• 1
  • 2
2025-05-25, 20:13
Medlem
Jag köpte en begagnad bil av ett företag, där det enligt annonsen skulle finnas en fungerande CD-spelare. Radiodelen fungerade fint, men jag hade mina CD-skivor utomlands och kunde först efter åtta månader testa spelaren – som då visade sig vara trasig.

Hej och tack på förhand!
Enligt konsumentköplagen har köparen rätt att reklamera i upp till tre år, och under de första två åren ligger bevisbördan på företaget. Det är säljaren som ska visa att felet inte fanns från början – inte jag som ska bevisa att det gjorde det.

Trots detta avslog ARN min anmälan med ett antagande: att CD-spelaren "nog fungerade vid köpet". Inga bevis från företaget, ingen undersökning av bilen, och när jag bad om omprövning – inget svar, ingen motivering.

Senare började bilföretaget oväntat fixa småfel på bilen, och erbjöd sig att köpa tillbaka bilen till samma pris jag hade betalat – trots att den nu gått längre och blivit äldre. Bara att jag inte anmäler igen? Men de van ju Vad är det som pågår? Det väcker frågor, och misstankar...

När lagen säger att bevisbördan ligger på företaget, men ARN ändå dömer till säljarens fördel utan bevis – vem skyddar då konsumenten?
Jag säger i alla fall namnet på företaet Hydra Bilhandel i Nödinge, utanför Göteborg
Citera
2025-05-25, 20:18
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
Jag köpte en begagnad bil av ett företag, där det enligt annonsen skulle finnas en fungerande CD-spelare. Radiodelen fungerade fint, men jag hade mina CD-skivor utomlands och kunde först efter åtta månader testa spelaren – som då visade sig vara trasig.

Hej och tack på förhand!
Enligt konsumentköplagen har köparen rätt att reklamera i upp till tre år, och under de första två åren ligger bevisbördan på företaget. Det är säljaren som ska visa att felet inte fanns från början – inte jag som ska bevisa att det gjorde det.

Trots detta avslog ARN min anmälan med ett antagande: att CD-spelaren "nog fungerade vid köpet". Inga bevis från företaget, ingen undersökning av bilen, och när jag bad om omprövning – inget svar, ingen motivering.

Senare började bilföretaget oväntat fixa småfel på bilen, och erbjöd sig att köpa tillbaka bilen till samma pris jag hade betalat – trots att den nu gått längre och blivit äldre. Bara att jag inte anmäler igen? Men de van ju Vad är det som pågår? Det väcker frågor, och misstankar...

När lagen säger att bevisbördan ligger på företaget, men ARN ändå dömer till säljarens fördel utan bevis – vem skyddar då konsumenten?
Jag säger i alla fall namnet på företaet Hydra Bilhandel i Nödinge, utanför Göteborg
Civilrätt nästa nå,kan dock bli en dyr historia.
Citera
2025-05-25, 20:23
Avstängd
Severlohs avatar
Ja det låter ju knasigt, men varför hänger du ut bilhandeln när de har gått så långt för att lösa ditt problem? Trots att de tydligen inte behöver det.
Citera
2025-05-25, 20:43
Medlem
sebastian66s avatar
För helvete mannen 8 månader innan du testar cd spelaren.
Sedan lever du på att du ska tänja på gränsen för att få en ny cd spelare.
En normal människa vämtar liksom inte hela 8 månader för att få sina speciella cd skivor.
Det köper man eller lånar en från någon för att se om det fungerar.
Hade mina cd skivor utomlands haha skoj den.
ARN har rätt man förmodar att den fungerade. Man kan liksom inte vänta i 2.7 år sedan gnälla på en sådan sak.
Köp en ny spelare så slipper du allt krångel. För som föregående säger Cilvilrättsligt kommer kosta dig massa.
Bara gå vidare utan att lipa.
Citera
2025-05-25, 21:00
Medlem
Hur lång garanti fick du på bilen, inte 3 år ivf? Max 6 månader om den var nyare, annars kortare. Då kan du inte komma efter 8 månader och kräva något. Ja försöka kan du, men då på goodwill.
Citera
2025-05-25, 21:03
Medlem
Gorbis avatar
Du köper en begagnad bil och gnäller efter 8 månader att cd-spelaren inte fungerar, jävlar vad mycket fritid du måste ha i ditt liv.

