• 1
  • 2
2025-05-23, 15:55
Medlem
Hej, jag är 19 år och har blivit erbjuden en träningslägenhet via socialtjänsten. Men nu säger min handläggare att jag måste ha en boendepedagog som kommer hem till mig minst 2 gånger i månaden för att se att jag "sköter lägenheten". Jag har varken beroende/missbruksproblem utan en vanlig person som hamnat i konflikt familjerelaterat och behöver flytta och bo själv tills jag skaffat jobb och eventuellt börja plugga så snart som möjligt.

Jag vill bo själv och sköta mig utan att någon ska komma och kontrollera mig som ett barn. Kan jag vägra boendepedagog utan att mista lägenheten? Har någon varit i samma situation? Frågade om jag måste ha det och han svarar med ja, för att kolla så att du sköter lägenheten mm och behöver hjälp med myndighetskontakt? Absolut det är ju bra för som verkligen behöver det.

Men jag själv anser att jag är självgående och inte är "beroende" av någon dvs att jag är inte är i behov att det utan en med ganska ordnat liv förutom att jag ej kan bo med mina föräldrar längre och behöver flyttas omgående. Har körkort osv har haft jobb innan men inget som jag kan förlita mig just nu långsiktigt. Planen är ju självklart att komma bort från detta och leva ett normalt liv igen som alla andra.

Hur mycket rätt har man att påverka vem det blir, hur ofta de kommer, eller om man kan trappa ner stödet? Efter 1 år så förvandlas det per automatik till ett andrahandskontrakt och då har jag möjligtvis redan börjat plugga och kunna försörja mig utan att vara beroende av bidrag.
Citera
2025-05-23, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maoziai1i
Hej, jag är 19 år och har blivit erbjuden en träningslägenhet via socialtjänsten. Men nu säger min handläggare att jag måste ha en boendepedagog som kommer hem till mig minst 2 gånger i månaden för att se att jag "sköter lägenheten". Jag har varken beroende/missbruksproblem utan en vanlig person som hamnat i konflikt familjerelaterat och behöver flytta och bo själv tills jag skaffat jobb och eventuellt börja plugga så snart som möjligt.

Jag vill bo själv och sköta mig utan att någon ska komma och kontrollera mig som ett barn. Kan jag vägra boendepedagog utan att mista lägenheten? Har någon varit i samma situation? Frågade om jag måste ha det och han svarar med ja, för att kolla så att du sköter lägenheten mm och behöver hjälp med myndighetskontakt? Absolut det är ju bra för som verkligen behöver det.

Men jag själv anser att jag är självgående och inte är "beroende" av någon dvs att jag är inte är i behov att det utan en med ganska ordnat liv förutom att jag ej kan bo med mina föräldrar längre och behöver flyttas omgående. Har körkort osv har haft jobb innan men inget som jag kan förlita mig just nu långsiktigt. Planen är ju självklart att komma bort från detta och leva ett normalt liv igen som alla andra.

Hur mycket rätt har man att påverka vem det blir, hur ofta de kommer, eller om man kan trappa ner stödet? Efter 1 år så förvandlas det per automatik till ett andrahandskontrakt och då har jag möjligtvis redan börjat plugga och kunna försörja mig utan att vara beroende av bidrag.
Det är uppenbarligen socialtjänstens villkor för att bo i en av deras lägenheter. Märker de att det funkar lär besöken glesas ut. Acceptera eller lös din bostadssituation själv.
Citera
2025-05-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är uppenbarligen socialtjänstens villkor för att bo i en av deras lägenheter. Märker de att det funkar lär besöken glesas ut. Acceptera eller lös din bostadssituation själv.

Självklart, och då är min fråga när det glesas ut?

Inget snack om saken då jag är en mycket skötsam kille som är lugn och tillmötesgående.
Citera
2025-05-23, 16:03
Du behöver jurister som bevakar dina intressen och kan bedriva klappjakt mot tjänstemissbruk och myndigheter. Du behöver däremot inte prata med psykologer, kurator och pedagoger.
Om myndigheter och tjänstemän inte vill lyssna på lika villkor och samsas så angriper du deras privata intressen, inte annars.
Sossepedagoger ska inte kunna påstå riskfritt hur du sa leva utan att då få sina privata intressen nersmutsade.
Citera
2025-05-23, 16:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Inget snack om saken då jag är en mycket skötsam kille som är lugn och tillmötesgående.
Om du är lugn och tillmötesgående, så går du lugnt socialtjänstens krav till mötes. Var glad för att du får stöd och en lägenhet, det enda du behöver göra är att ta emot besök två gånger i månaden tills vidare.

