2025-05-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det finns ett aktuellt fall med känd svensk TV person som ska ha pussat en kollega på munnen. Kollegans liv rasade samman och hon gick i terapi ett antal veckor efter händelsen.
Om det nu är så att en puss på munnen kan ge så allvarliga konsekvenser hos en vuxen kvinna som jag antar har skinn på näsan då hon tagit sig upp till en hyfsad position i SVT, hur kan man då veta att en målsägandes reaktion beror på våldtäkt i andra fall? De kanske faktiskt inte blivit våldtagna utan bara gjort något de efteråt inte är bekväma med och får panik över det.

I fallet med SVT personligheten så SMS:ade kvinnan mannen morgonen efter och frågade om han var vaken. Han svarade då och bad om ursäkt för sitt klantiga beteende på fyllan kvällen innan och frågade henne om de kunde dra ett streck över det hela. Hon svarade då JAAA!
Mannen skriver då skönt då kan jag somna om och försöka nyktra till. Kvinnan skriver då sov så gott med en hjärtemoiji bakom.
Ett antal timmar senare antar jag så SMS:ar hon mannen igen och frågar om han ska med henne på lunch och lite strandhäng efter det.
Han avböjer då han fortfarande är för bakis.

Sedan efter samtal med väninnor och samtal med sin man tvärvänder hon. Hon säger att hon inte längre kan bortse från pussen (försöket till pussarna) utan att hon måste åka hem så fort hon kan.
Hon och TV teamet avböjer mannens alla inviter till att sitta ner o prata om det som hände.
Tilläggas bör att de två var goda vänner och att det vittnas om att mannen aldrig gjort något liknande förut. Det vittnas till hans fördel vad gäller hans persona.

Du som är ett fan av stödbevisning, hur värderar du ovanstående stödbevisning?

Hur ser du på kvinnans initiala agerande? Ska det tas med som så kallad stödbevisning?

Om en kamrat och kollega pussar dig på munnen på en fest. Så blir det kanske mer att du kommer känna att kollegan inte respekterar dig i din profession och som vän. Inledningsvis kanske du tycker att ni kan dra ett streck över det hela, men så känner du efter hand "fan, jag har kämpat mig upp till en ansedd position nu och han bara spottar på det, genom att objektifiera mig, håna mig och min position genom puss på munnen. Och vår vänskap... var det detta han ville med vår vänskap? Han vet också att jag är gift och Spottar på det också!". Du vill inte ha med karln att göra något mer. Och agerar därefter.

Detta har dock ingenting med den chock och trauma ett våldtäktsoffer kan uppleva. Och är inte ens jämförbart. Den chocken och traumat kan vittnen se och i tyg. Deras vittnesmål om detta tillhör då stödbevisning.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-05-30 kl. 08:46.
Citera
2025-05-30, 08:53
Medlem
Citat:
Det jag försöker få fram till dig är att gällande en persons beteende så tas alla sorters beteende som en intäkt för att det som målsägande har sagt faktiskt har hänt. Kan du säga något beteende som skulle motsäga att det har hänt?
Polisen hörde inte skrattet, det var målsägandens vän och det ser ju lovande ut att de är så duktiga att kunna läsa av precis vad det betyder.

Vad var det för bevisning som inte fanns i Flen fallet? Hade mannen till skillnad från kvinnorna inte ringt runt till en massa kompisar? Är det den enda skillnaden från friande till fällande dom är det ju skrämmande.

För även du vet att män inte pratar lika mycket med varandra om känslor och jobbiga saker och det ska nog väldigt mycket mer till för att en man ska ringa runt till sina kompisar och säga att han blivit våldtagen än att en kvinna gör det.

Fråga utredare.

Målsägande I Flen-fallet hade pratat både med vänner och med sin mamma om våldtäkten. Och han var ledsen. När han fått reda på att kvinnan haft sex med honom då han var så pass full att han inget minns, så pratade han om det bla. med sin mamma. Han var ju ledsen och behövde få prata. Bevisningen och stödbevisningen höll dock inte måttet enligt Tingsrätten. Precis som Hovrätten ansåg om Chalmers-fallet. Som jag skriver: rätten är noga och tar allvarligt på detta med bevisning. Det är inte lätt att få någon dömd för våldtäkt. Även om vissa tycks tro det.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-05-30 kl. 08:59.
Citera
2025-05-30, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, för hämd. För en verklig eller inbillad oförrät. Men även här: instabilt psyke och lätt till svårt empatistörd.

