2025-05-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ingen vill att deras barn ska mörda någon. Alla kan göra fel i uppfostran.
Tala gärna om vem som ska ta hand om barnet när föräldrarna sitter inne.

Om barnet mördar någon så får den ett straff, föräldern kan få samma längd. Inga svårigheter eller konstigheter. Jag tror att skulle det bli en lag av de här, så hade den behövt tillämpas i otroligt få fall, och det är det som är poängen också.

Det ska extremt mycket till för att ett barn skulle vara både villig att mörda och att sätta sina föräldrar i den soppan. Det ska ha en avskräckande effekt det här, förebyggande arbete. Det handlar inte om att saker ska få gå snett och sedan ska vi ha kul när folk straffas. Det ska inte få gå snett.

Tror du det skulle förebygga våldsbrott bland barn eller inte om deras föräldrar straffades också? Oavsett vad man hade tyckt om lagen i praktiken, skulle det kunna förebygga brott?
Citera
2025-05-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Folk som levt på planeten i mindre än 15 år begår grova brott. Dessa är fortfarande helt sina föräldrars ansvar i de flesta lägen. Skulle man kunna få föräldrar att ta känna större ansvar för vad deras barn faktiskt blir för personer, om man gjorde det olagligt att ha barn som beter sig som monster? Det är utan tvekan någonting i uppfostran som går fel, men föräldrarna kan alltid skylla på samhället, skolan och dåligt umgänge.

Jag tycker såhär: lås in dom också. Om din unge mördar, misshandlar, våldtar eller rånar någon så ska du som förälder straffas för det.

Vad tror ni?

Det låter bra och är något som jag själv har tyckt dom senaste 20-25 åren.
Det ska vara licens på att skaffa barn också.
Citera
2025-05-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ungen ska givetvis straffas också?

Vad är det som är farligt med att som förälder vara ansvarig för sina barns handlingar? Det funkar ju så helt enkelt, det är föräldern som är ansvarig tills man är 18. Det ställer till det på många sätt, men om du under denna tiden inte ens lär ditt barn att inte mörda andra, då har du missbrukat din makt i att skaffa nya människor till planeten. Om vi inte lever i en anarki då, det kan vi ju också göra. Men det här halvdanna duger ju inte till någonting, uppenbarligen.
Fråga vilka föräldrar du vill, speciellt som har flera barn med särskilda behov eller svårigheter, hur lätt det är att kontrollera- eller ta fullt ansvar för barnets handlingar.

Du utgår ifrån att en förälder har full möjlighet att kontrollera sina barn, som om barnet vore ett datorprogram och föräldrarna är programmerarna.

Du skriver att barn som mördar inte fått lära sig att inte mörda, av sina föräldrar. Och barn som mördar har således fått lära sig detta av sina föräldrar?

Bara lägg ner.
Citera
2025-05-28, 00:49
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, det kommer inte att funka, vad ska du göra med ungen när föräldrarna sitter i fängelset?
Låsa in ungjävel också såklart! Det är ju självklart!
Citera
2025-05-28, 01:01
Medlem
Nej för i helvete detta är en helt idiotisk idé. Vad är det för jävla idé folk har att barn som begår brott måste ha blivit daltade med av sina päron. Jag själv och några som jag brukade umgås med är utmärkta exempel, våra föräldrar var strikta och lärde oss tidigt rätt från fel, men vi bara valde att göra fel för att vi var jävligt omogna och tyckte det var kul att vara "rebellisk".
För övrigt varför är så många svenskar så fruktansvärt kåta på övervakning, inlåsning och polisstat, ni vill ju verkligen ha ett frivilligt Nordkorea. Tänk den dagen då gränserna är såpass framflyttade att det är NI som anses vara kriminella, bara säger det...
Citera
2025-05-28, 02:51
Medlem
Xils avatar
Då ska nog dina föräldrar sitta inne ett bra tag med detta kriminellt patetiska incel-inlägg.

Skaffa en flickvän för fan, fjortis
Citera
2025-05-28, 07:29
Medlem
Jag kan till viss del förstå varför ni barnlösa kan tycka såhär. Men när man väl har barn så börjar man förstå andra saker.

