2025-05-27, 22:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
I dagens P4 extra intervjuades han av Titti Schultz i egenskap av att vara USA-korre åt SVT/SR.

https://www.sverigesradio.se/p4extra : 47:16. Idag den 27/5.

Titti ställer frågan hur hans arbete har förändrats efter det att Trumpadministrationen tagit över.
Svaret är för mig väldigt överraskande, "han får rätta väldigt mycket".

Ingår det verkligen i en journalists arbete att "rätta" vad en demokratiskt vald regering
säger vid presskonferenser och andra mötestillfällen. Vad sanningen är bör väl jag som lyssnare
av hans alster få avgöra. Känns inte som han riktigt förstått vad journalistiskt arbete går ut på.
Eller har SVT/SR sagt åt honom att han ska rätt och då utövar censur.

Dessutom tyckte han att det var för mycket "icke-journalister" på presskonferenserna. Eftersom
en del youtubers och influencers är välkomna och ibland även aktivister. Känns lite högfärdigt.
Han verkar inte ha känt in förändringarna gammelmedia / alternativ media.

- BBZW
Sjävklart ska journalister kritiskt granska felaktigheter som makthavare hävdar.
Problemet är tvärtom att dagens journalister jamsar med Trump och andra storlögnare för mycket.
De är väl skotträdda och tycker det är obehagligt att bli mobbade av Trump.
Citera
2025-05-27, 23:06
Medlem
Citat:
Enligt din uppfattning verkar sanningen vara vad Fouad anser att den är. Jag föredrar att han
rapporterar vad som sägs från Trump och övriga. Sedan kan jag själv fundera på om det stämmer.
Jag vill inte bli skedmatad med propaganda från journalister vars säkraste källor troligen är
likasinnade på lämpliga pressklubbar eller presspubar eller var nu fasen dom träffas och ryggdunkar
varandra.
Enligt din uppfattning verkar sanningen vara vad du själv anser att den är. Vad Trump och övriga säger rapporteras i princip dygnet runt och där är det bra att t.ex fouad stiger in och korrigerar i den flodvåg av ren skit som kommer, så att man får en verklighet att förhålla sig till som nyhetskonsument.
Jag upprepar: Du förstår inte vad journalistiskt arbete går ut på.
Citera
2025-05-28, 00:03
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Fint när en svensk journalist intervjuar en annan svensk journalist. Säkrast så.
Citera
2025-05-28, 07:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Jag håller med att det ska vara lika för alla, men Trump kör ju inte direkt några små lögner när han lägger upp videos på en projektor och visar utskrivna artiklar som är helt fejkade.

Mycket möjligt men du vet inte om de andra gör liknande saker eftersom media har valt att bara granska hans uttalanden ensidigt.

Klart att alla som enbart läser/tittar svensk media tycker att Trump är helt galen då de enbart rapporterar om ev fel. Har även sett att de tagit någon enstaka mening ur ett långt uttalande och sätter det som en rubrik. Kollar man på presskonferens efteråt så ser man att det absolut inte var så galet när man hör hela uttalandet men tar man enbart några få stycken ur en 1 timmes lång dialog och använder det som en nyhet så låter han ännu mer galen.

Kamala och Biden var tvärtom där de kunde babbla om trams i en timme och det fanns inte ett enda citat om det alls i media.
Citera
2025-05-28, 07:39
Medlem
sound69s avatar
Titti Schultz måste vara den största Trump- och SD-hataren på SR!

Vad gäller Youcefi så tycker jag han är duktig som korre och verkar vara en sympatisk kille. Det lyser dock igenom även där att han inte gillar Trump. Inte lika mycket som företrädaren Carina Bergfeldt, som blev belönad med en egen TV-show efter långt och troget Trump-hatande i SVT:s tjänst, men det märks ändå. Och konstigt vore väl annars eftersom han jobbar på partiska SVT.
Citera
2025-05-28, 08:05
Medlem
Gridiots avatar
Japp ha är bra på sitt jobb.
Citera
2025-05-28, 08:08
Medlem
Citat:
I dagens P4 extra intervjuades han av Titti Schultz i egenskap av att vara USA-korre åt SVT/SR.

https://www.sverigesradio.se/p4extra : 47:16. Idag den 27/5.

