• 1
  • 2
2025-05-27, 02:01
Medlem
Jag frågar eftersom jag inte har några planer på att uppgradera hårdvaran, annars hade jag kört på 11, men spelar inte längre. Uppskattar om ni kan ta er tid att läsa för att ge bästa tips

Köpte en speldator från Inet 2014, uppgradera modekortet genom deras garanti efter att mjukvaran i skiten strulade för 5-6 år sen. Denna har jag haft sen 2014 alltså förutom moderbordet. Bytt en hårddisk också, samt fläkten till processorn, men annars är grafikkort och processor, RAM, OS samma. Fick den med Windows 10 och hade 7 ett tag sen 10 igen sen 7 igen och nu 10 i typ 5 år...

Som ni förstår kan den inte ha 11.

Här nedan är mina specs. Vet inte vad jag ska köra på nu när 10 slutar med att uppdatera mjukvaran i oktober blir det väl? Tror dom uppdaterar säkerheten 2-3 år till, eller är det tvärtom, att säkerheten slutar uppdateras och mjukvaran fortsätter i 2-3 år?

Har alltid kört med Windows, ska jag köra Ubuntu, Linux, Zorin? Zorin är väl en UI i linux eller?

Kan säga att jag inte orkar med uppdateringar så mycket, störande att jag måste uppdatera och starta om datorn varje månad osv, mina behov är surfa, läsa nyheter, Youtube, kolla mejlen, osv, dom simpla sakerna helt enkelt... Spelar inget just nu och har inte gjort på flera år...

Jag vill att det ska vara användarvänligt, kunna ha vissa program som jag haft på windows osv, telegram, whatsapp osv osv... Olika webbläsare, videonedladdningsprogram, ni förstår...

Om det är nåt mer ni vill veta angående systeminformation osv, säg till, men här är det jag kopierat spontant...

System Summary

Grafikkort AMD Radeon R9 200 Series, vet inte exakt vilken... totalt betydelselöst ändå skulle jag tro....

Adapter Type AMD Radeon Graphics Processor (0x6798), Advanced Micro Devices, Inc. compatible
Adapter RAM (1*073*741*824) bytes
Resolution 1920 x 1080 x 60 hertz

Memory Address 0xF7D00000-0xF7D00FFF Intel(R) 9 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 - 8C96

I/O Port 0x0000E000-0x0000E0FF Intel(R) Xeon(R) processor E3 - 1200 v3/4th Gen Core processor PCI Express x16 Controller - 0C01

Som sagt fråga om det är nåt ni vill veta...
Senast redigerad av Meldemilb 2025-05-27 kl. 02:04.
Citera
2025-05-27, 03:29
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb
Jag frågar eftersom jag inte har några planer på att uppgradera hårdvaran, annars hade jag kört på 11, men spelar inte längre. Uppskattar om ni kan ta er tid att läsa för att ge bästa tips

Köpte en speldator från Inet 2014, uppgradera modekortet genom deras garanti efter att mjukvaran i skiten strulade för 5-6 år sen. Denna har jag haft sen 2014 alltså förutom moderbordet. Bytt en hårddisk också, samt fläkten till processorn, men annars är grafikkort och processor, RAM, OS samma. Fick den med Windows 10 och hade 7 ett tag sen 10 igen sen 7 igen och nu 10 i typ 5 år...

Som ni förstår kan den inte ha 11.

Här nedan är mina specs. Vet inte vad jag ska köra på nu när 10 slutar med att uppdatera mjukvaran i oktober blir det väl? Tror dom uppdaterar säkerheten 2-3 år till, eller är det tvärtom, att säkerheten slutar uppdateras och mjukvaran fortsätter i 2-3 år?

Har alltid kört med Windows, ska jag köra Ubuntu, Linux, Zorin? Zorin är väl en UI i linux eller?

Kan säga att jag inte orkar med uppdateringar så mycket, störande att jag måste uppdatera och starta om datorn varje månad osv, mina behov är surfa, läsa nyheter, Youtube, kolla mejlen, osv, dom simpla sakerna helt enkelt... Spelar inget just nu och har inte gjort på flera år...

