• 1
  • 2
2025-05-24, 00:13
Jag lägger bröd på ugnsgallret, okej? Ganska högt upp i ugnen.

Jag ställer ugnen på 150 grader.

Nu det viktiga:
Om jag ställer på (S) brödet blir brunt fort.
Om jag ställer på (=) det dröjer länge.

Men temperaturen är aldrig över 150.

Så frågan är svår att ställa, men ni fattar? Kan ni förklara?
Citera
2025-05-24, 00:20
Medlem
Med S antar jag att snabbstart avses och det brukar väl betyda att alla element används inklusive grillelement. Och grillelementets IR-strålning kommer påverka även om temperaturen inte är hög i ugnen.
Citera
2025-05-24, 00:21
Medlem
ElexirPharmas avatar
Tecknet (=) betyder över- och undervärme påslaget samtidigt. Ugnen ökar då tempen i maklig takt i samtliga värmeslingor. Detta drar mindre energi.

(S) är mest sannolikt någon snabbuppvärmning som värmer upp ugnen fort på bekostnad av högre energiförbrukning.

Din plånbok avgör vad som känns bäst.
Citera
2025-05-24, 00:23
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag lägger bröd på ugnsgallret, okej? Ganska högt upp i ugnen.

Jag ställer ugnen på 150 grader.

Nu det viktiga:
Om jag ställer på (S) brödet blir brunt fort.
Om jag ställer på (=) det dröjer länge.

Men temperaturen är aldrig över 150.

Så frågan är svår att ställa, men ni fattar? Kan ni förklara?

För att svara på rubriken så kan du inte rosta bröd i minusgrader.
Korkad och kass rubrik.

(S) betyder förmodligen snabb, vilket innebär att elementet brassar på rejält för att få upp temperaturen vilket är lika med att det går snabbt.

(=) innebär att ugnen värms upp, men inte lika snabbt, vilket följaktligen innebär en långsammare rostning.
Senast redigerad av Stenballe 2025-05-24 kl. 00:28.
Citera
2025-05-24, 00:23
Medlem
Vad fan har din rubrik med tråden att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Tecknet (=) betyder över- och undervärme påslaget samtidigt. Ugnen ökar då tempen i maklig takt i samtliga värmeslingor. Detta drar mindre energi.

(S) är mest sannolikt någon snabbuppvärmning som värmer upp ugnen fort på bekostnad av högre energiförbrukning.

Din plånbok avgör vad som känns bäst.
Du har rätt i att S är snabbuppvärmning, men jag har svårt att se varför det skulle dra mer energi. Ungen har ju en termostat som stänger av elementen när den nått en viss temperatur.

I övrigt är elkostnaden för att använda ugnen försumbar.
Citera
2025-05-24, 00:25
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
För att svara på rubriken så kan du inte rosta bröd i minusgrader.
Korkad och kass rubrik.

(S) betyder förmodligen snabb, vilket innebär att elementet brassar på rejält för att få upp temperaturen = det går snabbt.

(=) innebär att ugnen värms upp, men inte lika snabbt, vilket följaktligen innebär en långsammare rostning.
Du skriver = det går snabbt
sedan = innebär en långsammare rostning
Citera
2025-05-24, 00:27
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du har rätt i att S är snabbuppvärmning, men jag har svårt att se varför det skulle dra mer energi. Ungen har ju en termostat som stänger av elementen när den nått en viss temperatur.

I övrigt är elkostnaden för att använda ugnen försumbar.
Nu kan jag inte fysik så där jättebra (längre) men spontant känner jag att din tes haltar lite. Det kostar mer energi att köra en motorcykel 1 km om du kör i 150 km/h jämfört med 75 km/h.

Varför samma princip inte skulle gälla ugnar övergår mitt förstånd.
Varför då ens ha en normalfunktion om nu snabbfunktionen drar lika lite energi?
Citera
2025-05-24, 00:29
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Du skriver = det går snabbt
sedan = innebär en långsammare rostning

Okej, jag har nu redigerat mitt inlägg så att även du förhoppningsvis förstår...

EDIT: Rosta bröd i minusgrader...?
Senast redigerad av Stenballe 2025-05-24 kl. 00:31.
Citera
2025-05-24, 00:33
Medlem
Citat:
Nu kan jag inte fysik så där jättebra (längre) men spontant känner jag att din tes haltar lite. Det kostar mer energi att köra en motorcykel 1 km om du kör i 150 km/h jämfört med 75 km/h.

