2025-05-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Du har ju noll erfarenhet av barn ser jag direkt.

Du känner dig maktlös inför huruvida ditt barn vill bli mördare eller ej, förstår jag rätt i att du inte alls kan påverka det? Man behöver inte ha egna barn för att förstå att något gått snett när en 14-åring väljer att mörda. Att folk kopplar samman ett barn som är villig att mörda, med ett barn som är villig att byta politisk inriktning, eller klädstil, eller kost som förklaring till att "föräldrar inte kan bestämma allt över ett barn" är helt sjukt. Vad är det som händer när ett barn mördar, tror du?

Det här är inte ett förslag jag skulle gå in i döden för, men jag skulle verkligen gå in i döden för att oansvariga föräldrar är grunden till så gott som all världens ondska.
Citera
2025-05-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Utegångsförbud, mobilförbud, datorförbud i ett halvår, byte av skola, byte av hemort. Finns hur mycket som helst man kan göra.

Jag börjar inse att det värsta som kan hända i denna typ av persons värld, är att behöva göra något. Alla förslag du skrev, betyder ju att man behöver göra något. Och så vill man ju inte ha det! Man vill ju bara ha sina barn. Ska man behöva göra saker annorlunda och tänka extra så blir det ju för mycket, med allt annat man har i livet, heltidsjobb, andra relationer, osv. Det bara går inte, förstår du!
Citera
2025-05-31, 11:48
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Jag börjar inse att det värsta som kan hända i denna typ av persons värld, är att behöva göra något. Alla förslag du skrev, betyder ju att man behöver göra något. Och så vill man ju inte ha det! Man vill ju bara ha sina barn. Ska man behöva göra saker annorlunda och tänka extra så blir det ju för mycket, med allt annat man har i livet, heltidsjobb, andra relationer, osv. Det bara går inte, förstår du!

För att inte tala om att man kanske måste ta en paus från Netflix och vinkvällarna med sina väninnor.
Citera
2025-05-31, 12:01
Medlem
NewDawnFadess avatar
Det är väl en princip i en rättsstat att den som begår brottet också tar straffet. Sålunda bör straffen ges till barnen som begår brott. Naturligtvis kan inte en 12-åring sitta i ett vanligt fängelse. Däremot kan man inrätta barnfängelser eller boot camps med hårda regler, så att barnen lär sig att veta hut. Grunden måste vara att om någon begår ett brott, måste brottslingen få ett straff.

När det gäller utvisning av hela familjer/klaner till invandrarbarn som begår brott, finns inga principiella hinder, vad jag vet. Detta eftersom utvisning inte är ett straff. Jämför ex. att bli av med körkortet vid rattfylla. Straffet är böter eller fängelse. Att körkortet dras in är, per definition, inget straff.
Citera
2025-05-31, 12:26
Medlem
Citat:
För att inte tala om att man kanske måste ta en paus från Netflix och vinkvällarna med sina väninnor.

Men, barnen har väl också Netflix och vänninor, det räcker väl? Förstår verkligen inte vad man mer ska göra, jag har ju gett ungen en Ipad som den ville ha?
Citera
2025-05-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Det är väl en princip i en rättsstat att den som begår brottet också tar straffet. Sålunda bör straffen ges till barnen som begår brott. Naturligtvis kan inte en 12-åring sitta i ett vanligt fängelse. Däremot kan man inrätta barnfängelser eller boot camps med hårda regler, så att barnen lär sig att veta hut. Grunden måste vara att om någon begår ett brott, måste brottslingen få ett straff.

När det gäller utvisning av hela familjer/klaner till invandrarbarn som begår brott, finns inga principiella hinder, vad jag vet. Detta eftersom utvisning inte är ett straff. Jämför ex. att bli av med körkortet vid rattfylla. Straffet är böter eller fängelse. Att körkortet dras in är, per definition, inget straff.

Men varför behövs bootcamps och barnfängelser när folk som skaffar barn vet vad dom tar sig an? Är det bättre att behöva införa en instans som uppfostrar barnen för att föräldrarna inte klarar av det, eller är det bättre att göra föräldrar mer kapabla till att uppfostra barn?