Jag vill att det ska vara användarvänligt, kunna ha vissa program som jag haft på windows osv, telegram, whatsapp osv osv... Olika webbläsare, videonedladdningsprogram, ni förstår...

Om det är nåt mer ni vill veta angående systeminformation osv, säg till, men här är det jag kopierat spontant...

System Summary

Grafikkort AMD Radeon R9 200 Series, vet inte exakt vilken... totalt betydelselöst ändå skulle jag tro....

Adapter Type AMD Radeon Graphics Processor (0x6798), Advanced Micro Devices, Inc. compatible
Adapter RAM (1*073*741*824) bytes
Resolution 1920 x 1080 x 60 hertz

Memory Address 0xF7D00000-0xF7D00FFF Intel(R) 9 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 - 8C96

I/O Port 0x0000E000-0x0000E0FF Intel(R) Xeon(R) processor E3 - 1200 v3/4th Gen Core processor PCI Express x16 Controller - 0C01

Som sagt fråga om det är nåt ni vill veta...

Linux är det jag använder. Jag har provat många varianter genom åren.
Jag rekommenderar Linux Mint (Ubuntu-baserad). Den finns i tre versioner. Din dator klarar av alla tre utan problem. Skillnaden mellan dem är mest utseende och hur mycket 'lull-lull' de har i gränsnittet. Jag använder själv Xfce Edition.
Om du har upplevt att din dator har blivit segare så kommer du att bli glatt överraskad.

https://linuxmint.com/

Om du vill hitta andra Linux-alternativ så är det här en bra sida:
https://distrowatch.com/

Angående WhatsApp. Det mesta går att lösa på Linux, men det kan ibland kräva lite ansträngning.
För övrigt så är jag ganska säker på att det går att använda WhatsApp i en vanlig browser.

How to Install WhatsApp on Linux
https://www.geeksforgeeks.org/how-to...sapp-on-linux/
Citera
2025-05-27, 03:38
Medlem
Det går väl att leva bra med win 10 även om det inte uppdateras.

Har Vista på en disk o den verkar uppdateras
Citera
2025-05-27, 07:58
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Varför inte Windows 11?
Har själv uppdaterat till det på flera gamla Win 10 maskiner
Citera
2025-05-27, 08:31
Medlem
Melange5738s avatar
Jag kommer installera Linux (antingen Mint, Debian eller Fedora) och köra Windowsemulator för de Windowsprogram jag behöver använda. Bye bye, Microsoft. Har varit hyfsat trogen Microsoft sen NT4 kom ut men nu får det vara nog.
Citera
2025-05-27, 08:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Varför inte Windows 11?
Har själv uppdaterat till det på flera gamla Win 10 maskiner

Har du kört Rufus då eller är det bara så att dina datorer varit så pass nya att de fixat win11 utan trassel?
Citera
2025-05-27, 08:39
Medlem
Framgår inte hur mycket RAM-minne det finns i datorn...
Är det 8GB eller lägre, så skulle jag inte rekommendera Win11. 12GB och uppåt, fine.
Hårddisk? SSD rekommenderas, minst 64GB skulle jag säga.
CPU? Well... Prova och se.

Så:
Ladda hem Win11 från nånstans.
Skapa en installations-USB med Rufus, så kan man av-aktivera "kraven" som finns.
Massgrave kan nyttjas för aktivering av Windows. (De har kanske länkar till nedladdning av ISO-filen osså.)
Christ Titus har ett script som kan stänga av mycket dynga i Win11 för att bättre på prestandandan en aning.

För Linux-spåret, så rekommenderar jag också Linux Mint. Xfce Edition är helt ok. Ta inget annat från Distrowatch om du är nybörjare, du vill ha en dist med många användare och stor möjlighet till hjälp.
Citera
2025-05-27, 08:43
Medlem
NiceNameTwices avatar
Kör själv Zorin och är inte direkt bevandrad i Linuxvärlden, tidigare kört Mint några år. Har fungerat väldigt bra. Nu tar jag hjälp av ChatGPT eller liknande om jag vill customiza nått osv osv. Så det går hur bra som helst nu för tiden, även om man har väldigt begränsad kunskap men är villig att meka lite och har något sånär intresse.

