• 2
  • 3
2025-05-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Japp du hade rätt att "S" drog även botten elementet (det trodde inte jag).

Men du hade fel i "Min hypotes är att S helt enkelt är samtliga element, över och under samt grill."

Återigen det kanske är så på vissa ugnar, men inte min...
Ah, ok. Ja, där läste jag lite snabbt.

Enbart under är bra när man inte vill få någon färg på ovansidan, eller när den har fått tillräckligt med färg. = är generellt en bra start för exempelvis en lasagne. Grillen brukar jag använda när jag vill tokblästra lite gratinering. Enbart övervärme har jag faktiskt svårt att se någon användning för. Kanske om man tillagar något högt upp, samtidigt som man vill varmhålla något annat under. Eller kanske om ugnen saknar grillfunktion. Men det är mycket möjligt att det finns användningsområden jag inte känner till.

EDIT:

Övervärmen kan tydligen användas till att torka maränger.
Citera
2025-05-24, 23:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ah, ok. Ja, där läste jag lite snabbt.

Enbart under är bra när man inte vill få någon färg på ovansidan, eller när den har fått tillräckligt med färg. = är generellt en bra start för exempelvis en lasagne. Grillen brukar jag använda när jag vill tokblästra lite gratinering. Enbart övervärme har jag faktiskt svårt att se någon användning för. Kanske om man tillagar något högt upp, samtidigt som man vill varmhålla något annat under. Eller kanske om ugnen saknar grillfunktion. Men det är mycket möjligt att det finns användningsområden jag inte känner till.

EDIT:

Övervärmen kan tydligen användas till att torka maränger.

Jag lagar en hel del mat, och fått genom mycket trial och error hyffsat koll på hur jag skall göra för att laga vissa saker i min ugn... Tro det eller ej... S, Grill är något jag nästan aldrig använder...

Kanske skall börja dock :-)

Jag lirar en del med tid, tempen, lock, placering och max temp i vissa fall för att få det resultat jag vill... men självklart nu när jag vet att grill elementet är ett helt annat element än det vanliga över elementet så finns det ju andra möjligheter antar jag.

Baka bröd osv så kör jag alltid på =, iofs som sagt är det min standard "setting" på ugnen när jag lagar all mat i princip...

Men skall fundera på vad jag tycker inte blir "perfekt" och se om kanske grill elementet är lösningen.

Dock som sagt har man ju redan en "game plan" för det mesta jag lagar så kanske den nya "grill" grejen sätter saker ur spel... svårt att lära en gammal hund sitta hehe...
Citera
2025-05-24, 23:10
Medlem
Citat:
Jag lagar en hel del mat, och fått genom mycket trial och error hyffsat koll på hur jag skall göra för att laga vissa saker i min ugn... Tro det eller ej... S, Grill är något jag nästan aldrig använder...

Kanske skall börja dock :-)

Jag lirar en del med tid, tempen, lock, placering och max temp i vissa fall för att få det resultat jag vill... men självklart nu när jag vet att grill elementet är ett helt annat element än det vanliga över elementet så finns det ju andra möjligheter antar jag.

Baka bröd osv så kör jag alltid på =, iofs som sagt är det min standard "setting" på ugnen när jag lagar all mat i princip...

Men skall fundera på vad jag tycker inte blir "perfekt" och se om kanske grill elementet är lösningen.

Dock som sagt har man ju redan en "game plan" för det mesta jag lagar så kanske den nya "grill" grejen sätter saker ur spel... svårt att lära en gammal hund sitta hehe...
Hehe

Ja grillen är bra närhelst du vill få en grillad känsla. Hörs ju nästan på namnet, haha. Den är bra till tandoori kyckling exempelvis. Sen brukar jag använda den till slutgratineringen för lasagne, men helt ärligt vet jag inte om det blir bättre än med övervärmen, utan det är nog mest för att jag ska känna mig ball.
Citera
2025-05-25, 02:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Var tvungen att googla (ville se om jag kunde hitta någon manual för min gamla järnspis) men kunde inte hitta något. Men det verkar vara någon konsensus att "S" drar max effekt på ALLA element.

Vilket jag själv tycker är lite skumt då det (i min ugn åtminstone) är exakt som att sätta på 250 grader och "="...

För jag antar att den är så simpel (ugnen är gammal som sagt) är bara någon form av tempsensor som slår vid 250 eller till och med någon bimetall grej?

Jag upplever när jag sätter på "S" mitt övre element "lyser" ganska snabbt men ställer jag den på 250 och "=" så tar det längre tid för övre elementet att bli ("se") lika varmt ut. Vilket jag alltid tolkat som att mitt "S" drar på max på övre men skiter i det undre.

I en "mat" situation så skulle det bli en bränd övre yta med S, men i "=" så blir aldrig mitt övre element lika glödande utan hela ugnen kommer upp i den tempen jag satt saktare...

Svårt att förklara...

Om det nu är så som du (och andra när jag googlar) säger att "S" och "=" är samma i min ugn. Då undrar vad grill gör? för jag har ju S, = och sedan övre och under samt grill...

Känns som ugnen skulle kunna simplifierat med bara =, och övre och undre? och inte S, =, övre, undre och grill?
S-läget har jag alltid tolkat som "full effekt tills önskad temperatur uppnåtts". Lägen som = bör fokusera på att hälla jämn temperatur.

Jämför med att accelerera med en bil samtidigt som passagerarna sitter och dricker champagne. Eller drar kokain.
Citera
2025-05-25, 09:24
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det låter som ett otroligt dyrt sätt att rosta bröd på. Aldrig funderat på att köpa en billig brödrost?
Tråden är egentligen en fysikfråga. Om det går att rosta ett bröd genom att på något sätt bestråla det samtidigt som själva brödet hela tiden är kallt.
Citera
2025-05-27, 17:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
S-läget har jag alltid tolkat som "full effekt tills önskad temperatur uppnåtts". Lägen som = bör fokusera på att hälla jämn temperatur.

Jämför med att accelerera med en bil samtidigt som passagerarna sitter och dricker champagne. Eller drar kokain.

Lite så trodde jag med, men som sagt såg att (vad jag trodde då det enda elementet) blev otroligt varmt (glödde). Men i min manual så drar den bara 1 av de två elementen (grill elementet) och under elementet samt till 200 grader... Så alltså 1 av två element över och sedan under elementet.

Medans (återigen min ugn...) = kör det "andra" över elementet och under elementet...

Grill elementet är väl antagligen lite "smalare" och mer tänkt för infravärme...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in