• 5
  • 6
2025-05-23, 22:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
TS skriver klart och tydligt att det handlar om ett andrahandskontrakt och är en träningslägenhet.
Så det kan aldrig bli ett förstahandskontrakt.
Men bra att du är så skarp på det där med juridik och regler.

Ha en trevlig helg!

Som sagt, vad det kallas och en del detaljer varierar mellan kommuner, TS har ju redan sagt att det är meningen att kontraktet ska övergå efter ett år, vilket är ganska standard.

Här kallas dom som sagt bara "övergångskontrakt" och ska normalt övergå till ett vanligt förstahandskontrakt om hyresgästen sköter kontraktet, dock så kan hyresvärden trilskas ibland och neka om personen inte uppfyller alla dom normala kraven, det är dock meningen att det ska övergå efter att personen visat att dom kan sköta lägenheten/betalningar.
Citera
2025-05-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Jo men är ju skillnad på att vara paranoid schizofren eller tex GAD.

Om du nu måste veta vad det är så kan jag säga dig att jag inte har autism , bipolaritet eller andra "allvarliga" diagnoser enda diagnosen jag har är en periodisk ospecificerad ångest/depression. Och nej det är ingen bipolär sjukdom för att jag har periodisk.
Tyvärr blev det lite off topic men ville bara klargöra då några ifrågasatte det.
Senast redigerad av Maoziai1i 2025-05-23 kl. 22:34.
Citera
2025-05-23, 22:55
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoziai1i
Om du nu måste veta vad det är så kan jag säga dig att jag inte har autism , bipolaritet eller andra "allvarliga" diagnoser enda diagnosen jag har är en periodisk ospecificerad ångest/depression. Och nej det är ingen bipolär sjukdom för att jag har periodisk.
Tyvärr blev det lite off topic men ville bara klargöra då några ifrågasatte det.

Varför klankar du ner på autister genom att svamla om "allvarlig" diagnos?
Autism är ingen anledning till att du inte får en försökslägenhet utan en träningslägenhet.

Din psykiska ohälsa måste ha varit så pass allvarlig att du gravt misskött ditt liv.

Hur eller hur så får du helt enkelt ta skeden i vacker hand.

OM det nu är en träningslägenhet du har fått så bör du vara medveten om att ditt andrahandskontrakt ALDRIG kan övergå till ett förstahandskontrakt. Är det en försökslägenhet däremot så kan den övergå i ett förstahandskontrakt. Det är i alla fall det normala vad det gäller kommuner och socialtjänst.
Citera
2025-05-23, 23:02
Medlem
Citat:
Varför klankar du ner på autister genom att svamla om "allvarlig" diagnos?
Autism är ingen anledning till att du inte får en försökslägenhet utan en träningslägenhet.

Din psykiska ohälsa måste ha varit så pass allvarlig att du gravt misskött ditt liv.

Hur eller hur så får du helt enkelt ta skeden i vacker hand.

OM det nu är en träningslägenhet du har fått så bör du vara medveten om att ditt andrahandskontrakt ALDRIG kan övergå till ett förstahandskontrakt. Är det en försökslägenhet däremot så kan den övergå i ett förstahandskontrakt. Det är i alla fall det normala vad det gäller kommuner och socialtjänst.
Ber om ursäkt ifall jag formulerade mig fel. Jag menade att jag tex inte har paranoid schizofreni som en nämnde. Absolut inget klankande.
Citera
2025-05-23, 23:08
Medlem
Schysst, när jag och mina föräldrar hade ett utfall som slutade med att jag knockade min pappa och drog (var också 19 då) - bad socialen mig mer eller mindre att dra åt helvete när jag sökte hjälp från dem. De framhävde att det var mina föräldrar som var ersättningsskyldiga fram till 20 och sen så var det inget mer med det, slutade med att jag bodde hos kompisar i över ett år tills jag började arbeta. Konstigt hur det där fungerar.
Senast redigerad av Envar.Evige 2025-05-23 kl. 23:48.
Citera
2025-05-24, 01:50
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Envar.Evige
Schysst, när jag och mina föräldrar hade ett utfall som slutade med att jag knockade min pappa och drog (var också 19 då) - bad socialen mig mer eller mindre att dra åt helvete när jag sökte hjälp från dem. De framhävde att det var mina föräldrar som var ersättningsskyldiga fram till 20 och sen så var det inget mer med det, slutade med att jag bodde hos kompisar i över ett år tills jag började arbeta. Konstigt hur det där fungerar.

Jaha?
Så är det inte idag.
Föräldrar är skyldiga att försörja sina barn tills barnet fyller 21 OM barnet efter att det fyllt 18 år studerar på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande.

