2025-06-03, 01:16
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Vad är det du snackar om ens? Du ifrågasätter saker som inte ens påstås. Eller som är relevanta till det jag skrev.
1. Vadå längre sikt? Jag har inte påstått nåt annat, eller skrivit linjär tidslinje.
2. Ne? Jag har inte påstått det heller?
Inget av det är relevant eller ett motargument till det jag skrev.
Snyggt? Det är heller inte snyggt att bete sig som du gör. Du för en argumentation som inte hör nåt med det jag skrev, du gör dina egna tolkningar och hitta på saker som jag påstår för att sen kunna argumentera mot mig, egentligen sitter du bara och argumenterar med dig själv, eftersom att jag aldrig påstått det du skriver.

Men för att förtydliga. TS tar upp kontorsjobb som nu försvinner. Mitt inlägg är att det är helt normalt att man slimmar bland kontorstjänster men att dessa i oftast alltid kommer tillbaka, för att i regel följer alltid en högkonjunktur efter en lågkonjunktur.
Citat Swedbank:
I allmänhet följs en lågkonjunktur av en högkonjunktur, eftersom ekonomin är en CYKEL som vänder mellan uppgångar och nedgångar - enligt Swedbank.

Nä det var jag som skrev om linjära förlopp, inte sagt att du skrev det. Hur tänkte du där?

Min poäng är mycket enkel: Allting behöver inte följa cykliska mönster. TS kan ha rätt i att Sverige utvecklas i en viss riktning på ett mer långsiktigt sätt. Inte svårt att förstå.

Min kommentar har uppenbarligen med din kommentar att göra. Jag invänder bara mot det du säger, helt normal händelse i diskussionsforum. Vill du stå oemotsagd så prata med dig själv.
Citera
2025-06-03, 01:20
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Sveriges status globalt när det kommer till i princip samtliga mätetal och områden är extremt högt. Välfärden, jämlikhet, antikorruption, frihet, demokrati, mänskliga rättigheter, vård, utbildning, miljöskydd, arbetsmiljö, ekonomi, klimat, etc. osv. Sverige toppar listorna, år efter år, oavsett vad alla sverige-hatare och rysstroll säger.

Vi har dock sjunkit på topplistan över BNP/capita.

Jag är varken Sverige-hatare eller rysstroll din trötta jävel.
Citera
2025-06-03, 02:13
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Nä det var jag som skrev om linjära förlopp, inte sagt att du skrev det. Hur tänkte du där?

Min poäng är mycket enkel: Allting behöver inte följa cykliska mönster. TS kan ha rätt i att Sverige utvecklas i en viss riktning på ett mer långsiktigt sätt. Inte svårt att förstå.

Min kommentar har uppenbarligen med din kommentar att göra. Jag invänder bara mot det du säger, helt normal händelse i diskussionsforum. Vill du stå oemotsagd så prata med dig själv.

Nej din kommentar hade inget med mitt påstående att göra. Oemotsagd? Du skrev att utdöda civilisationer inte går i cykler därför går inte allt i cykler, men jag påstod inte att civilisationer kommer tillbaka eller att allt går i cykler.

Däremot går hög- och lågkonjunktur i cykler, så det utökas med dvs tjänster i en högkonjunktur, och oftast så är det samma tjänster som sedan blir uppsagda i en lågkonjunktur. Detta vet varenda människa som varit ute på vilken som helst arbetsplats, om man inte är generationen Z då.
Citera
2025-06-03, 02:25
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Nej din kommentar hade inget med mitt påstående att göra. Oemotsagd? Du skrev att utdöda civilisationer inte går i cykler därför går inte allt i cykler, men jag påstod inte att civilisationer kommer tillbaka eller att allt går i cykler.

Däremot går hög- och lågkonjunktur i cykler, så det utökas med dvs tjänster i en högkonjunktur, och oftast så är det samma tjänster som sedan blir uppsagda i en lågkonjunktur. Detta vet varenda människa som varit ute på vilken som helst arbetsplats, om man inte är generationen Z då.