Titti ställer frågan hur hans arbete har förändrats efter det att Trumpadministrationen tagit över.
Svaret är för mig väldigt överraskande, "han får rätta väldigt mycket".

Ingår det verkligen i en journalists arbete att "rätta" vad en demokratiskt vald regering
säger vid presskonferenser och andra mötestillfällen. Vad sanningen är bör väl jag som lyssnare
av hans alster få avgöra. Känns inte som han riktigt förstått vad journalistiskt arbete går ut på.
Eller har SVT/SR sagt åt honom att han ska rätt och då utövar censur.

Dessutom tyckte han att det var för mycket "icke-journalister" på presskonferenserna. Eftersom
en del youtubers och influencers är välkomna och ibland även aktivister. Känns lite högfärdigt.
Han verkar inte ha känt in förändringarna gammelmedia / alternativ media.

- BBZW

Just det här med att journalister skall "rätta" uttalanden av politiker de ogillar är en av de mest irriterande trenderna i dagens media.

Förr i tiden hade de nöjt sig med att skriva att "Trump hävdar X". Och sedan kanske någon av ledarskribenterna hade kommenterat dagen efter att "Trump har fel om X".

På så sätt kan tidningen ha sin egen linje men samtidigt låta läsaren tänka själv, i varje fall delvis.

Nu för tiden däremot så behandlas läsaren som ett litet barn som hela tiden måste påminnas om vad han eller hon skall tycka.

Och journalisten skriver på nyhetsplats: "Trump ljög igen och påstod felaktigt att X trots att alla vet att X är fel och ledande experter har bevisat att X är fel."

Det är inte journalistik. Det är idioti.
Citera
2025-05-28, 08:09
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Jag upprepar: Du förstår inte vad journalistiskt arbete går ut på.

Jag har aldrig varit journalist men jag vet vad jag vill ha, objektiv nyhetsrapportering!
Och jag misstänker att många som går ut journalisthögskolan och kanske vill göra ett
hedervärt arbete blir grymt besvikna. Agendajournalistik, vinstkrav, clickbaits...

Den grävande journalistiken som det säkert pratades fint om på skolan kan dom glömma.
Citera
2025-05-28, 08:33
Medlem
Dutertes avatar
Citat:
Enligt din uppfattning verkar sanningen vara vad Fouad anser att den är. Jag föredrar att han
rapporterar vad som sägs från Trump och övriga. Sedan kan jag själv fundera på om det stämmer.
Jag vill inte bli skedmatad med propaganda från journalister vars säkraste källor troligen är
likasinnade på lämpliga pressklubbar eller presspubar eller var nu fasen dom träffas och ryggdunkar
varandra.

Ser inte problemet, det kan inte vara raketforskning att lyssna på Trump själv så du kan avgöra hur korkad han är idag. Fouad gör sitt jobb och det med bravur.
Citera
2025-05-28, 08:48
Medlem
Facades avatar
Många rättningar kan caravel redaktörs anmärkning inom [].
Helt riktigt att lägga till sådant och eventuell fakta vid uppenbara faktafel som Trump väldigt ofta har.
Det gör honom ej olämplig.
Citera
2025-05-28, 08:48
Medlem
Svt tror dom är hela världens världspolis,rätt underhållande att se fånen stå i aktuellt och försöka rätta vad Trumpen säger i amerikanska medier .
Dom tror att svenska befolkningen är efterblivna ,obs det är bara socialdemokrater som är det.
Citera
2025-05-28, 08:58
Medlem
Citat:
varandra.
Om man har den inställningen till journalistik kan man väl bara avskeda alla journalister och ställa fram en bandspelare och spela in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in