jobbet sen. Är det helt omöjligt att klara körprovet med en sån MC? Det blir skönt att slippa köpa och sälja bara för körprovet. Läste någonstans att en privatist kom med en stor harley till körprovet, inte klarat banorna men fick fick köra ut i trafiken och få körkortet efteråt för att inspektören tyckte det var omöjligt att klara manöverbanan med en så stor mc.
Citera
2025-05-28, 14:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej!
Bestämde mig att köpa en begagnad egen tung mc att övningsköra på. De flesta där på blocket verkar sakna ABS system. Gör det stor skillnad på provet om jag kör upp utan ABS? Kommer jag kugga om jag bromsar mer försiktigt på hårdbromsning? Av vad jag läst så kuggar man när man låser hjulen, men aldrig läst att någon kuggat pga för lång bromssträcks.

En fråga till, jag är intresserad av större touring MC, som kanske väger 250-300 kilo, för jag tänker köra mest motorväg till jobbet sen. Är det helt omöjligt att klara körprovet med en sån MC? Det blir skönt att slippa köpa och sälja bara för körprovet. Läste någonstans att en privatist kom med en stor harley till körprovet, inte klarat banorna men fick fick köra ut i trafiken och få körkortet efteråt för att inspektören tyckte det var omöjligt att klara manöverbanan med en så stor mc.

Tänk också på att den mc du kör upp med måste ha manuell växling om du inte kör upp med automatkörkort (t.ex. om man har en tung automatväxlad touring eller elektrisk mc)
Citera
2025-05-28, 14:38
Medlem
Extremstor skillnad är det inte om du vet vad du gör när du bromsar. Men det är onekligen skönt att inte behöva tänka på risken att låsa hjulen under bromsprovet.

Det går att köra upp på den större hoj, men om du kuggar så kommer du och ligga och undra varför du inte valde att köra upp på en lättare med ABS.
Citera
2025-05-28, 14:39
Medlem
Du ska kunna stanna på en viss sträcka i en viss hastighet. ABS får du ha i fingrar och fot samt reglera efter förhållande. Körde själv upp på 70-talet och fick göra bromsprov på en grusväg.
Citera
2025-05-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du ska kunna stanna på en viss sträcka i en viss hastighet. ABS får du ha i fingrar och fot samt reglera efter förhållande. Körde själv upp på 70-talet och fick göra bromsprov på en grusväg.
Nej, det är inte en viss sträcka. Inspektören gör en helhetsbedömning av din teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av slasksnusk
En jävla skillnad, TS borde testa först å sen starta tråd.
Mer old school å häftigare utan ABS.

(FB) Hur bromsar man med en bil utan ABS-bromsar ?
Har du ordentlig koll på hur du bromsar så går inte abs-systemet igång, och då märker du ingen skillnad alls, eller bromsar till och med bättre. Har du inte ordentlig koll så blir det skillnad.

Fördelen på uppkörningen är att du inte behöver vara rädd för att nypa i ordentligt.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-05-28 kl. 15:33.
Citera
2025-05-28, 15:48
Medlem
Glostrups avatar
Det är skillnad med ABS, särskilt om du inte är en van förare.

Du får köra upp på vilken hoj du vill, förutsatt att den uppfyller kraven för tung MC. Det finns en massa historier om vad förarprövaren ska ha sagt och gjort, men det mesta är antingen bara snack eller så hände det för 60 år sedan.

Bromstestet ska visa att du kan stanna kontrollerat inom en rimlig sträcka, vad detta innebär i detalj är upp till förarprövaren. Mindre kontrollerade hjullåsningar är inget problem för vissa, medan andra är tuffare i bedömningen. Bromssträckan är absolut en faktor, du ska stanna på så kort sträcka som möjligt givet din hoj och förutsättningarna. ABS gör testet lite lättare.

Jag rekommenderar starkt att du tar några lektioner på en körskola och ser till att få köra upp på deras hoj, det brukar kosta en liten slant men det är bättre än att köpa en hoj bara för uppkörning, och körskolor använder bra hojar som är lättmanövrerade och därmed perfekta för uppkörning.

Jag rekommenderar även att du ignorerar alla som inte har tagit mc-kort under det här seklet. MC-världen är full av gubbar som tror att deras erfarenheter från när de tog körkort i Vimmerby 1972 fortfarande är relevanta. Det är de inte.
Citera
2025-05-28, 16:21
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej!

Är du säker på att du klarar manöverbanan med din mc?Det är ett absolut måste att du klarar manöverbanan,annars inget körkort.
Det är enorm skillnad på körskolans motorcyklar och en touring som väger 250kg+
ABS känner jag inte direkt har någon större betydelse.
Hade jag varit dig hade jag kört med körskolans cyklar. Lycka till!
Citera
2025-05-28, 17:15
Medlem
En svintung MC är jobbigare att hantera på manöverbanan. Dock inte omöjligt.
Kolla bara japanska mc-poliser när de kör med Harley Davidsson på manöverbana.
Ser helt sjukt ut.
Men varför göra det svårt för sig själv?
Låna bilskolans MC. Den är inköpt för att vara behändig.
Det är värt den extra kostnaden för att klara kortet.
Citera
2025-05-28, 18:52
Medlem
killawifes avatar
Det är vettigt att lära sig att bromsa hårt med Mc utan ABS. Så du blir ju en bättre förare om du kan göra detta. Det är heller inte särskilt svårt då man på en Mc känner vad bromsarna gör och när hjulet låser mycket bättre än med en bil.

Men annars så är det MYCKET lättare att bromsa en MC med ABS. Jag har själv aldrig ägt en mc med abs men provkörde en arbetskamrat Z750 med detta för några år sen och det var ju väldigt bra och enkelt att kunna bromsa fullt utan risk för att hjulen låser och man drar omkull.
Citera
2025-05-29, 10:46
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Alla dar i veckan kommer det att löna sig att hyra körskolans hoj för uppkörning, de väljer alltid hojar som är lättmanövrerade.
Jag skulle inte vilja köra upp på en 300kg FJR som jag har idag. Just mc-uppkörningen är faktiskt ganska svår om man jämför med andra körkort, det finns INGEN marginal för fel, nuddar du en kona tex så är det bara att ställa hojen direkt och kila hemåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in