Citat:
Ursprungligen postat av
Zexima
Problemet med Volvo cars är inte att för många jobbar på företaget, problemet är att företaget är fullt av seniorer som satt det i system att vara lata och skapat en kultur som inte är en vinnarmentalitet i grunden samt för många ologiska processer/chefer som finns.
Det är en av anledningarna till att fler heltidanställda åker bort än konsulter. Problemet som uppdagat sig under tidigare varsel är att Volvo cars inte klarar arbetsbördan med den mindre styrka av bemanning som blir kvar efter varje varsel. Varför? Jo för att man inte kan lösa ett kulturellt/strukturellt problem (för många chefer, för mycket politik, för många omotiverade äldre) genom att ta bort 15% av bemanningen och hopppas att kulturen/processerna förbättras.
Det löser definitivt problemet kortsiktigt på pappret (resultat och balansräkningen nästkommande år blir bättre samt att kostnaderna minskar) men det underliggande problemet kvarstår.
Detta är också anledningen bakom varför de behövt nyanställa personal 6 månader senare samt alla fel som existerar med nya bilvarianter, alla försenade projekt osv.
Man kan inte vara ett globalt ledande företag och samtidigt vara fast i gammalt tänk med gamla processer och en uråldrig och toxisk kultur.
Om inte Volvo cars förstått detta hittils lär de förstå det när utvecklingen flyttas utomlands eller till andra delar i företaget då ledarna i företaget inte ser andra lösningar på problemet som heter "varför är inte volvo cars konkurrenskraftigt på den globala marknaden längre"?
Volvo cars försäljning sjönk med
hela 12% i Juni medan andra märken så som Volkswagen, Renault, BMW, Ford, Mercedes har gått upp
flera procent. Värt att notera i länken är också att kinesiska märken i EU har fått en ökning på
111%.
Mitt i prick.
Jag har jobbat på Volvo Cars och latare människor har jag aldrig någonsin stött på.
Dom blåa som jobbar på bandet sliter röven av sig då det inte går att lata sig när det kommer 60 bilar i timmen som skall monteras men på tjänstemanna och underhåll sidan är det extrem lathet.
3 fika raster på 30 min vardera, lunch på 1,5 timme, kommer till jobbet 09 och åker hem vid 15 om man ens är på plats(nu är det dock tvång att vara på plats)
Sitta och kolla youtube och sköta privata saker 33% av arbetstiden är inga konstigheter.
Chefer vågar inte göra eller säga något för då får chefen dåligt betyg i glint undersökningen som görs 2 ggr om året och kan bli omplacerad eller uppsagd.
Resultatet blir chefer som inte gör något negativt för sin grupp och en grupp som kan lata sig hur mycket som helst för säger eller gör chefen något som påverkar gruppen negativt så får den chefen extremt dåligt betyg.