I ljuset av detta finns det också en önskan att fler ska födas. Tror det blir svårt att uppnå med ännu mer risker som föräldrar ska behöva ta.

Jag tror att det är viktigt att samhället inte ignorerar ungdomsbrott så som snatteri och misshandel.
Det är möjligt att barnbidraget för aktuellt barn kan tänkas dras in och eventuellt andra bidrag kopplad till denne.
Kanske militärskola också eller något som fokuserar mer på disciplin än andra kurser.
Citera
2025-05-28, 08:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, och jag skulle inte ha det här förslaget om det inte vore för att något gått överstyr. Ja, alla kan göra fel i uppfostran och jag förstår att föräldrar vill hålla varandra om ryggen i det, men varför vill ni även inkludera föräldrar som gör mycket grövre fel än ni kanske gör?
För att man inte kan straffa någon för okunskap. Alla gör sitt bästa utifrån sina förmågor, möjligheter och kvalifikationer. Att en del misslyckas betyder inte att de vill misslyckas.
Citera
2025-05-28, 08:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Om barnet mördar någon så får den ett straff, föräldern kan få samma längd. Inga svårigheter eller konstigheter. Jag tror att skulle det bli en lag av de här, så hade den behövt tillämpas i otroligt få fall, och det är det som är poängen också.

Det ska extremt mycket till för att ett barn skulle vara både villig att mörda och att sätta sina föräldrar i den soppan. Det ska ha en avskräckande effekt det här, förebyggande arbete. Det handlar inte om att saker ska få gå snett och sedan ska vi ha kul när folk straffas. Det ska inte få gå snett.

Tror du det skulle förebygga våldsbrott bland barn eller inte om deras föräldrar straffades också? Oavsett vad man hade tyckt om lagen i praktiken, skulle det kunna förebygga brott?
Jag tror inte det. Om man är så empatisk störd att man dödar folk har man nog inga problem med att ens föräldrar får sitta inne.
Och som jag sa innan, vad händer med fosterhems föräldrar? Och ensamstående? De flesta av de här mördarna kommer inte från socialt stabila kärnfamiljen.
Citera
2025-05-28, 08:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag framhåller gärna att jag föreslagit lagstiftning i denna riktning för flera år sedan. För att vara gammaldags och konservativ, har detta förslag således varit påfallande framtidsinriktat. Det stödjer min uppfattning att det viktigaste för framtiden är att avstå från progressivism.
(FB) Det behövs en "Lag om bristande föräldraskap"!

Något behöver göras, och bl a för brottsoffren är det nödvändigt att ansvar utkrävs för begångna gärningar.
Citera
2025-05-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Fråga vilka föräldrar du vill, speciellt som har flera barn med särskilda behov eller svårigheter, hur lätt det är att kontrollera- eller ta fullt ansvar för barnets handlingar.

Du utgår ifrån att en förälder har full möjlighet att kontrollera sina barn, som om barnet vore ett datorprogram och föräldrarna är programmerarna.

Du skriver att barn som mördar inte fått lära sig att inte mörda, av sina föräldrar. Och barn som mördar har således fått lära sig detta av sina föräldrar?

Bara lägg ner.

Nej, det sista du skrev var en total omskrivning av det jag sagt och stämmer inte.

Du utgår från att barn som mördar, och att antalet barn som mördar skjutit i höjden, helt enkelt är en personlighetsgrej hos dom här barnen. Dom föds som mördare, vad ska deras stackars föräldrar göra? Haha, om någon behöver lägga ner så är det du.
Citera
2025-05-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag tror inte det. Om man är så empatisk störd att man dödar folk har man nog inga problem med att ens föräldrar får sitta inne.
Och som jag sa innan, vad händer med fosterhems föräldrar? Och ensamstående? De flesta av de här mördarna kommer inte från socialt stabila kärnfamiljen.

Ja, för 10 år sedan hade jag tänkt samma sak, men nu när antalet barn som mördar liksom skjutit i höjden, så får man en annan blick. Det är inte fler folk som föds utan empati, det är något med vad barn får för förutsättningar och världsbilder redan i ung ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in