2025-05-28, 08:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Nej men allvarligt, förklara hur det går till om ni vet. Och förklara gärna hur detta bevisar människans påverkan på klimatet. Man har tagit fram en modell som man inte kan argumentera bort ”för varmt? Yes det är pga klimatförändringarna” ”för kallt? Yes det är pga klimatförändringarna.” Och dum & dummare sväljer det med hull och hår, med tacos fulla munnen på bästa sändningstid, när experten på tv4 förklarar hur det går till. Ni är tragiska

Läste du ens vad jag skrev? Om du värmer hela planeten en grad så blir hela planeten en grad varmare, men polarvindarna är fortfarande kalla för dig även om de är en grad varmare? Om du deklarerar ditt IQ så kanske jag kan komma på ett annat exempel åt dig. Äta glass på vintern vs på sommaren?
Citera
2025-05-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Du har fel med några tiopotenser. Mänsklig aktivitet släpper ut mer än 50x mer CO2 under ett snittår jämfört med vulkanism.
Nope, under inaktiva perioder ja. Vilken med råge kompenseras med aktiva perioder.

Kontentan är ändå att jorden reglerar detta själv. För övrigt så är det inte värme du ska oroa dig för framöver, utan kyla.
Citera
2025-05-28, 11:26
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läste du ens vad jag skrev? Om du värmer hela planeten en grad så blir hela planeten en grad varmare, men polarvindarna är fortfarande kalla för dig även om de är en grad varmare? Om du deklarerar ditt IQ så kanske jag kan komma på ett annat exempel åt dig. Äta glass på vintern vs på sommaren?
Men när vi har ”extremvärme” är väl polarvindarna lika kalla? Eller?
Citera
2025-05-28, 11:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men när vi har ”extremvärme” är väl polarvindarna lika kalla? Eller?

Försöker du inte ens läsa vad jag skriver? Klarar du kolla upp vad temperaturen är just nu i arktis någonstans?
Citera
2025-05-28, 11:29
Avslutad
Citat:
Det är klimatförändringarna som orsakar det kalla vädret genom att bryta polarvirveln som normalt innesluter luften på arktis. Läs böcker istället för TikTok.

Haha så det blir kallare för att det blir varmare?
Citera
2025-05-28, 11:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Haha så det blir kallare för att det blir varmare?

Nej, det blir lokalt kallare hos dig p.g.a att det blir varmare på arktis och Grönland. Men du upplever det som att det blir en nettonedkylning även om det i själva verket är en nettouppvärmning eftersom du inte hänger på arktis på fritiden.

Edit: enkelt tankeexperiment som ni tvivlare kan göra, kolla vad motsvarande latitud i Kanada som ni befinner er på upplever för temperatur just nu och fråga er om den temperaturen är normal för årstiden i Kanada.
Senast redigerad av Melange5738 2025-05-28 kl. 11:44.
Citera
2025-05-28, 12:00
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Försöker du inte ens läsa vad jag skriver? Klarar du kolla upp vad temperaturen är just nu i arktis någonstans?
Svara på frågan bara. Eller är det andra metrologiska lagar som gäller när det är varmt i Sverige?

Det blir alltså kallare för att polarvindarna blir varmare?
Citera
2025-05-28, 12:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Svara på frågan bara. Eller är det andra metrologiska lagar som gäller när det är varmt i Sverige?

Det blir alltså kallare för att polarvindarna blir varmare?

Jag svarade på frågan, tyvärr så behöver man tydligen ett högre IQ för att förstå vad jag skrev än vad du har.
Citera
2025-05-28, 13:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
I spanien är det värmebölja med temperaturer runt 40 grader.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1382831

Frågan är bara hur höga utsläppen var under 40-talet som gjorde att vi fick dessa temperaturer i spanien under 50-talet.

Temperaturerna ser ut att stiga till nivåer som inte uppmätts i landet i slutet av maj månad sedan år 1950, enligt det meteorologiska institutet AEMET.
Citera
2025-05-28, 13:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I spanien är det värmebölja med temperaturer runt 40 grader.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1382831

Frågan är bara hur höga utsläppen var under 40-talet som gjorde att vi fick dessa temperaturer i spanien under 50-talet.

Temperaturerna ser ut att stiga till nivåer som inte uppmätts i landet i slutet av maj månad sedan år 1950, enligt det meteorologiska institutet AEMET.

Kolla vad temperaturen är i Moskva nu och återkom med en förklaring.
Citera
2025-05-28, 14:26
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Jag svarade på frågan, tyvärr så behöver man tydligen ett högre IQ för att förstå vad jag skrev än vad du har.

Citat:
Kolla vad temperaturen är i Moskva nu och återkom med en förklaring.
Ad hominem och cherry picking at its finest. Inte förvånad, det är oftast de korten som kommer till hands när argumenten tryter.

Jag frågar igen; hur kommer det sig att det är kallare i Sverige för att polarvindarna är varmare? Du har ju inget svar, du rapar bara efter vad dina polare säger.
Citera
2025-05-28, 14:31
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/kallaste-maj-i-stockholm-pa-over-20-ar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här