Du kan alltså inte öht ens förstå konceptet att det går att tänka sig att en sån här utveckling inte enbart går i cykler?

Utdöda civilisationer är bara ett extremt exempel på en princip, något du inte heller förstår? Förstår du att Sverige skulle kunna sluta finnas?
Citera
2025-06-03, 02:57
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du kan alltså inte öht ens förstå konceptet att det går att tänka sig att en sån här utveckling inte enbart går i cykler?

Utdöda civilisationer är bara ett extremt exempel på en princip, något du inte heller förstår? Förstår du att Sverige skulle kunna sluta finnas?

Jo, det kan jag tänka mig. Men jag pratar om närtid, när arbetsmarknaden vänt. Hur det ser ut om 70 år, ja då kan jag nog ge dig att de mesta vi känner till idag är ersatt av ny eller utvecklad Ai-telnik. Men alla här förstår att man pratar om närtid.

Sen om Sverige finns kvar i framtiden eller inte är inget som rör det jag skrivit om, jag pratar om närtid och den tid vi lever i och hur det ser ut om kanske 5 - 10 år. Fattar du inte det så är du nog lite bakom.

Du får ta den diskussionen någon annanstans, anser inte att den hör hit. Vad som sker eller finns om 500 år, eller om Sverige finns om 1000 år är nåt helt annat.

Du kommer inte komma någonstans med att fortsätta svara mig, så det är lönlöst för dig. Först pratar du om romarriket. Sedan någon dystopisk tanke om huruvida Sverige ens finns kvar om 1000 år eller nåt. Ditt tidsspann rör sig flera tusen år. Vi pratar om dvs kontorsjobb som HR osv här...

Har du inte vett att begripa att det bara är relevant att föra en diskussion som rör den tid vi nu befinner oss i och hur arbetsmarknaden ser ut om kanske max 10-15 år eller när arbetsmarknaden vänt om ev 5 år.

Är inte intresserad att diskutera med dig om hur det kan se ut om 500 eller 3000 år.
Citera
2025-06-03, 03:02
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Jo, det kan jag tänka mig. Men jag pratar om närtid, när arbetsmarknaden vänt. Hur det ser ut om 70 år, ja då kan jag nog ge dig att de mesta vi känner till idag är ersatt av ny eller utvecklad Ai-telnik. Men alla här förstår att man pratar om närtid.

Sen om Sverige finns kvar i framtiden eller inte är inget som rör det jag skrivit om, jag pratar om närtid och den tid vi lever i och hur det ser ut om kanske 5 - 10 år. Fattar du inte det så är du nog lite bakom.

Du får ta den diskussionen någon annanstans, anser inte att den hör hit. Vad som sker eller finns om 500 år, eller om Sverige finns om 1000 år är nåt helt annat.

Du kommer inte komma någonstans med att fortsätta svara mig, så det är lönlöst för dig. Först pratar du om romarriket. Sedan någon dystopisk tanke om huruvida Sverige ens finns kvar om 1000 år eller nåt. Ditt tidsspann rör sig flera tusen år. Vi pratar om dvs kontorsjobb som HR osv här...

Har du inte vett att begripa att det bara är relevant att föra en diskussion som rör den tid vi nu befinner oss i och hur arbetsmarknaden ser ut om kanske max 10-15 år eller när arbetsmarknaden vänt om ev 5 år.

Är inte intresserad att diskutera med dig om hur det kan se ut om 500 eller 3000 år.