Du borde ju köpa en tårta om enda felet efter 8 månader vid köp av en begagnad bil är att cd-spelaren inte fungerar.

Vad kostar ens en splitter ny bilcd-spelare idag 700 kr, jämfört med löpande bilkostnader som skatt försäkring och drivmedel samt underhåll och service gnäller du på detta och outar bilfirman som dessutom snällt försökt lösa den besvärlige kunden dvs. DU ts genom att köpa tillbaka bilen och slippa ha med en jobbig djävel som dig att göra.

Åk till skroten och skruva ut en fungerande cd-spelare för någon hundralapp din snåle fan.
Citera
2025-05-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hade mina cd skivor utomlands haha skoj den.

Ja, väldigt märkligt att ha alla sina CD-skivor utomlands i hela 8 månader samtidigt som det låter som CD-spelaren var det mest väsentliga delen av bilen.

Min förra bil hade CD-spelare men jag prövade aldrig den under de 5 år jag ägde den, kanske fungerade den, kanske inte...
Citera
2025-05-25, 21:18
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, väldigt märkligt att ha alla sina CD-skivor utomlands i hela 8 månader samtidigt som det låter som CD-spelaren var det mest väsentliga delen av bilen.

Min förra bil hade CD-spelare men jag prövade aldrig den under de 5 år jag ägde den, kanske fungerade den, kanske inte...
TYP!!Lite grann som att klaga på att bromsarna tar olika efter 2 år och 10 månader.
Du vet som TS säger !!!Enligt konsumentköplagen har köparen rätt att reklamera i upp till tre år, och under de första två åren ligger bevisbördan på företaget. Det är säljaren som ska visa att felet inte fanns från början – inte jag som ska bevisa att det gjorde det!!
Bättre att köpa en bättre begagnad för en fet tusing. Svårare äm så bör det liksom inte vara.
Men som man säger alla är vi olika. Men en del är typ lite överkurs
Citera
2025-05-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
TYP!!Lite grann som att klaga på att bromsarna tar olika efter 2 år och 10 månader.
Du vet som TS säger !!!Enligt konsumentköplagen har köparen rätt att reklamera i upp till tre år, och under de första två åren ligger bevisbördan på företaget. Det är säljaren som ska visa att felet inte fanns från början – inte jag som ska bevisa att det gjorde det!!

Samtidigt så ska man anmäla felet inom skälig tid efter man upptäckt det (inom 2 månader är alltid skäligt, sen är det en bedömningsfråga)

ARN tror antagligen inte på storyn om skivorna utomlands.
Citera
2025-05-25, 21:36
Medlem
franges avatar
Är det samma bilhandlare som du tidigare varit i fysiskt bråk med, inne i bilhallen? Och sparkat på deras bilar?
(FB) anklagat för misshandel
(FB) anklagat för misshandel
(FB) hemleverans begagnad bil
Citera
2025-05-25, 21:59
Medlem
nej det är ett annat. Oh det gick betydligt bättre med det fallet än värväntat eller beskrivet där. typ inga problem. Man fattade att de ljög för polisen
Citera
2025-05-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Du köper en begagnad bil och gnäller efter 8 månader att cd-spelaren inte fungerar, jävlar vad mycket fritid du måste ha i ditt liv.

Du borde ju köpa en tårta om enda felet efter 8 månader vid köp av en begagnad bil är att cd-spelaren inte fungerar.

Vad kostar ens en splitter ny bilcd-spelare idag 700 kr, jämfört med löpande bilkostnader som skatt försäkring och drivmedel samt underhåll och service gnäller du på detta och outar bilfirman som dessutom snällt försökt lösa den besvärlige kunden dvs. DU ts genom att köpa tillbaka bilen och slippa ha med en jobbig djävel som dig att göra.

Åk till skroten och skruva ut en fungerande cd-spelare för någon hundralapp din snåle fan.
Beloppet stämmer inte. sen vill du swisha mig 700 kr om du tycker att det är en bagatell? Du behöver inte gasslighta mig eller vara otrevlig i övrigt. Det säger en del om ditt eget liv men jag ska inte gå ner på den nivån.
Senast redigerad av SmileyRuse 2025-05-25 kl. 22:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in