Jag frågar eftersom jag inte har några planer på att uppgradera hårdvaran, annars hade jag kört på 11, men spelar inte längre. Uppskattar om ni kan ta er tid att läsa för att ge bästa tips 
Köpte en speldator från Inet 2014, uppgradera modekortet genom deras garanti efter att mjukvaran i skiten strulade för 5-6 år sen. Denna har jag haft sen 2014 alltså förutom moderbordet. Bytt en hårddisk också, samt fläkten till processorn, men annars är grafikkort och processor, RAM, OS samma. Fick den med Windows 10 och hade 7 ett tag sen 10 igen sen 7 igen och nu 10 i typ 5 år...
Som ni förstår kan den inte ha 11.
Här nedan är mina specs. Vet inte vad jag ska köra på nu när 10 slutar med att uppdatera mjukvaran i oktober blir det väl? Tror dom uppdaterar säkerheten 2-3 år till, eller är det tvärtom, att säkerheten slutar uppdateras och mjukvaran fortsätter i 2-3 år?
Har alltid kört med Windows, ska jag köra Ubuntu, Linux, Zorin? Zorin är väl en UI i linux eller?
Kan säga att jag inte orkar med uppdateringar så mycket, störande att jag måste uppdatera och starta om datorn varje månad osv, mina behov är surfa, läsa nyheter, Youtube, kolla mejlen, osv, dom simpla sakerna helt enkelt... Spelar inget just nu och har inte gjort på flera år...
Jag vill att det ska vara användarvänligt, kunna ha vissa program som jag haft på windows osv, telegram, whatsapp osv osv... Olika webbläsare, videonedladdningsprogram, ni förstår...
Om det är nåt mer ni vill veta angående systeminformation osv, säg till, men här är det jag kopierat spontant...
System Summary
Grafikkort AMD Radeon R9 200 Series, vet inte exakt vilken... totalt betydelselöst ändå skulle jag tro....
Adapter Type AMD Radeon Graphics Processor (0x6798), Advanced Micro Devices, Inc. compatible
Adapter RAM (1*073*741*824) bytes
Resolution 1920 x 1080 x 60 hertz
Memory Address 0xF7D00000-0xF7D00FFF Intel(R) 9 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 - 8C96
I/O Port 0x0000E000-0x0000E0FF Intel(R) Xeon(R) processor E3 - 1200 v3/4th Gen Core processor PCI Express x16 Controller - 0C01
Som sagt fråga om det är nåt ni vill veta...

Köpte en speldator från Inet 2014, uppgradera modekortet genom deras garanti efter att mjukvaran i skiten strulade för 5-6 år sen. Denna har jag haft sen 2014 alltså förutom moderbordet. Bytt en hårddisk också, samt fläkten till processorn, men annars är grafikkort och processor, RAM, OS samma. Fick den med Windows 10 och hade 7 ett tag sen 10 igen sen 7 igen och nu 10 i typ 5 år...
Som ni förstår kan den inte ha 11.
Här nedan är mina specs. Vet inte vad jag ska köra på nu när 10 slutar med att uppdatera mjukvaran i oktober blir det väl? Tror dom uppdaterar säkerheten 2-3 år till, eller är det tvärtom, att säkerheten slutar uppdateras och mjukvaran fortsätter i 2-3 år?
Har alltid kört med Windows, ska jag köra Ubuntu, Linux, Zorin? Zorin är väl en UI i linux eller?
Kan säga att jag inte orkar med uppdateringar så mycket, störande att jag måste uppdatera och starta om datorn varje månad osv, mina behov är surfa, läsa nyheter, Youtube, kolla mejlen, osv, dom simpla sakerna helt enkelt... Spelar inget just nu och har inte gjort på flera år...
Jag vill att det ska vara användarvänligt, kunna ha vissa program som jag haft på windows osv, telegram, whatsapp osv osv... Olika webbläsare, videonedladdningsprogram, ni förstår...
Om det är nåt mer ni vill veta angående systeminformation osv, säg till, men här är det jag kopierat spontant...
