Jag har inte behovet, så jag tänker inte kolla på videon. Hugade spekulanter får gärna.
Förklara istället.
Vad gör programmet/scriptet? Modifierar det en ISO-fil som jag tror? Om så, hur får man över ISOn till ett USB? Och varför skulle det vara bättre än att klicka i en ruta i ett program som ändå måste användas? Kan det göra saker Rufus inte kan, dvs lägga till serienummer, ta bort bloat?
Du behöver inte byta. Att det slutar uppdatera är bara bra, du slipper ett störande moment. Du har väl inte gått på tricket att uppdateringarna skulle ha nått med säkerheten att göra? Dom spionerar på dig och tankar hem din privata data samt installerar onödig skit som slöar ner datorn så du ska tvingas byta till nyare operativsystem.
Du vill inte uppdatera datorn men du vill installera ett nytt OS, känns lite motsägelsefullt.
Såväl Microsoft som andra kommer att tillhandahålla säkerhetsuppdateringar för en kostnad på ca 300 kr/år. Microsoft i tre år och en konkurrent lovar fram till 2030 (0patch).
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb
Jag frågar eftersom jag inte har några planer på att uppgradera hårdvaran, annars hade jag kört på 11, men spelar inte längre. Uppskattar om ni kan ta er tid att läsa för att ge bästa tips
Köpte en speldator från Inet 2014, uppgradera modekortet genom deras garanti efter att mjukvaran i skiten strulade för 5-6 år sen. Denna har jag haft sen 2014 alltså förutom moderbordet. Bytt en hårddisk också, samt fläkten till processorn, men annars är grafikkort och processor, RAM, OS samma. Fick den med Windows 10 och hade 7 ett tag sen 10 igen sen 7 igen och nu 10 i typ 5 år...
Som ni förstår kan den inte ha 11.
Här nedan är mina specs. Vet inte vad jag ska köra på nu när 10 slutar med att uppdatera mjukvaran i oktober blir det väl? Tror dom uppdaterar säkerheten 2-3 år till, eller är det tvärtom, att säkerheten slutar uppdateras och mjukvaran fortsätter i 2-3 år?
Har alltid kört med Windows, ska jag köra Ubuntu, Linux, Zorin? Zorin är väl en UI i linux eller?
Kan säga att jag inte orkar med uppdateringar så mycket, störande att jag måste uppdatera och starta om datorn varje månad osv, mina behov är surfa, läsa nyheter, Youtube, kolla mejlen, osv, dom simpla sakerna helt enkelt... Spelar inget just nu och har inte gjort på flera år...
Jag vill att det ska vara användarvänligt, kunna ha vissa program som jag haft på windows osv, telegram, whatsapp osv osv... Olika webbläsare, videonedladdningsprogram, ni förstår...
Om det är nåt mer ni vill veta angående systeminformation osv, säg till, men här är det jag kopierat spontant...
System Summary
OS Name Microsoft Windows 10 Pro
Version 10.0.19045 Build 19045
Other OS Description Not Available
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Name DESKTOP-UTG9281
System Manufacturer MSI
System Model MS-7821
System Type x64-based PC
System SKU To be filled by O.E.M.
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. V11.8, 2016-02-16
SMBIOS Version 2.8
Embedded Controller Version 255.255
BIOS Mode UEFI
BaseBoard Manufacturer MSI
BaseBoard Product Z97-S02 (MS-7821)
BaseBoard Version 2.0
Platform Role Desktop
Secure Boot State Off
PCR7 Configuration Binding Not Possible
Windows Directory C:\Windows
System Directory C:\Windows\system32
Boot Device \Device\HarddiskVolume1
Locale United States
Hardware Abstraction Layer Version = "10.0.19041.5553"
User Name DESKTOP-UTG9281\Win
Time Zone W. Europe Daylight Time
Installed Physical Memory (RAM) 8,00 GB
Total Physical Memory 7,95 GB
Available Physical Memory 1,09 GB
Total Virtual Memory 18,2 GB
Available Virtual Memory 2,77 GB
Page File Space 10,3 GB
Page File C:\pagefile.sys
Kernel DMA Protection Off
Virtualization-based security Not enabled
Device Encryption Support Reasons for failed automatic device encryption: TPM is not usable, PCR7 binding is not supported, Hardware Security Test Interface failed and device is not Modern Standby, Un-allowed DMA capable bus/device(s) detected, TPM is not usable
Hyper-V - VM Monitor Mode Extensions Yes
Hyper-V - Second Level Address Translation Extensions Yes
Hyper-V - Virtualization Enabled in Firmware Yes
Hyper-V - Data Execution Protection Yes
Grafikkort AMD Radeon R9 200 Series, vet inte exakt vilken... totalt betydelselöst ändå skulle jag tro....
