2025-05-28, 12:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Även ica har börjat prismärka styck istället för kilo.
Dock så står jämförspris i kr/kg.
Citera
2025-05-28, 13:10
Avstängd
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Även ica har börjat prismärka styck istället för kilo.

Men samma pris som för 1 kg såklart. Och vi bara kollar på utan åtgärd.
Citera
2025-05-28, 13:26
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det är det ju inte alls när de vilseleder.

Allt kött är dessutom fullt av vatten numera. Det kokas innan det steks.
De nya generationer tycker att det är normalt, det är det inte.
Sanningen är väl någonstans däremellan. De ljuger sällan rakt av men de skyltar ju inte direkt med krympflation, byte till billigare ingredienser eller till suspekta tillverkare i Suspektistan, för de "har ju så tighta marginaler" (läs - "ni är äckliga och giriga kunder som inte ens borde pissas i munnen").
Citera
2025-05-28, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

Jag kommer att ditcha dom etablerade butikerna den dagen någon med pengar startar en butik som är 100% renodlad butik på svenska varor endast och ekologisk odling. Samt närodlat i den absolut största möjliga mån det bara går.
Jag kommer även att anpassa min diet därefter, men som det är nu så är det alldeles för drygt att sålla ut detta på egen hand när man är och handlar.
Citera
2025-05-28, 13:40
Medlem
Blandfärs är för de som föredrar nötfärs (alla) men som vägrar inse att de är för fattiga för att köpa nötfärs.

Köp bara fläskfärs istället (fan vad vidrigt ord haha, flässskfärsss) och acceptera att det är den föda du har råd med

Kudos till ICA och Coop som skapar en ny färs-apartheid så man slipper umgås med fläskfolk. Äter de enbart fläsk så kommer de till slut lukta gris också så då kan man lätt hålla sig undan dem. Ska kanske till och med bjuda in mina nötvänner på en bit hängmörad oxfilé en kväll mitt i veckan, du vet den där biten som du dreglar efter i köttdisken men snabbt inser att den bara är en avlägsen dröm för dig, som är tillägnad oss vinnare.

Det är som en positiv spiral, ju mer nötfärs man äter desto mer lyckas man i livet, desto mer gott kött kan man äta, det blir som en carnivore diet som bara smyger upp på en, man förvandlas till en som är på toppen av näringskedjan. Grisätare är fast med att trampa gyttja i orten, ett lika blekt ställe som färsen de äter. De köper Camel blå cigg för att överleva ångesten de får när de måste steka sönder färsen för att inte få grissjukan. Medan nötadeln väljer champagne utifrån vad som passar bäst till en riktigt blodig biff.
Citera
2025-05-28, 13:43
Medlem
Citat:
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.
Det är brist på nötkött.
Citera
2025-05-28, 14:04
Medlem
TheGretaResets avatar
Poängen med mitt inlägg var att man inte längre använder kg-priset på samma sätt som tidigare utan ett styckpris i alla reklambladen angående färs, Kilopriset finns bara i det finstilta. Tidigare var det alltid kilopriset som annonserades.

Men det var bara tydligen jag som noterat det?
Citera
2025-05-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Det är ingen bluff om det står på förpackningen. Lär er läsa.
Är det ok att med stora bokstäver skriva Wagyu-blandfärs om det innehåller 1 ppm wagyu i innehållsförteckningen med såpass små bokstäver att 1 ppm av befolkningen kan läsa det?, Gärna tryckt i samma färg som förpackningen sen också har då det liksom står på förpackningen vad den innehåller.
Citera
2025-05-28, 14:08
Medlem
Citat:

Andelen måste stå på förpackningen eller skyltas vid oförpackad försäljning. Det är reglerat enligt Livsmedelsverkets märkningskrav, eftersom olika köttslag har olika ursprung och fetthalt. Någon som är ute och handlar för första gången?
Citera
2025-05-28, 14:28
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:

Vart beställer man en halv tjur?

Är den kapad på mitten eller kommer den i delar?

Måste man slakta skiten själv?
Citera
2025-05-28, 14:33
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vem fan köper blandfärs?

Antingen köper man nötfärs eller fläskfärs. Själv föredrar jag fläskfärs.
Jag köper blandfärs till köttbullar, blir bäst imo.
Citera
2025-05-28, 14:36
Vem i helvete köper blandfärs, oätbart.
Nya bluffen, vilken var då den förra bluffen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in