En stabil person som mår bra och har god empatisk förmåga, springer inte runt och falskanmäler andra för våldtäkt.

Sedan finns det ju fakskanmälningar som är gjorda av dementa/psykotiska personer, fulla personer som vaknar upp och inte minns vad som hänt osv. Dessa falska anmälningar är rätt lätt för polis att utreda och se att varken våldtäkt eller sex har skett.

Jag tänker att visserligen verkar empatistörningar eller psykopatiska drag krävas om man betänker konsekvenserna av en falskanmälning, samt vad målsäganden måste utstå i form av undersökningar, förhör och ifrågasättanden. Men det kräver ju också att personen har tillräckligt konsekvenstänkande för att inse detta.Om den inte gör det, det vill säga inte fattar vad det kommer att leda till, så är det ju inte såklart att det finns psykopatiska drag, de kanske handlar mer på impuls. Så jag tänker att klart bristande eller avsaknad av konsekvenstänk kan vara en viktig orsak till falskanmälningar.
Citera
2025-05-30, 09:06
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det stämmer, det räcker med att kvinnan ringer någon polare dagen efter och påstår att hon blev våldtagen och är jätteledsen, sen vittnar polaren om samtalet i rättegång och mannen får 3 års fängelse och ska betala henne 230 000kr.

Det har hänt på riktigt.
Det händer säkert, men det räcker inte med ett gråtsamtal till en kompis. Alla som påstår sådana saker kanske borde läsa domarna som resulterar i fällande domar för våldtäkt.
Citera
2025-05-30, 09:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om en kamrat och kollega pussar dig på munnen på en fest. Så blir det kanske mer att du kommer känna att kollegan inte respekterar dig i din profession och som vän. Inledningsvis kanske du tycker att ni kan dra ett streck över det hela, men så känner du efter hand "fan, jag har kämpat mig upp till en ansedd position nu och han bara spottar på det, genom att objektifiera mig, håna mig och min position genom puss på munnen. Och vår vänskap... var det detta han ville med vår vänskap? Han vet också att jag är gift och Spottar på det också!". Du vill inte ha med karln att göra något mer. Och agerar därefter.

Detta har dock ingenting med den chock och trauma ett våldtäktsoffer kan uppleva. Och är inte ens jämförbart. Den chocken och traumat kan vittnen se och i tyg. Deras vittnesmål om detta tillhör då stödbevisning.

ÄNTLIGEN TRILLADE POLETTEN NER HOS DIG TOMATKUNGEN!! LÄS IGENOM IGEN VAD DU SJÄLV
SKRIVIT OVAN OCH FUNDERA PÅ OM JUST DETTA INTE ÄR VAD VI HAR FÖRSÖKT FÅ IN I DITT HUVUD HELA TIDEN OCH NU KANSKE ÄNDÅ VERKAR HA LYCKATS MED!!!!!

Du uttrycker ganska så exakt det många har försökt påpeka i många fall tidigare. Att när tankarna hos kvinnan kommer på vad hon gjort (t.ex.varit otrogen, rädd att vänner ska tycka att det hon gjort inte är något som någon annan i vänskapsgruppen skulle kunna göra, rädd för att det påverkar det sociala umgänget (du tar jobbet som exempel) m.m.) så agerar kvinnan på de känslorna och vill "rädda upp" situationen så gott det går.

Du förutsätter ju alltid att en våldtäkt har skett!!!!!
En puss på munnen verkar ju räcka för att väcka de reaktioner man kan tänka sig efter en riktig våldtäkt. Hur kan du då så tvärsäkert veta att reaktionerna vännerna upplever härrör till en riktig våldtäkt, eller en upplevd våldtäkt eller kanske bara som du är inne på ovan en reaktion på hur detta ska upplevas av det sociala umgänget omkring dig!!!

