Citat:
Ursprungligen postat av
duharmail
Sålde bilen för några dagar sedan och i kommunikationen innan så vart det missförstånd där köparen trodde att bilen skulle vara påstäld och jag (säljaren) trodde den skulle vara avställd.
Köparen kommer och tittar på bilen i norra Stockholm och gillar bilen så han vill köpa den. Jag ställer av bilen och vi skriver papper (gula delen) och kunden betalar.
Märker när affären är färdig och nycklarna är överlämnade att köparen tar bilen och åker.
Efter märker jag att köparen har skrivit i andra uppgifter i den gula lappen (urkundsförfalskning).
Känner att jag orkar inte bry mig.
Dagen efter på eftermiddagen hör kunden av sig och menar på att jag har lurat den och personen i fråga har fått 2800 kr i ordningsbot som han hotar med att jag
Ska stå för. Annars blir det repressalier.
Köparen säger att den inte har digital brevlåda och fick ingen lapp av polisen utan ska skickas.
Min fråga är. Med tanke på att "gula lappen" låg hos posten när händelsen inträffar så står JAG fortfarande som ägare på bilen och den är avställd vid det påstådda händelsen.
Kan jag kolla upp genom att kontakta polisen att den här händelsen verkligen har skett?
Jag som "ägare" kan också bli straffad har jag läst. Dock har ingen polis ( eller myndighet ) kontaktat mig och inget har dykt upp i den digitala brevlådan. Riskerar jag att få en ordningsbot också?
Misstänker att köparen ljuger för att tjäna en hacka på situationen som har uppstått.
Scam försök deluxe från köparen, vet inte hur många trådar det finns om ”saker” som händer när man sålt en bil och köparen vill ha betalt för detta. Är motorer som rasar, andra fel som dyker upp och de kollat på verkstad och de ska kosta xxxxxx som de kräver säljaren ska stå för.
Att de inte har digital brevlåda och inte fick boten i hand av polisen ytterligare spär på att de ljuger. Polisen tar sig tid skriva ut böter ifall de inte kan skicka den digitalt. Att de senare ska komma dvs inget bevis annat än köparens ord, ja…
Är datumet som gäller på gula lappen dvs ställer du av osv ska nya ägaren FRÅN datumet som står skrivet teckna trafikförsäkring etc. Ganska glasklart vilka regler som gäller, har denna missat det och fått någon slags ordningsbot för detta så är det dens ansvar och inte dit ansvar. Dvs är man idiot får man betala och uppenbarligen är detta en idiot.
Så nästa ggr den hör av sig så tala om att det är hans ansvar och inte ditt och böter får han stå för själv, låt han hota och tala sen om att du spelat in alla samtal och vill de driva det rättsligt så får de göra det, lägg på, spärra nr.
Nästa ggr, ladda ner app och genomför byte direkt, påminn gärna köpare om att inte glömma försäkra osv.
Tyvärr så ska man inte pruta ihjäl så försöker man på andra sätt komma åt par kr, självklart finns det osäkra som betalat när krav kommer i efterhand vilket gör att rykten florerar att man kan lura av pengar även i efterhand, så man provar och provar gärna med lite hot. Men 99,9% ett försök blåsa dig på 2800:-