Adapter Type AMD Radeon Graphics Processor (0x6798), Advanced Micro Devices, Inc. compatible
Adapter RAM (1*073*741*824) bytes
Resolution 1920 x 1080 x 60 hertz
Memory Address 0xF7D00000-0xF7D00FFF Intel(R) 9 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 - 8C96
I/O Port 0x0000E000-0x0000E0FF Intel(R) Xeon(R) processor E3 - 1200 v3/4th Gen Core processor PCI Express x16 Controller - 0C01
Byt till Kubuntu, det är Ubuntu med skrivbordsmiljön KDE Plasma som du kommer känna dig ganska hemma i direkt.
Ha sinnet öppet för att du måste tänka lite annorlunda med Linux jämfört med Windows - tex olika diskar monteras in i valfri mapp i filsystemet istället för att ha enhetsbokstäver typ C: D: osv.
Men generellt till dina behov är Linux med KDE om möjligt lättare och smidigare än Windows. Det svåraste lär vara att installera det om du är oteknisk.
Framgår inte hur mycket RAM-minne det finns i datorn...
Är det 8GB eller lägre, så skulle jag inte rekommendera Win11. 12GB och uppåt, fine.
Hårddisk? SSD rekommenderas, minst 64GB skulle jag säga.
CPU? Well... Prova och se.
Så:
Ladda hem Win11 från nånstans.
Skapa en installations-USB med Rufus, så kan man av-aktivera "kraven" som finns.
Massgrave kan nyttjas för aktivering av Windows. (De har kanske länkar till nedladdning av ISO-filen osså.)
Christ Titus har ett script som kan stänga av mycket dynga i Win11 för att bättre på prestandandan en aning.
För Linux-spåret, så rekommenderar jag också Linux Mint. Xfce Edition är helt ok. Ta inget annat från Distrowatch om du är nybörjare, du vill ha en dist med många användare och stor möjlighet till hjälp.
8 gb ram
win11 är direkt nej, för min hårdvara är för gammal, skiter i rufus osv, vill jag ha nåt nytt så ska det vara clean..
win11 är direkt nej, för min hårdvara är för gammal, skiter i rufus osv, vill jag ha nåt nytt så ska det vara clean..
Well. Linux Mint då.
Man skulle kunna säga Ubuntu också, Mint är baserat på det, men tillverkaren av Ubuntu har lite big-tech-vibbar som folk inte gillar... Personligen orkar jag inte med Gnome som gränssnitt heller.
Folk som aldrig har sett en dator, eller orkar lära om är lyriska. Gamla uvar som en annan vill ha det som det alltid har varit...
Överväger du Win10 så finns detta också: https://0patch.com/
Gratis-kontot fixar säkert alla säkerhetspatchar som behövs. Med dem kan du köra Win7 om du vill.
Jag kommer installera Linux (antingen Mint, Debian eller Fedora) och köra Windowsemulator för de Windowsprogram jag behöver använda. Bye bye, Microsoft. Har varit hyfsat trogen Microsoft sen NT4 kom ut men nu får det vara nog.
Ett litet tips i all välmening ang. emulator. Kör inte Virtualbox under Linux. Fruktansvärt segt och trist. Tyvärr är det bedrägligt enkelt att installera vilket känns som anledningen att folk kör det. På min laptop kör jag virtmanager som hanterar kvm, qemu och lxc-containers. På två remote-burkar kör jag gratisversionen av proxmox (egen distro för emulering).
Ett litet tips i all välmening ang. emulator. Kör inte Virtualbox under Linux. Fruktansvärt segt och trist. Tyvärr är det bedrägligt enkelt att installera vilket känns som anledningen att folk kör det. På min laptop kör jag virtmanager som hanterar kvm, qemu och lxc-containers. På två remote-burkar kör jag gratisversionen av proxmox (egen distro för emulering).
Jag kommer sätta upp en proxmox-server förr eller senare men det sker inte förrän jag flyttar till större hem.
Well. Linux Mint då.
Man skulle kunna säga Ubuntu också, Mint är baserat på det, men tillverkaren av Ubuntu har lite big-tech-vibbar som folk inte gillar... Personligen orkar jag inte med Gnome som gränssnitt heller.
Folk som aldrig har sett en dator, eller orkar lära om är lyriska. Gamla uvar som en annan vill ha det som det alltid har varit...
Överväger du Win10 så finns detta också: https://0patch.com/
Gratis-kontot fixar säkert alla säkerhetspatchar som behövs. Med dem kan du köra Win7 om du vill.
Jag har kört en del Mint och tycker det fungerar på fint!
Gamings har börjat bli ganska enkelt på linux, för de program som inte lirar så kan man köra wine eller dyl om man bara pallar mecka lite så brukar det oftast lösa sig tänker jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!