Citat:
Ursprungligen postat av
guldduscharn
Fast nu gör istället du ett annat vanligt misstag: du reducerar dejting till Tinder i första hand och krogen i andra hand.
Tinder är till för att tjäna pengar på betalande kunder, inte att hjälpa någon dejta; den saboterar aktivt allas försök att faktiskt träffa någon (för då behövdes inte längre Tinder och de förlorar sina kunder). Skälet till att det är 70% män (för övrigt en amerikansk siffra som är 5+ år gammal) är för att män och kvinnor har helt olika sociala förutsättningar. En grundbult i hur relationsbildandet fungerar är än idag att det är män som tar initiativ, och kvinnor som godtar eller avvisar det initiativet. Kvinnor har inte Tinder för de behöver det inte, de får män som visar intresse IRL oavsett. Män däremot skaffar Tinder i hopp om att bättra sina chanser.
Kvinnor använder bara Tinder eller krogen som utgångspunkt för "dejting" när de behöver lite snabb och billig bekräftelse, skulle det dyka upp någon de faktsikt är intresserade av är det mer en oväntad bonus.
På frågan om hur man träffade sin partner har "via jobb/skola" och "via vänner/släkt" turats om att ha första/andraplatsen i årtionden, saker som krogen eller Tinder är en avlägsen tredjeplats.
Det händer mycket mellan 30 och 35, och jag vill hävda att jo, det är orealistiskt att tänka sig att man ska hitta en barnlös kvinna som vill ha barn efter 35. Runt den åldern har de allra flesta redan haft minst ett förhållande som var tillräckligt långt och seriöst för att barnfrågan skulle bli allvar, och har man inte det så är vi tillbaka i den ovan nämnda "slatten".
Som sagt, det har alltid funnits en viss procent män som förblir ungkarlar hela livet, detta är inget nytt. Vi har t.o.m ett gammalt hederligt svenskt ord för det: gammpojkar.
Självklart tar jag upp tinder och krogen för det är de två ställena dit folk hänvisar en när man ställer den fullt rimliga frågan "Vart hittar jag en tjej?".
Och siffran är rätt aktuell, senaste info jag hittar säger att 92% av användarna är män
https://www.start.io/audience/dating...nder-in-sweden
Oklart vad källan är och hur de samlat in data men det finns en anledning till varför inte tinder själva släpper denna data...Det är inte direkt så att det finns många bra singeltjejer du kan träffa på appen.
Sedan är frågan om det är bättre IRL, du säger att män tar initiativet och jag håller 100% med. När jag gick på högskolan var det
ingen tjej i klassen som var singel, och då gick jag ekonomisk inriktning med ~75% kvinnor på linjen. Samma sak har hänt på varenda hobby och kontorsjobb jag haft sedan studietiden, merparten kvinnor eller ej så är andelen singeltjejer räknade på en hand.
Hur skall man ta initiativ när det inte finns singeltjejer att närma sig?
Vi har olika syn på vad som är orealistiskt tydligen, jag anser inte att det är orealistiskt att vilja ha en kvinna som är mellan 25-35, singel och utan barn. Klart att det kanske är en minoritet som uppfyller dessa kriterier men det är ändå ett rimligt krav att ha anser jag.
Det är klart det finns killar som har svårt för det men då finns det oftast en anledning, gammpojkar var väl en term som beskrev homosexuella män som inte ville söka upp tjejer...om jag minns rätt.
Problemet idag är lite det du beskriver, tjejer isolerar sig mer och mer till sina begränsade sociala kretsar och där dejtingappar trätt in så ger de bara möjlighet för kvinnor att utöka sina partnerval. Killar har mycket mindre utbud idag än förr och mycket mer konkurrens.
Jag själv är långt över snittet i nästan alla mått mätt och har inte haft en dejt eller ens fått intresse från en tjej på snart 10 år och det tycker jag säger väldigt mycket om hur dejtingmarknaden är idag.
Fullt med män, väldigt få tjejer och därför är det inte bara att "gå ut och träffa någon"....det är sinneslöst svårt om man inte är en kille som är välsignad med otrolig tur och ett extremt brett socialt kontaktnät.