Citat:
Ursprungligen postat av
bl-gr-n
Denna hets med att alltid ha ett Uppdaterat Windows, är knäppt.
Framförallt med Windows... Microsoft stoppar in saker i uppdateringarna som inte efterfrågas... CoPilot senast.
Det är aja-baja att inte ha senaste uppdateringen, för man kan få in virus och spionprogram (förutom MS egna).
Men att få datorn stulen, tappad eller mer troligen, slängd i väggen, eller hårdvara slutar fungera finns skyddar ingen uppdatering.
Att få in virus i datorn är värre än att bli påkörd i trafiken eller rånad.
Har 2 stationära speldatorer som har Win10 resp. Win7 kommer använda dom så länge hårdvaran håller och spelen är skoj att spela. Båda datorerna har även Linux mint olika uppdaterade.
2 begagnade industridatorer med Linux den ena HTPC"Tv-dator" har aldrig kopplats upp på internet och följaktligen aldrig uppdaterad, den andra används för bankärenden och får alltid senaste uppdateringen av Mint...
5:e datorn är en Win11 dator för spel (skall ersätta de båda stationära speldatorerna). Med påtvingade uppdateringar från Microsoft, senast fick jag CoPilot intryckt och medan jag surfade med Firefox, kom det en brasklapp från MS, om att ge ut min position för appar i Win11...
Att ge ut min position har jag aldrig fått i Win7.
NEJ! Jag kommer inte uppdatera för att någon är rädd, för att jag sprider virus.
Med Win 10 IoT LTSC slipper du nya "features", det är mest säkerhetsuppdateringar det handlar om, den är till för känsliga system där man inte vill ha en massa buggiga uppdateringar.