• 1
  • 2
2025-05-28, 09:10
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Det är något TS inte avslöjar.
Citera
2025-05-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duharmail
Sålde bilen för några dagar sedan och i kommunikationen innan så vart det missförstånd där köparen trodde att bilen skulle vara påstäld och jag (säljaren) trodde den skulle vara avställd.

Köparen kommer och tittar på bilen i norra Stockholm och gillar bilen så han vill köpa den. Jag ställer av bilen och vi skriver papper (gula delen) och kunden betalar.
Märker när affären är färdig och nycklarna är överlämnade att köparen tar bilen och åker.
Efter märker jag att köparen har skrivit i andra uppgifter i den gula lappen (urkundsförfalskning).

Känner att jag orkar inte bry mig.

Dagen efter på eftermiddagen hör kunden av sig och menar på att jag har lurat den och personen i fråga har fått 2800 kr i ordningsbot som han hotar med att jag
Ska stå för. Annars blir det repressalier.
Köparen säger att den inte har digital brevlåda och fick ingen lapp av polisen utan ska skickas.

Min fråga är. Med tanke på att "gula lappen" låg hos posten när händelsen inträffar så står JAG fortfarande som ägare på bilen och den är avställd vid det påstådda händelsen.
Kan jag kolla upp genom att kontakta polisen att den här händelsen verkligen har skett?
Jag som "ägare" kan också bli straffad har jag läst. Dock har ingen polis ( eller myndighet ) kontaktat mig och inget har dykt upp i den digitala brevlådan. Riskerar jag att få en ordningsbot också?

Misstänker att köparen ljuger för att tjäna en hacka på situationen som har uppstått.
Vad är det du utelämnar?
Ställer du av bilen i appen och skriver ägarbyte med papper? I så fall känns du som ansvarig.
Om du däremot gjorde allt på papper så kan inte bilen vara avställd fören posten gjort sitt arbete. Den blir självklart avställt från köpedagen men den kan inte vara avställd i systemet när poliskontrollen skedde.
Oavsett hur du gjort så hade jag förutsatt att bilen inte var avställd i systemet när jag åkte från platsen om du inte upplyst om det.
Citera
2025-05-28, 10:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Blir pappersmetoden med många svenskar också:
De som saknar körkort
De som köper (eller säljer) bil till ett företag.

Jo, då är det en annan fråga.
Citera
2025-05-28, 13:35
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Misstänker att köparen ljuger för att tjäna en hacka på situationen som har uppstått.

Så klart köparen ljuger, det är hans ansvar bevisa, man får ett papper med bot och risken åka dit just dagen efter för detta låter inte troligt.

Låt det bara rinna med tiden, har han fått böter lär du få påminnelsekrav till dig då bilen fortfarande står på dig, så sitt bara lugnt i båten.

Däremot är det jävligt snålt att ställa av bilen den dagen man säljer.
Citera
2025-05-28, 14:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det verkar som att TS ställt av bilen precis innan försäljningen, för att få tillbaka skatten... grisigt gjort...
Det finns väl ingen annan anledning till avställningen? Inte fan ställer man av en bil som köparen just ska hämta...
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2025-05-28 kl. 15:00.
Citera
2025-05-28, 16:56
Medlem
Det var en Audi Allroad 2008 som låg ute till ett väldigt förmånligt pris. Dock missa jag att notera i annonsen att jag önska och sälja den avställd då det var mycket skatt kvar (Försäkringen var saftig med).
Många och långa konversationer med deverse folk och människor som skulle komma och titta ( som aldrig dök upp m.m) hela försäljning var rörig och i den "röran" så vart kommunikationen från mitt håll dålig i just det här och ville mest bli av med bilen så blev en så kallad "snabb affär".

Mötesplatsen var ett ställe där bilen kunde stå en lång tid utan avgift och mycket kollektivtrafik närliggande.

Köparen var väldigt motstridig att använda någon form av app. Det säger ju sig själv när han skriver bilen på någon annan...
(Tanken var att ställa av i appen. -> överföra bilen i appen -> låta den nya ägaren regga på den. )

Har varit extremt tillmötesgående angånde skatten och där har vi hittat en lösning.
Frågan är kvar om eventuella böter och har en tillmötesgående attityd i det med för jag som säljare har ju varit otydlig. Står för den...

Dock vill köparen ha pengar direkt för hela bötesbeloppet utan att kunna visa upp något form av bevis på att kontroll har skett.

Så funderar på om jag kan ta reda på om kontrollen och boten har skett?
Hade varit skönt att släppa den här soppan.
Citera
2025-05-28, 17:36
Medlem
Citat:
Det var en Audi Allroad 2008 som låg ute till ett väldigt förmånligt pris. Dock missa jag att notera i annonsen att jag önska och sälja den avställd då det var mycket skatt kvar (Försäkringen var saftig med).
Många och långa konversationer med deverse folk och människor som skulle komma och titta ( som aldrig dök upp m.m) hela försäljning var rörig och i den "röran" så vart kommunikationen från mitt håll dålig i just det här och ville mest bli av med bilen så blev en så kallad "snabb affär".

Mötesplatsen var ett ställe där bilen kunde stå en lång tid utan avgift och mycket kollektivtrafik närliggande.

Köparen var väldigt motstridig att använda någon form av app. Det säger ju sig själv när han skriver bilen på någon annan...
(Tanken var att ställa av i appen. -> överföra bilen i appen -> låta den nya ägaren regga på den. )

Har varit extremt tillmötesgående angånde skatten och där har vi hittat en lösning.
Frågan är kvar om eventuella böter och har en tillmötesgående attityd i det med för jag som säljare har ju varit otydlig. Står för den...

Dock vill köparen ha pengar direkt för hela bötesbeloppet utan att kunna visa upp något form av bevis på att kontroll har skett.

Så funderar på om jag kan ta reda på om kontrollen och boten har skett?
Hade varit skönt att släppa den här soppan.
Ska vi tolka det som att köparen inte blev informerad om avställningen?
Skatten följer bilen, försäkringen betalar du premie för fram till överlåtelsedagen.
Citera
2025-05-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ska vi tolka det som att köparen inte blev informerad om avställningen?
Skatten följer bilen, försäkringen betalar du premie för fram till överlåtelsedagen.

Det nämndes men om personen förstod är en annan femma.
Köparen hade med 4 "vänner" som skulle diskutera i mun på varandra och mig.
Jag var ensam om att prata 100% svenska också...
Visst att det blev otydligt det får jag ta på mig.
Citera
2025-05-28, 19:04
Medlem
Citat:
Det nämndes men om personen förstod är en annan femma.
Köparen hade med 4 "vänner" som skulle diskutera i mun på varandra och mig.
Jag var ensam om att prata 100% svenska också...
Visst att det blev otydligt det får jag ta på mig.
Så du tänkte att han inte skulle ta bilen med sig den dagen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in