Om en kvinna kan reagera så starkt på en puss så att hon måste gå i terapi flera veckor hur ska man då kunna särskilja den reaktionen från att behöva gå i terapi för att en riktig våldtäkt ägt rum?
Kraftiga reaktioner verkar ju kunna komma av ganska små saker.
Citera
2025-05-30, 09:39
Medlem
Citat:
Jag vet vad stödbevisning är. Så jo, jag kan mer om det än vad du vet. Hade jag inte kunnat något om stödbevisning, så hade jag ju inte ens vetat vad det var för något.

Har du något viktigt att skriva kring det jag och skribenten diskuterade? Dvs.:

Ingen döms för våldtäkt för våldtäkt när det endast är ord mot ord. Folk döms inte ens när det finns bevisning och stödbevisning, om rätten bedömer det som undermåligt. Har du något att tillägga om det?
Jo dom fälls visst när endast ord står mot ord!
Om kvinnan berättar om det för någon inom den närmaste tiden eller tidig anmälan! Varför är du så envis? Kolla vad Advokaterna säger i Vidiorna dom jag postat tidigare!
Citera
2025-05-30, 09:46
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Varför tror du att det är skillnad på samtyckeslagen och oaktsam våldtäkt? Det är det som ÄR samtyckeslagen.

Och du är väl med på att orsak måste komma före verkan?

Ok, något märkligt sätt att använda uttrycket "effektivisera utredningarna", men ok då vet jag vad du menar med det. Men återigen, som jag sa tidigare så är ju det rätt uppenbart. Sänker man beviskraven gör man det enklare att döma folk. Gör man att fler handlingar täcks av en rubricering gör man det lättare att döma folk.
effektivisera utredningarna står i rapporten jag länkade till, så det är regeringen egna utryck till varför de utredde och ändrade allt det här, självklart om man sänker beviskraven så leder det till att fler blir dömda det är logiskt, och samtyckeslagen har ju åtminstone bidragit till det här eftersom fler blir dömda, och det var hela syftet med den åberopades, hade den försvårat så hade ju färre blivit dömda.
Citera
2025-05-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Jag tänker att visserligen verkar empatistörningar eller psykopatiska drag krävas om man betänker konsekvenserna av en falskanmälning, samt vad målsäganden måste utstå i form av undersökningar, förhör och ifrågasättanden. Men det kräver ju också att personen har tillräckligt konsekvenstänkande för att inse detta.Om den inte gör det, det vill säga inte fattar vad det kommer att leda till, så är det ju inte såklart att det finns psykopatiska drag, de kanske handlar mer på impuls. Så jag tänker att klart bristande eller avsaknad av konsekvenstänk kan vara en viktig orsak till falskanmälningar.

Jag förstår hur du tänker.

Men det låter dock som en märklig impuls att få efter samtyckande sex... Det ligger med stor sannolikhet mer bakom vid en falsk angivelse om våldtäkt, där det inte ligger empatistörning bakom.

Att den falska tillvitaren helt enkelt inte riktigt ville ha sex... men ändå deltog aktivt. Detta handlar ju inte om "ånger-sex". Den falska tillvitaren ville inte, men deltog ändå aktivt. Och det kan inte tolkas på annat sätt än samtycke av motparten.

Lite som att du lånar ut din bil, fast du verkligen inte vill. Då är det inte stöld, för du lånade aktivt ut den. Och det är inget du heller ångrar i efterhand, för du ville aldrig låna ut bilen, men gjorde det ändå... Anmäler du det hela som stöld, är du ju en falsk tillvitare, men du gör anmälan av total ångest över att du själv gjort något du inte ville göra.

Många våldtåktsoffer får ju inte ens impuls att anmäla.

Men en person som inte ville, men ändå hade aktivt sex, kan säkert av sitt ångestpåslag få impuls att anmäla det hela som våldtäkt.

Någonstans är det ju även här viktigt av motparten att inhämta samtycke. Kanske märker man då att "aha, hon/han säger i ord och handling att den vill, men kroppsspråket och blicken etc. säger något annat".

Jag tänker här att folk som tidigare varit utsatta för våldtäkt eller andra kränkningar där deras egen vilja inte tagits hänsyn till av andra, är i riskzonen för att "gå med på saker" de egentligen inte vill. Deras egna gränser är utsuddade. Och en polisanmälan (mot fel person) är ett sätt att ta tillbaka sina egna gränser. Fast det görs på helt fel sätt och drabbar en oskyldig som verkligen upplevde att det fanns samtycke vid sexet.

