Jag köpte en begagnad bil av ett företag, där det enligt annonsen skulle finnas en fungerande CD-spelare. Radiodelen fungerade fint, men jag hade mina CD-skivor utomlands och kunde först efter åtta månader testa spelaren – som då visade sig vara trasig.
Hej och tack på förhand!
Enligt konsumentköplagen har köparen rätt att reklamera i upp till tre år, och under de första två åren ligger bevisbördan på företaget. Det är säljaren som ska visa att felet inte fanns från början – inte jag som ska bevisa att det gjorde det.
Trots detta avslog ARN min anmälan med ett antagande: att CD-spelaren "nog fungerade vid köpet". Inga bevis från företaget, ingen undersökning av bilen, och när jag bad om omprövning – inget svar, ingen motivering.
Senare började bilföretaget oväntat fixa småfel på bilen, och erbjöd sig att köpa tillbaka bilen till samma pris jag hade betalat – trots att den nu gått längre och blivit äldre.

Bara att jag inte anmäler igen? Men de van ju

Vad är det som pågår? Det väcker frågor, och misstankar...
När lagen säger att bevisbördan ligger på företaget, men ARN ändå dömer till säljarens fördel utan bevis – vem skyddar då konsumenten?
Jag säger i alla fall namnet på företaet Hydra Bilhandel i Nödinge, utanför Göteborg