2025-05-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Är det ok att med stora bokstäver skriva Wagyu-blandfärs om det innehåller 1 ppm wagyu i innehållsförteckningen med såpass små bokstäver att 1 ppm av befolkningen kan läsa det?, Gärna tryckt i samma färg som förpackningen sen också har då det liksom står på förpackningen vad den innehåller.
Bedömningsfråga om det är vilseledande

Det var ju någon som åkte dit på att skriva att korvarna innehöll 105% kött eftersom köttet torkade och svinn i processen

https://www.livsmedelsverket.se/fore...och-pastaenden

För att öka läsbarheten finns ett krav på minsta tillåten teckenstorlek om 1,2 mm på stora och 0,9 mm på små förpackningar.

Och reglerna är väldigt snälla
Var ju nån festival där vildsvinskebabeb tilläts innehålla mindre än 50% vilt eller nåt
Citera
2025-05-28, 14:46
Medlem
Blandfärs som består av mer eller lika med 50 procent nötkött ska märkas med uppgift om nötköttets ursprung
Citera
2025-05-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Blandfärs är för de som föredrar nötfärs (alla) men som vägrar inse att de är för fattiga för att köpa nötfärs.

Köp bara fläskfärs istället (fan vad vidrigt ord haha, flässskfärsss) och acceptera att det är den föda du har råd med

Kudos till ICA och Coop som skapar en ny färs-apartheid så man slipper umgås med fläskfolk. Äter de enbart fläsk så kommer de till slut lukta gris också så då kan man lätt hålla sig undan dem. Ska kanske till och med bjuda in mina nötvänner på en bit hängmörad oxfilé en kväll mitt i veckan, du vet den där biten som du dreglar efter i köttdisken men snabbt inser att den bara är en avlägsen dröm för dig, som är tillägnad oss vinnare.

Det är som en positiv spiral, ju mer nötfärs man äter desto mer lyckas man i livet, desto mer gott kött kan man äta, det blir som en carnivore diet som bara smyger upp på en, man förvandlas till en som är på toppen av näringskedjan. Grisätare är fast med att trampa gyttja i orten, ett lika blekt ställe som färsen de äter. De köper Camel blå cigg för att överleva ångesten de får när de måste steka sönder färsen för att inte få grissjukan. Medan nötadeln väljer champagne utifrån vad som passar bäst till en riktigt blodig biff.
Njae ja föredrar svensk blandfärs så man slipper dränka biffarna i sås
Citera
2025-05-28, 14:55
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

Knappast bluff om det står tydligt på förpackningen.
Eller menar du att det finns någon överenskommen branschstandard för blandfärs som inte uppfylls?

Sedan är det ju inte konstigt om det blir mindre nötkött nu när det är brist på råvaran.
Citera
2025-05-28, 15:15
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

När jag jobbade i restaurangkök sades det att 70/30 var tradition i Skåne, och att det var en bättre (fetare) blandning för ex.vis järpar..
Citera
2025-05-28, 15:17
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Frågan är väl hur TS vet procenthalten på djurinnehållet? Ingen vet inte TS heller.
Om det är mat du gillar, ät det. Om du inte gillar det, ät det inte.
Blandfärs är fortfarande samma sak, minst två djur har dött.
Citera
2025-05-28, 15:35
Medlem
Leta rätt på nån köttbonde, fråga runt eller kolla via rekoringar. Det finns även mindre köttlådor som man kan prenumerera på, tex gårdssällskapet som jag själv använde innan jag hittade en lokal leverantör.

Halvt eller 1/4 köttdjur kommer i lådor, uppdelat som styckdetaljer plus färs (och märgben om man vill). Senast jag handlade "en liten halva" så fick jag 104 kg varav styckdetaljer drygt 25 kg (filé, entrecote, ryggbiff, rostbiff, högrev, innanlår, ytterlår).

Man kan välja om man vill ha vakuumpackat eller inte, och man kan även välja bort vissa styckdetaljer om man vill (som isåfall mals ner till färs). Jag betalade 158 kr/kg för vakuumpackat, kravmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Vart beställer man en halv tjur?

Är den kapad på mitten eller kommer den i delar?

Måste man slakta skiten själv?
Citera
2025-05-28, 15:38
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vem fan köper blandfärs?

Antingen köper man nötfärs eller fläskfärs. Själv föredrar jag fläskfärs.

Vem fan köper fläskfärs? Ja, det är väl om man laga något asiatiskt men annars?
Citera
2025-05-28, 15:46
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri

Klart man kör med fläskfärs, gris är gott.
Citera
2025-05-28, 16:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Den förpackningen/märket vill jag ha namnet på. Du har nog missuppfattat det hela.
70% nöt och 30% fläsk är dock ganska vanligt.
Citera
2025-05-28, 16:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slasksnusk
Vem i helvete köper blandfärs, oätbart.
Nya bluffen, vilken var då den förra bluffen?

Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri

Fläskfärs är mycket saftigare än nötfärs. Till kålpudding, kåldolmar, köttbullar, pannbiff, biff a la Lindström är en viss mängd fläskfärs ett måste annars blir det torrt, hårt, svårtuggat och helt enkelt oätligt.

50/50 blandfärs är det optimala i dessa maträtter.
Senast redigerad av BombaySaphire 2025-05-28 kl. 16:21.
Citera
2025-05-28, 16:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Även ica har börjat prismärka styck istället för kilo.

Japp, detsamma gäller ostarna. Ibland är det per bit och ibland är det per kilo. Billig ost visas i kilo, dyr lagrad ost är i bit.
Ett jävla sätt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in