Edit: Ja - det går att spela en hel del spel om man nu skulle vilja det. Testade själv nyligen installera något windowsspel från tidigt 2000 med hjälp av Bottles och det fungerar felfritt.
Senast redigerad av NiceNameTwice 2025-05-27 kl. 09:00.
Citera
2025-05-27, 09:15
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du kört Rufus då eller är det bara så att dina datorer varit så pass nya att de fixat win11 utan trassel?

Rufus sätter bara vissa registervärden redan under installationen (och det är inte speciellt bökigt att använda Rufus). Du kan lika gärna sätta de registervärdena själv och använda officiella verktyg, om du vill. Jag har installerat 11 på några tjog ej supportade datorer, och bara misslyckats med en eller två.
Citera
2025-05-27, 09:21
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Framgår inte hur mycket RAM-minne det finns i datorn...
Är det 8GB eller lägre, så skulle jag inte rekommendera Win11. 12GB och uppåt, fine.
Hårddisk? SSD rekommenderas, minst 64GB skulle jag säga.
CPU? Well... Prova och se.

Så:
Ladda hem Win11 från nånstans.
Skapa en installations-USB med Rufus, så kan man av-aktivera "kraven" som finns.
Massgrave kan nyttjas för aktivering av Windows. (De har kanske länkar till nedladdning av ISO-filen osså.)
Christ Titus har ett script som kan stänga av mycket dynga i Win11 för att bättre på prestandandan en aning.

För Linux-spåret, så rekommenderar jag också Linux Mint. Xfce Edition är helt ok. Ta inget annat från Distrowatch om du är nybörjare, du vill ha en dist med många användare och stor möjlighet till hjälp.
Eller ladda hem Fly by eleven. Klart smidigast
Citera
2025-05-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Eller ladda hem Fly by eleven. Klart smidigast

Skulle säga nej.

För det första gick det knappt att hitta, hittade mest Pandoras gamla slagdänga. Sen såg jag nåt om Flyby11 som det tydligen stavas. Och länken dit fanns långt nedanför American Airlines och en massa popvideos.

För det andra. Poängen: Jag skulle inte köra en sådan uppenbart okänd programvara för att ändra/modifiera nåt sånt kritiskt som operativsystemet...
Sen, otydligt på githuben vad det är tänkt man ska göra... Modifierar programmet ISO-filen, eller vadå? Och sen ska man ändå starta upp ett program för att föra över ISOn till USB-minnet?
Kanske står, men inte övertydligt för en idiot som mig.

Enklare än Rufus? Knappast så vitt jag kan se...

Men återkom du och förklara varför detta är enklare än att bocka i en ruta i ett program man ändå är tvungen att använda för att få in ISO-filen på ett USB-minne.
Citera
2025-05-27, 09:36
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Skulle säga nej.

För det första gick det knappt att hitta, hittade mest Pandoras gamla slagdänga. Sen såg jag nåt om Flyby11 som det tydligen stavas. Och länken dit fanns långt nedanför American Airlines och en massa popvideos.

För det andra. Poängen: Jag skulle inte köra en sådan uppenbart okänd programvara för att ändra/modifiera nåt sånt kritiskt som operativsystemet...
Sen, otydligt på githuben vad det är tänkt man ska göra... Modifierar programmet ISO-filen, eller vadå? Och sen ska man ändå starta upp ett program för att föra över ISOn till USB-minnet?
Kanske står, men inte övertydligt för en idiot som mig.

Enklare än Rufus? Knappast så vitt jag kan se...

Men återkom du och förklara varför detta är enklare än att bocka i en ruta i ett program man ändå är tvungen att använda för att få in ISO-filen på ett USB-minne.
Ok om du tycker det verkar knöligt så kör den här:
https://www.youtube.com/watch?v=Q_Hl...ist=WL&index=2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här