Det verkar som att TS inte studerar, inte sant?
Alltså har föräldrarna inte försörjningsansvar och då har TS rätt att få hjälp av socialtjänsten.
Citera
2025-05-24, 03:24
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Självklart, och då är min fråga när det glesas ut?

Inget snack om saken då jag är en mycket skötsam kille som är lugn och tillmötesgående.
Vanligtvis inom 1 år kanske 2, som sagt det är villkoren och det spelar ingen roll om du är jesus själv. Boendestödet kommer inte med pekpinnar och stannar max 45 minuter. Så bara ta det och sen kan du njuta av ditt liv.
Citera
2025-05-24, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Så du hävdar att alla unga 19 åringar i Sverige har själva fixat jobb och lägenhet? Förutsatt att de inte har psykiska problem eller drogproblem. Detta är långitfrån sanningen. Sverige har en enorm arbetslöshet bland unga. Och det råder bostadsbrist på många håll. Får man hjälp av sina föräldrar kan det kanske funka men alla får inte hjälp av sina föräldrar eller ens har några föräldrar.

Till TS jag hoppas att det löser sig. Plugga låter som en bra ide. Och sätt upp dig på alla bostadsköer som du kan om du inte redan har gjort det.

Jag skulle nog vilja säga att alla 19åringar som är driftiga och framåt och tänker lite utanför boxen HAR både jobb och bostad idag, om de inte pluggar fortfarande då, vilket iofs är den stora delen i den här åldersgruppen.
De bor möjligen i 2a hand om vi pratar storstäderna, men det kan ju ta ett tag att hitta egen bostad som alla vet.
Citera
2025-05-24, 12:05
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Hej, jag är 19 år och har blivit erbjuden en träningslägenhet via socialtjänsten. Men nu säger min handläggare att jag måste ha en boendepedagog som kommer hem till mig minst 2 gånger i månaden för att se att jag "sköter lägenheten".

Hur mycket rätt har man att påverka vem det blir, hur ofta de kommer, eller om man kan trappa ner stödet?

Angående punkt nr 8 - studera JO Dnr: 2019-2540
https://www.jonkoping.se/download/18...0handlingar%20

Det verkar inte som ärendet publicerats på JOs hemsida så du kan begära det genom att konktakta JO på Telefon: 08-786 51 00 eller registrator@jo.se

JO landade i att kommuner/socialtjänster inte har rätt att tvinga på hyresgäster "tillsynsbesök" (tex genom boendestöd) genom villkor om hembesök/tillsyn. Den sortens tvång anses vara alldeles för långtgående och strida mot lagstiftningen i jordabalken.

Du kan även passa på att begära JO Dnr: 2020-8958 där JO kritiserade Stockholms kommun för att ha villkorat en träningslägenhet med krav på bland annat hembesök.
Citera
2025-05-24, 21:09
Medlem
Citat:
Jaha?
Så är det inte idag.
Föräldrar är skyldiga att försörja sina barn tills barnet fyller 21 OM barnet efter att det fyllt 18 år studerar på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande.

Det verkar som att TS inte studerar, inte sant?
Alltså har föräldrarna inte försörjningsansvar och då har TS rätt att få hjälp av socialtjänsten.

Så kan det vara. Men det verkar vara en jävligt tunn och godtycklig linje som avgör vem som faktiskt får hjälp och vem som blir nekad, kanske så pass tunn som soc-kärringens humör.
Är inte direkt insatt i soc's regler och stadgar, har ändå noll förtroende för myndigheten.
Citera
2025-05-24, 21:16
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Envar.Evige
Så kan det vara. Men det verkar vara en jävligt tunn och godtycklig linje som avgör vem som faktiskt får hjälp och vem som blir nekad, kanske så pass tunn som soc-kärringens humör.
Är inte direkt insatt i soc's regler och stadgar, har ändå noll förtroende för myndigheten.

Det är ganska enkelt.
Är du under 21 år och studerar på grundskolenivå, gymnasium eller liknande så får du söka soc men dina föräldrars inkomster ligger till grund för om du kan få försörjningsstöd eller inte och då utgår man från normen även kring föräldrarna/föräldern.
Är du över 18 och inte studerar så som jag skrev om så kan du söka försörjningsstöd.

Sen handlar ju TS om att han haft lite problem med familjen och att han har psykiska problem och diagnoser. Därför Soc kräver att han ska ha en träningslägenhet med boendepedagog om han vill få hjälp av soc. Han har all rätt att tacka nej då han är vuxen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in