Din jämförelse haltar jättemycket. Det finns inget effektivare än värmeelement. De har 100% effektivitet.

(För övrigt kommer en motorcykel att kräva mer bränsle om du kör i 5km/h jämfört med 75. Det finns en sweetspot)
Citat:
Kan du föreställa dig tanken att det finns fler faktorer vid matlagning än enbart energiförbrukning?
Citera
2025-05-24, 00:37
Medlem
4yoonlys avatar
Det sitter säkert 1 temperatur sensor/NTC i ugnen och går på hur varm luften i ugnen är.
S kommer dra på all effekt elementet kan klara utan att gå sönder. Och som någon skrev det kommer innebära infravärme en lång tid innan luften (som NTC't troligen mäter och reglerar (stänger av) elementet vid en viss luft temperatur. Så infravärmen kommer vara hög innan luften värms och gör din "toast" relativt snabbt brun.

= Kommer värma också men du får då splitta effekten mellan övre element och under element så i princip halva effekten. Så mindre infra värme men luftvärmen kommer troligen snabbare och därmed kommer din temperatur inställning (150 grader) vara mer exaktare och elementen kommer aldrig "glöda".

Så S kommer dra upp snabbt (och har du mycket i ugnen så kommer luften värmas relativt snabbt också), men troligen kommer elementet vara betydligt varmare innan luften är det vid grad antalet du ställt. = kommer saktare värma då effekten splittas direkt och avge mindre infravärme men faktiskt värma luften i ugnen och regleras (stänga av elementet vid mer exakt temperatur) än S gör...

Jaja det är min teori i alla fall...
Citera
2025-05-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det sitter säkert 1 temperatur sensor/NTC i ugnen och går på hur varm luften i ugnen är.
S kommer dra på all effekt elementet kan klara utan att gå sönder. Och som någon skrev det kommer innebära infravärme en lång tid innan luften (som NTC't troligen mäter och reglerar (stänger av) elementet vid en viss luft temperatur. Så infravärmen kommer vara hög innan luften värms och gör din "toast" relativt snabbt brun.

= Kommer värma också men du får då splitta effekten mellan övre element och under element så i princip halva effekten. Så mindre infra värme men luftvärmen kommer troligen snabbare och därmed kommer din temperatur inställning (150 grader) vara mer exaktare och elementen kommer aldrig "glöda".

Så S kommer dra upp snabbt (och har du mycket i ugnen så kommer luften värmas relativt snabbt också), men troligen kommer elementet vara betydligt varmare innan luften är det vid grad antalet du ställt. = kommer saktare värma då effekten splittas direkt och avge mindre infravärme men faktiskt värma luften i ugnen och regleras (stänga av elementet vid mer exakt temperatur) än S gör...

Jaja det är min teori i alla fall...
Nu erkänner jag att ugnskonstruktion inte är vad jag var utbildad till, så det här är spekulationer.

S är mycket riktigt snabbläget för att snabbt värma upp ugnen. Dock tror jag inte att = splittar effekten, utan det det betyder är helt enkelt att det är både över och undervärme. En ugn kör alltid på maxeffekt på de element man har valt att använda, och så är det en termostat som slår av när luften har önskad temperatur. Ofta går det även = även att välja ‾ för övervärme eller _ för undervärme. Sen finns även en grillfunktion, som jag inte hittar något bra tecken för att symbolisera. Min hypotes är att S helt enkelt är samtliga element, över och under samt grill.
Citera
2025-05-24, 00:59
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Om motorcykeln är eldriven och man bortser från luftmotståndet, som är obefintligt och ointressant i ugnsfallet, så bör det behövas lika mycket energi oavsett 75 eller 150 km/h.

Angående brödrostning i ugn:
S-läget år inte till för matlagning, det är till för att snabbt få upp temperaturen i en ugn som är tom, alltså där det inte finns något att bränna. När ugnen är varm ställer man in önskat läge (grill, över, under och så vidare), sedan placeras maten i ugnen.
Rostar man ofta bröd så rekommenderar jag ett tillbehör som kallas brödrost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in