2025-05-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Ja och på din elräkning står det att du betalar "nätavgift". Vet du vad det är? En skatt.

På din mjölk står det "från svenska gårdar" men fodret importeras till överpris pga EU:s och statens regleringar.

Det är du som aldrig har lärt dig tänka.

Menar du att du inte förstår vad vare sig nätavgift eller fläskkött är? Eller är det procent som är svårt?
Citera
2025-05-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jodå, den dyker upp, både 70/30-blandning och den med ärtor i har jag sett. Så länge butikerna tydligt informerar om innehåll och inte gör en ICA så är jag okej med det. Jag vill göra mina val som kund och det är också valfritt att erbjuda varor och tjänster jag är intresserad av.
Med ärtor i färs? Har jsg aldrig sett. Vem äter det och varför? Låter som grismat. Blir inte ärtorns dåliga i köttet så där rått och blofigt. Gy.
Citera
2025-05-29, 09:51
Medlem
makuhiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Är det ditt sätt att rationalisera att du blir rånad i mataffären? Så vadå, för att du får "göra jobbet själv" ska det kännas bättre att köpkraften krossats?

Ska man tacka staten för möjligheten?

Du vill att alla ska anpassa sig till dyrare priser och inte ifrågasätta varför priserna stiger?

Hur blir jag rånad för att det inte finns "3-5" olika % alternativ vid blandfärs?

Använder du självscanning? Äre inte konstigt att det är samma pris där när man gör jobbet själv?
Citera
2025-05-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
många har gått på det men inte du förstås.

Gått på det?
Du behöver bara läsa innantill.

En till sak som du kanske har ”gått på” då, är att om man väljer att köpa storpack, så är det ofta dyrare än om du köper samma mängd/antal fast i mindre förpackningar.
Det kan man oxå läsa innantill.
Ett exempel är Taco-bröd, men det finns många varor.

Eller när de säljer varor med ett lägre pris, där lägrepris-varan (innehållet alltså) är mindre än vanligapris-varan. Tre exempel är kaffe, godis, läsk.

De har säkert fler sälj-trick oxå, men det är de jag kom på på rak arm.
Citera
2025-05-29, 10:38
Medlem
Enzymes avatar
Såg detta i ett reklamblad för Lidl. Tänkte direkt "vilken jävla blåsning". Brukar alltid kolla allt sådant då man vet att handlarna är luriga som fan. En annan grej är ju ägg. När dom säljer 15 pack på rea är det knappt medium storlek och väger man äggen ligger dom precis på gränsen så man tjänar på att köpa storpack på ICA istället med 20 large ägg för typ 20 spänn mer. Har märkt att Willys och hemköp ofta har samma varor dom säljer ut under kampanjer till exempel dom där färska hamburgarna som är en riktig skitprodukt. Minst 20% fett och massa vätska så blir inte mycket kvar dessutom är dom egentligen inte billiga sett till kilopris. Bättre köpa färs och forma egna burgare
Citera
2025-05-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Gått på det?
Du behöver bara läsa innantill.

En till sak som du kanske har ”gått på” då, är att om man väljer att köpa storpack, så är det ofta dyrare än om du köper samma mängd/antal fast i mindre förpackningar.
Det kan man oxå läsa innantill.
Ett exempel är Taco-bröd, men det finns många varor.

Eller när de säljer varor med ett lägre pris, där lägrepris-varan (innehållet alltså) är mindre än vanligapris-varan. Tre exempel är kaffe, godis, läsk.

De har säkert fler sälj-trick oxå, men det är de jag kom på på rak arm.
Nu är ju inte alla så noga och medvetna som du tydligen är. Är nog många som inte ens är medvetna om att de lurats. Gäller att se upp och inte gå på alla bluffar och lurendrejerier.
Citera
2025-05-29, 11:22
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris
Se det från ljusa sidan, håller muslimerna borta.
Citera
2025-05-29, 11:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Varför när man kan köpa blandad? Låter ju helt efterblivet

Ja för mig har det iaf inte vart några hinder med att hitta blandfärs som är 50/50 på kampanj osv
Irländskt tex. Sen vilka märken och butiker som kör med 70/30 känner jag inte till

Så jag blandar ju inte själv men det var ett förslag ifall det är nu så krångligt att få tag i 50/50 vilket jag starkt betvivlar

Iofs har jag kört köttkvarnen på degblandaren några gånger men det har ju inte med saken å göra med hela köttdetaljer
Citera
2025-05-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte alls. Utan används gärna till hamburgare, köttbullar och pannbiff

Fläskkött ger mer fett och saftighet, vilket gör köttfärsen saftigare och mer smakrik än ren nötfärs, som ofta är magrare. Fettinnehållet i fläskköttet gör färsen mer mör och len i konsistensen. Blandfärs kan vara billigare än ren nötfärs eftersom fläskkött ofta kostar mindre.
Potatis funkar bra till en burgare med.
Fläskfärs är bra till typ älgkött som är magert.
Nu skrev du fläskkött, det är lite annat sas.
Citera
2025-05-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Nu är ju inte alla så noga och medvetna som du tydligen är. Är nog många som inte ens är medvetna om att de lurats. Gäller att se upp och inte gå på alla bluffar och lurendrejerier.

Verkligen.
Men jag blir förvånad över hur många som inte verkar bry sig.

Om du står i mataffären och har två val av samma märke&produkt, men i olika förpackningar, då borde väl de flesta anse att det är direkt slösaktigt att välja det dyrare alternativet, tänker jag?

Visst, det är ofta små skillnader, men sett på ett år så blir det ju tusentals kronor.
Citera
2025-05-29, 12:02
Medlem
All färs är bluff o båg - köper bara kött som jag kan se - men det är inte helt gratis - så
man måste acceptera mycket högre matkostnader än 2,000 per person/mån
Citera
2025-05-29, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Hur blir jag rånad för att det inte finns "3-5" olika % alternativ vid blandfärs?
Poängen är att du får FÄRRE val till HÖGRE pris.
Citat:
Använder du självscanning? Äre inte konstigt att det är samma pris där när man gör jobbet själv?
Det är ren vinst för butiken, du ersätter en anställd och får noll betalt. De mjölkar arbetskraften gratis. Du har blivit nerdummad till att se det som en service, men det är exploatering.

Du betalar mer för mindre, gör mer jobb själv, får färre val.

Du blir rånad och tycker att det är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in