Samtidigt är ju de som redan utsatts för övergrepp, lättate offer för att utsättas igen. Så det hela behöver givetvis utredas noggrant och av expertis. Vad det handlar om. Riktig våldtäkt. Eller falsk angivelse.

Återigen: ons på fyllan bör undvikas. Man vet ju inte vad den man haf sex med bär med sig i bagaget. Eller vem det är man har att göra med.

Men falsk angivelse för att få pengar = empatistört.

Sk. "Ånger-sex" (ångra glatt samtyckande sex dagen efter), vill ju folk inte basunerar ut. Och är därvid inte alls sannolikt att de anmäler som "våldtäkt". För då basunerar de ju verkligen ut det de ångrar.

Hämd för äkta eller inbillad oförrätt är motiv till falsk tillvitelse, men kräver ändå lätt empatistörning.

Sex den falska tillvitaren inte vill ha, men ändå har, kan givetvis ge ångest och en impuls att falskt anmäla en oskyldig för våldtäkt. Men här är ju tydligt att ordentlig kännedom om varandra är bra för att undvika det hela. Vilket man ju inte vet med ett ons. I synnerhet inte på fyllan.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-05-30 kl. 09:53.
Citera
2025-05-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
effektivisera utredningarna står i rapporten jag länkade till, så det är regeringen egna utryck till varför de utredde och ändrade allt det här, självklart om man sänker beviskraven så leder det till att fler blir dömda det är logiskt, och samtyckeslagen har ju åtminstone bidragit till det här eftersom fler blir dömda, och det var hela syftet med den åberopades, hade den försvårat så hade ju färre blivit dömda.
"effektivisera utredningarna" förekommer ingenstans i den rapporten. Strängen "effektiv" förekommer enbart två gånger. I inget av fallen åsyftas utredningar.
Citera
2025-05-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Bara cirka 10 procent av alla våldtäkter anmäls. Endast 10-15 procent döms av de som anmäls. Bara cirka 10 procent av alla våldtäkter anmäls. BO känner i cirka 75 procent av anmälningarna GM. Det är få kvinnor som falskanmäler. I modern forskning siffror på 2-5 procent. I Sverige är det ofta kvinnor som är uppenbart psykiskt sjuka eller dementa. Det klassiska är "gamla dementa Ida" på ett ålderdomshem som anmäler alla: personal, andra patienter och besökare. Det kan innebära flera 100 falska anmälningar från en person.

Problemet med sexbrott är tre 1: Sex är ofta trevligt 2 Personer har det ofta utan att vittnen ser eller hör 3 Många gånger är personerna berusade. Så det är svårt för utomstående att komma till sanningen.

Flickor och pojkar behöver uppfostras bättre. A: Pojkar måste fatta vad samtycke B Flickor att man ångrar sig efteråt av något skäl betyder inte att det är våldtäkt.

Till sist det här problemet som har uppstått beror delvis på att politikerna har lyssnat på pöbeln när de har stiftat lagar. Två fel: Vi har omdefinierat våldtäkt till något väldigt brett och samtidigt höjt straffen. Så vi dömer folk som tidigare för möjligen ett mildare brott eller blivit friade. Samtidigt så låser vi inte in de få återfallssexförbrytarna mycket länge (för evigt)

Så kan det vara och man bör nog från samhällets sida vara på alerten om en och samma kvinna skulle anmäla två olika våldtäkter med två olika män, då är det läge att gräva djupare och likaså om samma man är inblandad i två olika händelser med två olika kvinnor.

Iallafall, det som jag själv upplever som största bekymret är att man idag har ingen aning om vad innebörden av våldtäkt är. Ordet används så slarvigt att det kan vara nästan precis vadsomhelst som hänt. Vi vet alla att det finns gradskillnader och att fysiskt kontakt (även verbalt) kan se väldigt olika ut, ändå används i princip samma ord hela tiden.

