2025-05-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja då tar man ut sina pengar och sätter in dem hos en seriös bank som inte ställer idiotfrågor.

Det är ju typ det jag försöker göra... det som blir över av min lön varje månad för jag över till en annan riktig bank.
Citera
2025-05-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Vilken bank är det som är jobbig på det sättet? Som jag nämnde tidigare har olika banker olika regler, med Handelsbanken som ett exempel på en som inte alls varit frågvis då det gäller vanliga överföringar inom Sverige (vet inte hur de är då det gäller kontanter och större utlandstransaktioner). Du kanske skulle prova att byta?

Icabanken. Bytte från swedbank som var nästan lika jobbiga. Jag förstår syfted med aml/kyc but nån jävla måtta få det väl vara.
Citera
2025-05-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Det är ju typ det jag försöker göra... det som blir över av min lön varje månad för jag över till en annan riktig bank.

Om du byter till en mindre jobbig svensk bank kan du ju få lönen dit direkt och slipper dessa överföringar.
Citera
2025-05-27, 15:18
Medlem
Citat:
Hur får jag tag i ett intyg som visar att jag vill överföra mina penga pga att det känns säkrare att ha dom i min andra bank? Och att dessa pengar kommer användas till lite vanliga saker. Handla, betala räkningar? Ska jag få tag i intyg från en spåkärring då som bevisar att jag kommer gå på ica nästa vecka?
Ok, förstår problemet och har tyvärr inga svar. Är dock förvånad över frågorna, överför liknande summor varje månad för sparande, betala räkningar osv och har aldrig fått några frågor mer än de vanliga standardiserade KYC-frågorna.
Citera
2025-05-27, 15:18
Medlem
Severlohs avatar
Citat:

Varför säger du inte åt din arbetsgivare att föra över din lön direkt till den schweiziska banken?
Citera
2025-05-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag förstår inte problemet, det tar 30 sekunder att svara på de standardiserade frågorna? Banken skiter fullständigt i varifrån du har fått pengarna, de är bara skyldiga att ställa frågorna.

Du förstår inte problemet med att i tid och otid redogöra för vad du skall göra med dina egna pengar?
Får staten inspektera ditt anus också?

Du har ingen skyldighet att svara på frågorna.
Bara skriva "min ensak" på allting
Eller "skit i det"

Svarar man inte så fryser banken tyvärr kontot, även om det strider mot lagen.
Citera
2025-05-27, 15:54
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Haha.. Undrar vem som är en Downie.

Du tror på allvar att bankens datorsystem inte kollar upp om det sker många överföringar till samma konto på kort tid?

Citat:
Spelar ingen roll om pengar kommer in eller går ut från en svensk bank. Är det över 10 000kr så måste man övertyga en idiot som sitter och klipper/klistrar generella frågor/svar.

Juat nu vill jag för över 30 000kr från min lön till min bank i schweiz. Det fick jag inte, de vill veta vad pengarna ska användas till. Detta är till en bank i mitt namn. En bank jag ofta skickar pengar till. Do k aldrig över 1000 euro.

Sa bara att jag vill ha de i min andra bank för att de är säkrare där. Sen vad jag ska använda dom till? Inte fan vet jag? Köpa mjölk imorgon kanske. Serva bilen om en månad? Vafan?

Vad svarar retardesen med tror ni? Att jag ska bifoga ett kontrakt eller studieintyg eller jag vet inte vad mer för efterblivna saker som styrker vad pengarna ska användas till.

Liksom wtf?

Kommer föra över 9000kr åt gången iställler så inte nån anställd med downs syndrom får min transaktion på sitt skrivbord.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
På frågan om vad pengarna ska användas till så är det väl bara att svara att du vill lägga upp en buffert för oförutsedda utgifter eller händelser som påverkar inkomsten negativt
Rekommendationen är ju att man ska ha en buffert på minst 2 månadslöner.

Enligt Ann Wibble, som var finansminister i regeringen Bildt, så ska man ha en årslön på banken.
Citera
2025-05-27, 16:06
Medlem
Economicuss avatar
Ja måste ringa banken och prata med dem varje gång ja ska skicka typ 500 kr till min mäklare i USA.

Gäller internationella överföringar.
Citera
2025-05-27, 16:16
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Ja måste ringa banken och prata med dem varje gång ja ska skicka typ 500 kr till min mäklare i USA.

Gäller internationella överföringar.

För en sån låg summa? låter ju helt befängt
Citera
2025-05-27, 16:33
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
"Det har du inte med att göra din jävla pissluffare" är ett bra svar.

Nej, jag har provat med något i samma stil och då fick jag varken ta ut eller för över mina egna pengar.
Jag hade jävla kukswedbank men de är nog lika alla banker.
Citera
2025-05-27, 16:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Spelar ingen roll om pengar kommer in eller går ut från en svensk bank. Är det över 10 000kr så måste man övertyga en idiot som sitter och klipper/klistrar generella frågor/svar.

Juat nu vill jag för över 30 000kr från min lön till min bank i schweiz. Det fick jag inte, de vill veta vad pengarna ska användas till. Detta är till en bank i mitt namn. En bank jag ofta skickar pengar till. Do k aldrig över 1000 euro.

Sa bara att jag vill ha de i min andra bank för att de är säkrare där. Sen vad jag ska använda dom till? Inte fan vet jag? Köpa mjölk imorgon kanske. Serva bilen om en månad? Vafan?

Vad svarar retardesen med tror ni? Att jag ska bifoga ett kontrakt eller studieintyg eller jag vet inte vad mer för efterblivna saker som styrker vad pengarna ska användas till.

Liksom wtf?

Kommer föra över 9000kr åt gången iställler så inte nån anställd med downs syndrom får min transaktion på sitt skrivbord.

Någon gräns om 10 000:- finns inte i lagtexten.
Senast redigerad av trottwell 2025-05-27 kl. 16:40.
Citera
2025-05-27, 16:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du förstår inte problemet med att i tid och otid redogöra för vad du skall göra med dina egna pengar?
Får staten inspektera ditt anus också?

Du har ingen skyldighet att svara på frågorna.
Bara skriva "min ensak" på allting
Eller "skit i det"

Svarar man inte så fryser banken tyvärr kontot, även om det strider mot lagen.

"det strider mot lagen."

Vilken lag strider det mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in