2025-05-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Rätt smart att spendera några tusen kalorier för 20-50kg kött eller vad nu en antilop ger. En väldigt effektiv jaktmetod på savannen där bytesdjuret har väldigt begränsade möjligheter att gömma sig.

Men din magkänsla är såklart bättre än vetenskap och hundratusentals år av evolution. Att WHO rekommenderar minst 75min hård träning eller 150min måttlig träning (typ jogging) i veckan är bara för att det är kul att jävlas med folk.
Skulle vilja se en människa jaga ifatt en antilop genom att löpa 😅
Citera
2025-05-25, 22:14
De flesta vet ju att man får endorfinduschar av löpning (Runner's High). Tror ni att hjärnmekanismerna som sätter igång detta fenomen inte tagit hänsyn till vad som är bäst för vår evolution?

Man får inte endorfinduschar av att gå promenader, ergo måste det vara sant att evolutionen belönat oss för löpning.
Citera
2025-05-25, 22:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Han glömmer dock belysa alla de positiva effekter träning har på kroppen. Som dessutom väger över de negativa.

Det är ganska lätt att bli irriterad på Fredrik Nyström. Jag gillar att gå ut och säga kontroversiella saker, som i princip stämmer, men som behöver en kontext. Han gillar att antyda att det är onödigt att röra på sig, och jag gillar att berätta att han bara äter en näve jordnötter till lunch.
Fredrik Nyström har lite övertagit Annika Dahlqvists gamla fanclub, som består av diabetespatienter som sluppit ta sprutor efter att ha lagt om kosten.

Dessutom är Fredrik Nyström otrevlig mot främlingar och har någon sorts rockstjärnekomplex. Möter man honom i hissen så märks det jättetydligt att han tänker "alla vet vem jag är".
Citera
2025-05-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Skulle vilja se en människa jaga ifatt en antilop genom att löpa 😅

https://youtu.be/826HMLoiE_o?si=UYpRvg2Kv-r-NDSc
Citera
2025-05-25, 22:18
Medlem
Sånt jävla trams!

Garanterat försöker denna läkare bara få uppmärksamhet till sin forskning så att han kan få ökade anslag.
Börjar bli riktigt tröttsamt med alla dessa larmrapporter om vad som kan vara farligt eller ohälsosamt.
Vad är det för mening med att leva mer än 85 år? Har man levt så länge så är det 99% risk att man är ett skört jävla vårdkolli som måste knaprar i sig enorma mängder mediciner för att överleva. Ens existensberättigande är helt och hållet knutet till att mata läkemedelsindustrin med skattemedel
Citera
2025-05-25, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skulle säga att det är bättre att dö snabbt och smidigt än att sakta dö av kol som cigaretterna du röker har möjlighet att göra.

Helt klart. Men att springa fem kilometer skulle knappast vara varken ett snabbt eller smidigt sätt att dö på.
Citera
2025-05-25, 22:30
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Helt klart. Men att springa fem kilometer skulle knappast vara varken ett snabbt eller smidigt sätt att dö på.

Du skrev nyss att de säkerligen skulle döda dig så du får bestämma dig.

Ditt citat som jag svarade på.
FEM kilometer? För mig är det nog dödligt att försöka springa en kilometer, även om jag stannar var hundrade meter för rök- och redbullpaus.
Citera
2025-05-25, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
23 000 är laddade inför Stockholm Marathon nästa vecka.
Men det borde de inte vara, menar professorn och överläkaren.
– Fem kilometer räcker för att få markörer i blodet som talar för att du fått små hjärtskador – även om du är en frisk 20-åring, säger Fredrik Nyström.

https://www.tv4.se/artikel/oXGvmmHzq...e-hjaertskador

Har han rätt?

Han livnär sig på sälja läkemedel och att folk mår dåligt, så det är klart han sätter skräck i folk att röra sig mindre.

Jag googlade dessutom upp honom, jag skulle aldrig ta råd från någon som honom som har ett sådant tvivelaktigt utseende.
Citera
2025-05-25, 22:39
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du skrev nyss att de säkerligen skulle döda dig så du får bestämma dig.

Det gjorde jag så fan heller. Jag skrev att en kilometer skulle döda mig. Det betyder på inget sätt att fem, eller en, kilometer skulle vara varken ett snabbt eller ett smidigt sätt att dö på.

Slaktmask i hjärnbarken, det är snabbt och smidigt.
Citera
2025-05-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
23 000 är laddade inför Stockholm Marathon nästa vecka.
Men det borde de inte vara, menar professorn och överläkaren.
– Fem kilometer räcker för att få markörer i blodet som talar för att du fått små hjärtskador – även om du är en frisk 20-åring, säger Fredrik Nyström.

https://www.tv4.se/artikel/oXGvmmHzq...e-hjaertskador

Har han rätt?

Det där är ju totalt bullshit.
5 km är ju ingenting, hade han sagt typ 2 mil, så hade det varit mer seriöst.
Det som det främst handlar om är att lyssna på kroppen och säger den att det är för mycket och du är inte tillräcklig tränad för att pressa dig mer, så lägger man av för dagen och fortsätter en annan dag.
Det är just detta problem som de flesta har när de ska komma igång att träna efter år av inaktivitet, full rulle och tror man ska komma i form för något maraton på typ 1-2 veckor.
Citera
2025-05-25, 22:42
Medlem
Dom vill bara att vi ska sitta hemma o dö snarast och inte få motion.
Citera
2025-05-25, 22:46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Det gjorde jag så fan heller. Jag skrev att en kilometer skulle döda mig. Det betyder på inget sätt att fem, eller en, kilometer skulle vara varken ett snabbt eller ett smidigt sätt att dö på.

Slaktmask i hjärnbarken, det är snabbt och smidigt.

Du kommer ändå få en lång och smärtsam död pga din rökning om du nu åker på kol på kuppen.
Min mamma ligger just nu inför döden på grund av denna hemska sjukdom efter att ha rökt i ca 30 år. Hon har varit rökfri sista 30 åren också ska tilläggas.
Sista fem åren har hon inte orkat lämna lägenheten och nu sista månaderna har hon mer eller mindre varit sängliggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in