Jag har full förståelse för att förslaget i sig inte nödvändigtvis leder direkt till bättre uppfostran, men det skulle åtminstone sätta ett krav på det. Och det är där jag är i frågan, kan samhället bli bättre, med fokus då på vad barn har för sig, om föräldrar i större utsträckning blev tvingade till ansvar för sina avkommor?
Citera
2025-05-31, 14:17
Medlem
senhackarens avatar
Det är dumt.
Citera
2025-05-31, 16:29
Medlem
Citat:

Vad gör du om ungen går ut trots sitt "förbud"?
Citera
2025-05-31, 16:39
Medlem
Citat:
Vad gör du om ungen går ut trots sitt "förbud"?

Lägger mig ner och dör va?

Om man vill ha en bra relation till sina barn så löser man det genom att jobba för det från första start. Om du står i ett läge där dina barn struntar i dina förbud, ja, då har du väl ändå misslyckats? Alltså du, som förälder. Det är ditt misslyckande när dina barn inte lyssnar. Men visst visst, dom kanske har lärt sig i skolan att inte lyssna på dig, och vad ska du göra då?

Jag propagerar inte för världens striktaste uppfostran, långt ifrån. Jag vill bara att föräldrar känner ansvar inför sina barn. Om ditt barn har fått utegångsförbud för att du vet att den vill göra folk illa, då ska det inte finnas på världskartan att barnet kanske går ut ändå. Det är liksom exakt det ansvaret du har. Om ungen däremot fått utegångsförbud för att den inte gjort sina läxor, och går ut ändå... alltså snälla behöver jag verkligen förklara ännu en gång att saker som inte är samma sak, helt enkelt inte är samma sak?
Citera
2025-05-31, 16:45
Medlem
Citat:
Utegångsförbud, mobilförbud, datorförbud i ett halvår, byte av skola, byte av hemort. Finns hur mycket som helst man kan göra.

Om din unge går i Skolan i en förort till Stockholm eller Göteborg så kommer möjligheterna att begå brott hela dagarna vara bortom din kontroll. Utöver detta så får du inte låsa in ditt barn annat än en mycket begränsad tid.

Mobilförbud och dator förbud lär sannolikt leda till att ungen vill vara hemma ännu mindre och att en ny tele skaffas på annat håll. Vi talar om ungar som tjänar sina egna pengar här.
Citera
2025-05-31, 16:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Om din unge går i Skolan i en förort till Stockholm eller Göteborg så kommer möjligheterna att begå brott hela dagarna vara bortom din kontroll. Utöver detta så får du inte låsa in ditt barn annat än en mycket begränsad tid.

Mobilförbud och dator förbud lär sannolikt leda till att ungen vill vara hemma ännu mindre och att en ny tele skaffas på annat håll. Vi talar om ungar som tjänar sina egna pengar här.

Finns ingen tidsbegräsning på hur länge man får ge utegångsförbud så länge man inte hindrar dem från att gå i skolan. Att ränna ute på stan som minderårig är ingen rättighet. Det är ett privilegium. Du får hantera dina egna pengar först vid 16 års ålder och även om du köper en ny telefon så kan föräldrarna beslagta den också.
Citera
2025-05-31, 16:50
Medlem
Citat:
Men varför behövs bootcamps och barnfängelser när folk som skaffar barn vet vad dom tar sig an? Är det bättre att behöva införa en instans som uppfostrar barnen för att föräldrarna inte klarar av det, eller är det bättre att göra föräldrar mer kapabla till att uppfostra barn?

Jag har full förståelse för att förslaget i sig inte nödvändigtvis leder direkt till bättre uppfostran, men det skulle åtminstone sätta ett krav på det. Och det är där jag är i frågan, kan samhället bli bättre, med fokus då på vad barn har för sig, om föräldrar i större utsträckning blev tvingade till ansvar för sina avkommor?

Staten har importerat kriminella vars kusiner, barn, kompisar barn, osv går i skolan med din unge. De som inte har råd att flytta ska hålla sina ungar borta från denna miljö. Hur gör man det när det föreligger skolplikt, obefintligt utrymme att fysiskt stänga in din unge och begränsa friheten i någon längre tid.

Nu snackar man ju om att tvångsblanda allas barn i dessa miljöer. Så careful what you wish for.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in