System Summary
OS Name Microsoft Windows 10 Pro
Version 10.0.19045 Build 19045
Other OS Description Not Available
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Name DESKTOP-UTG9281
System Manufacturer MSI
System Model MS-7821
System Type x64-based PC
System SKU To be filled by O.E.M.
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. V11.8, 2016-02-16
SMBIOS Version 2.8
Embedded Controller Version 255.255
BIOS Mode UEFI
BaseBoard Manufacturer MSI
BaseBoard Product Z97-S02 (MS-7821)
BaseBoard Version 2.0
Platform Role Desktop
Secure Boot State Off
PCR7 Configuration Binding Not Possible
Windows Directory C:\Windows
System Directory C:\Windows\system32
Boot Device \Device\HarddiskVolume1
Locale United States
Hardware Abstraction Layer Version = "10.0.19041.5553"
User Name DESKTOP-UTG9281\Win
Time Zone W. Europe Daylight Time
Installed Physical Memory (RAM) 8,00 GB
Total Physical Memory 7,95 GB
Available Physical Memory 1,09 GB
Total Virtual Memory 18,2 GB
Available Virtual Memory 2,77 GB
Page File Space 10,3 GB
Page File C:\pagefile.sys
Kernel DMA Protection Off
Virtualization-based security Not enabled
Device Encryption Support Reasons for failed automatic device encryption: TPM is not usable, PCR7 binding is not supported, Hardware Security Test Interface failed and device is not Modern Standby, Un-allowed DMA capable bus/device(s) detected, TPM is not usable
Hyper-V - VM Monitor Mode Extensions Yes
Hyper-V - Second Level Address Translation Extensions Yes
Hyper-V - Virtualization Enabled in Firmware Yes
Hyper-V - Data Execution Protection Yes
Version 10.0.19045 Build 19045
Other OS Description Not Available
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Name DESKTOP-UTG9281
System Manufacturer MSI
System Model MS-7821
System Type x64-based PC
System SKU To be filled by O.E.M.
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. V11.8, 2016-02-16
SMBIOS Version 2.8
Embedded Controller Version 255.255
BIOS Mode UEFI
BaseBoard Manufacturer MSI
BaseBoard Product Z97-S02 (MS-7821)
BaseBoard Version 2.0
Platform Role Desktop
Secure Boot State Off
PCR7 Configuration Binding Not Possible
Windows Directory C:\Windows
System Directory C:\Windows\system32
Boot Device \Device\HarddiskVolume1
Locale United States
Hardware Abstraction Layer Version = "10.0.19041.5553"
User Name DESKTOP-UTG9281\Win
Time Zone W. Europe Daylight Time
Installed Physical Memory (RAM) 8,00 GB
Total Physical Memory 7,95 GB
Available Physical Memory 1,09 GB
Total Virtual Memory 18,2 GB
Available Virtual Memory 2,77 GB
Page File Space 10,3 GB
Page File C:\pagefile.sys
Kernel DMA Protection Off
Virtualization-based security Not enabled
Device Encryption Support Reasons for failed automatic device encryption: TPM is not usable, PCR7 binding is not supported, Hardware Security Test Interface failed and device is not Modern Standby, Un-allowed DMA capable bus/device(s) detected, TPM is not usable
Hyper-V - VM Monitor Mode Extensions Yes
Hyper-V - Second Level Address Translation Extensions Yes
Hyper-V - Virtualization Enabled in Firmware Yes
Hyper-V - Data Execution Protection Yes
Grafikkort AMD Radeon R9 200 Series, vet inte exakt vilken... totalt betydelselöst ändå skulle jag tro....
Adapter Type AMD Radeon Graphics Processor (0x6798), Advanced Micro Devices, Inc. compatible
Adapter RAM (1*073*741*824) bytes
Resolution 1920 x 1080 x 60 hertz
Memory Address 0xF7D00000-0xF7D00FFF Intel(R) 9 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 - 8C96
I/O Port 0x0000E000-0x0000E0FF Intel(R) Xeon(R) processor E3 - 1200 v3/4th Gen Core processor PCI Express x16 Controller - 0C01
Som sagt fråga om det är nåt ni vill veta...
Senast redigerad av Meldemilb 2025-05-27 kl. 02:04.
Senast redigerad av Meldemilb 2025-05-27 kl. 02:04.