Du är inte intresserad av hur det ser ut om 70, 500 eller 3000 år - du vill bara prata "närtid"

Alltså har du helt enkelt bestämt att diskussionen ska avgränsas till en konjunkturscykel, och drar därefter slutsatsen att konjunkturscykel är den ena relevanta förändringsfaktorn

Skön logik haha ge dig
Citera
2025-06-03, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Volvo Cars som är ett av Sveriges tyngsta industriskepp kommer nu med varsel, ca 3000 personer.
Dessförinnan kallade dom in låtsasjobbare till kontoren som genast började protestera.
Nu försvinner dom. I den privata sektorn mäter man mycket noggrant nyttan av olika personal i verksamheten.
Man har ganska klart för sig att dessa människor inte tillför nytta.
Feminism, hbtq- certifiering, Woke och annan skit har varit med och förstört vår konkurrenskraft.
Det blir aldrig bra när kvinnor får för mycket inflytande, de förstår inte helheter
Enklare kontorsjobb som planering, logistik mm kommer ersättas av AI
Likaså tramset med HR. Människor som bara skapar elände i olika led. Inte minst i produktionen.

Nu kallar även banker in sin personal. Sötebrödsdagarna är förbi.
Detta kommer i sin tur sätta press på offentliga verksamhet som regioner och kommuner.

Tiden är förbi för dig kommunikatör som utan relevant utbildning och 60 k i månadslön kunnat arbeta hemifrån.

Nu skipas rättvisan och bedrägerier mot staten

Är vi inte glada?
I stort sett ingen betydelse om lönen är bra om den offentliga sektorn är både dyr och ineffektiv.
Samt hög hyra och dyr mat.
Citera
2025-06-03, 09:34
Medlem
Sun Rulers avatar
En god vän är chef på en av landets större juristbyråer, och han hade alltid sett framför sig att dottern skulle gå i hans fotspår.

Men i takt med utvecklingen av AI och dess implementering i deras företag har han blivit mer skeptisk. Enklare avtal, som t.ex. testamenten sköter AI numera. Förr kunde de resa land och rike runt för att träffa klienter, nu sker det mesta via länk. Det har frigjort fler timmar, vilket i sin tur minskat behovet av en större personalstyrka.
Citera
2025-06-03, 20:11
Medlem
pn222jws avatar
50 värstingar i norra Sverige och 50 värstingar i södra Sverige målar 10 tavlor var - dom själva värderar dom till 25 miljoner/styck ... 500 x 2 x 25 000 000 = 25 000 000 000 spänn. Sen byter dom med varandra. Sveriges nationalförmögenhet är nu 25 miljarder större... det är ju exakt så krypto fungerar. (Rätta mig gärna om jag har fel). Samtidigt ger vi 70 000 i månaden för att dom i 349 ska dricka Ramlösa och trycka på knappar några timmar i veckan.
Senast redigerad av pn222jw 2025-06-03 kl. 20:16.
Citera
2025-09-03, 20:05
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En som är bitter. Har du möjligtvis blivit arbetsbefriad? Och frugan kanske har lämnat, därav kvinnohatet?

HR är nog det sista man skär ner på i dessa tider. De har mycket att göra när det ska slimmas.

Det är allmänt bevisat att ju fler kvinnor i ledande befattningar man har, desto lugnare och mer metodiskt sker beslutsfattandet. Exemplet med Northvolt visar på motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag förstår att vissa saker kan vara svårare för dig, och jag vill bara att du ska veta att jag bryr mig och finns här om du behöver stöd.

Rekryteringar sköts bäst i samverkan med HR, egen erfarenhet som du troligen inget vet om.

Min kommande pensionsinkomst är högre än 3% av alla pensionärer och betydligt mer än vad du kommer få din stackare. Mina barn har redan koll på ekonomin så de behöver inte lita till allmosor som dina krymplingar behöver få.

Förman är stendött sedan 30 år sedan.
Kryp nu ner under den sten du kom ifrån.
Som vanligt visar det sig att ni sossar alltid har fel

https://www.di.se/live/scania-varsla...ort-i-sverige/

Citat:
Lastbilstillverkaren Scania varslar. Totalt ska 750 tjänster bort inom hr och kommersiella enheter i Sverige.
Citera
2025-09-03, 22:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Som vanligt visar det sig att ni sossar alltid har fel

https://www.di.se/live/scania-varsla...ort-i-sverige/
Är du dum i huvudet. Jag har röstat blått sedan de senaste 50 åren jag har haft rösträtt.
Idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in