Var det två fingrar som stoppades mot tjejens vilja? Var det ett samlag tjejen ångrade när det väl börjat, varvid killen inte hör/lyssnar och är omedveten om att tjejen ändrat sig? Var det överenskommet samlag men där killen visar sig vara riktigt brutal och skadade kvinnan, typ strypsex, använde en flaska och andra sjuka grejer så att tjejen vill våldtäktsanmäla? Var det vanligt samlag mellan två men killen sedan bjuder in sin kompis att ta över eller delta? Var det 20 år av terror och psykiskt misshandel med ständigt upprepade grova våldtäkter och slag? Var det en kåt 14 åring som ville ha sex med en 24 åring och killen inte säga nej? Var det en 24 årig kille som brutalt drog ner tjejen bakom en buske och med kniv hotade henne till livet medan han knullade henne och sedan gick? Var det morbror som började göra nattliga besök när tjejen bara var 11 år? Något par har sex medan de är drogberusade, varvid tjejen sedan inte alls minns vad som hände, men uppenbart hade någon knullat henne.

Allt är under rubriken våldtäkt och sällan så framkommer vad som egentligen hände.

Många ifrågasätter också om man kan våldta sin egen fru? Kan man? Svaret på det är väl självklart om man har sunt förnuft.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-30 kl. 09:59.
Citera
2025-05-30, 09:58
Medlem
Citat:
ÄNTLIGEN TRILLADE POLETTEN NER HOS DIG TOMATKUNGEN!! LÄS IGENOM IGEN VAD DU SJÄLV
SKRIVIT OVAN OCH FUNDERA PÅ OM JUST DETTA INTE ÄR VAD VI HAR FÖRSÖKT FÅ IN I DITT HUVUD HELA TIDEN OCH NU KANSKE ÄNDÅ VERKAR HA LYCKATS MED!!!!!

Du uttrycker ganska så exakt det många har försökt påpeka i många fall tidigare. Att när tankarna hos kvinnan kommer på vad hon gjort (t.ex.varit otrogen, rädd att vänner ska tycka att det hon gjort inte är något som någon annan i vänskapsgruppen skulle kunna göra, rädd för att det påverkar det sociala umgänget (du tar jobbet som exempel) m.m.) så agerar kvinnan på de känslorna och vill "rädda upp" situationen så gott det går.

Du förutsätter ju alltid att en våldtäkt har skett!!!!!
En puss på munnen verkar ju räcka för att väcka de reaktioner man kan tänka sig efter en riktig våldtäkt. Hur kan du då så tvärsäkert veta att reaktionerna vännerna upplever härrör till en riktig våldtäkt, eller en upplevd våldtäkt eller kanske bara som du är inne på ovan en reaktion på hur detta ska upplevas av det sociala umgänget omkring dig!!!

Om en kvinna kan reagera så starkt på en puss så att hon måste gå i terapi flera veckor hur ska man då kunna särskilja den reaktionen från att behöva gå i terapi för att en riktig våldtäkt ägt rum?
Kraftiga reaktioner verkar ju kunna komma av ganska små saker.
Vad säger före detta Justitieministern Bodström;

Citat:
Jag har länge undrat varför det i sexualmål räcker med en persons uppgifter för att bygga ett helt åtal och i slutändan få en fällande dom, medan det aldrig skulle räcka i gängmål.

Att målsäganden berättat vidare för en kompis att hon blivit våldtagen borde inte vara mycket värt som bevis och är inte heller det i andra typer av mål.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ro-pa-kvinnan/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-05-30 kl. 10:01.
Citera
2025-05-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jo dom fälls visst när endast ord står mot ord!
Om kvinnan berättar om det för någon inom den närmaste tiden eller tidig anmälan! Varför är du så envis? Kolla vad Advokaterna säger i Vidiorna dom jag postat tidigare!

Tidig anmälan kan ju innebära att polis får se hur uppriven och traumatiserad målsägande är. Polisens vittnesmål om detta = stödbevisning och inte "ord mot ord".

Om målsägande berättar för vänner etc. Direkt efteråt och de märker att målsägande är uppriven och traumatiserad, så är vittnenas ord om målsägandes berättelse och mående efter händelsen = stödbevisning och inte "ord mot ord".

Lär dig skilja mellan stödbevisning och "ord mot ord".

Ingen döms när det endast finns "ord mot ord". Det räcker inte ens för åtal.

Stödbevisning kan däremot räcka till åtal tillsammans med annan bevisning (att sex har förekommit mellan parterna vid tidpunkten för den misstänkta våldtäkten etc). Men det är inte alls säkert att stödbevisning och annan bevisning räcker för fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in