Om du har problem med detta så är du kanske varken lugn eller tillmötesgående, och då kanske du får bo kvar hemma istället.

Citera
2025-05-23, 16:10
Medlem
Citat:

De kommer inte vara jobbiga mot dig om du inte är jobbig mot dem. Så bit i det sura äpplet ett tag så ska du se att de fattar ooch inte kommer plåga dig mer än nödvändigt. Tids nog har du din egen bostad som du bestämmer själv över.
Citera
2025-05-23, 16:16
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Har du frågat varför du skall ha en träningslägenhet och inte bara en vanlig lägenhet? Svaret du får ger ökad möjlighet att besvara dina frågor i tråden.
Citera
2025-05-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Har du frågat varför du skall ha en träningslägenhet och inte bara en vanlig lägenhet? Svaret du får ger ökad möjlighet att besvara dina frågor i tråden.

Lägenheten kommer ju betalas av ekonomiskt bistånd men dom som sköter allt från kontrakt mm kallas för Stödenheten. Jag trodde först att endast ekonomiskt bistånd skulle vara inblandad utan att ha flera aktörer. Men jag kan ha fel kanske det går över till endast ekonomiskt bistånd. Jag har bara just nu en massa frågor och har även möte med dem om några veckor.
Citera
2025-05-23, 16:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Lägenheten kommer ju betalas av ekonomiskt bistånd men dom som sköter allt från kontrakt mm kallas för Stödenheten. Jag trodde först att endast ekonomiskt bistånd skulle vara inblandad utan att ha flera aktörer. Men jag kan ha fel kanske det går över till endast ekonomiskt bistånd. Jag har bara just nu en massa frågor och har även möte med dem om några veckor.

Krav på boendestöd (eller vad din kommun nu väljer att kalla det) är standard för tränings/övergångskontrakt då dessa ofta innehas av "struliga" personer, och är ofta även krav från hyresvärden att det ska finnas för att dom ska godkänna vad som i grunden är ett andrahandskontrakt (ofta med begränsad besittningsrätt tex med kortare uppsägningstid mm).
Vad dock inte allt för säker på att det kommer övergå till förstahandskontrakt efter ett år som dom säger, det sa dom om min lägenhet för 10 år sedan, men hyresvärden vägrar då jag inte uppfyller deras krav om inkomst/skuldfri.

Och två gånger i månad är ju ingenting, här startar dom med två gånger i veckan (ett besök är normalt typ 5min) och minskar sedan eftersom om dom ser att lägenheten sköts på en acceptabel nivå.
Senast redigerad av Sereena 2025-05-23 kl. 16:30.
Citera
2025-05-23, 16:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du får nog spela med i deras spel. Annars är risken att du får ännu tätare besök och att tiden förlängs.

Det är inget läge där du har speciellt mycket förhandlingsutrymme. Du får helt enkelt stå ut och om du visar att du är mogen kommer det nog gå snabbare att förvandla till ett vanligt kontrakt.

Att sätta sig på tvären är nog det sämsta du kan göra!
Citera
2025-05-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Krav på boendestöd (eller vad din kommun nu väljer att kalla det) är standard för tränings/övergångskontrakt då dessa ofta innehas av "struliga" personer, och är ofta även krav från hyresvärden att det ska finnas för att dom ska godkänna vad som i grunden är ett andrahandskontrakt (ofta med begränsad besittningsrätt tex med kortare uppsägningstid mm).
Vad dock inte allt för säker på att det kommer övergå till förstahandskontrakt efter ett år som dom säger, det sa dom om min lägenhet för 10 år sedan, men hyresvärden vägrar då jag inte uppfyller deras krav om inkomst/skuldfri.

Och två gånger i månad är ju ingenting, här startar dom med två gånger i veckan (ett besök är normalt typ 5min) och minskar sedan eftersom om dom ser att lägenheten sköts på en acceptabel nivå.

Så du menar att även efter 1år så kommer jag inte bli godkänd?
Citera
2025-05-23, 16:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
jag förstår. jag skulle ha frågat
- varför kallas det träningslägenhet?
- vad är det jag skall träna?
- vad händer omjag uppvisar bra träningsresultat?
- varför just jag?
-----------------
Jag tror du kommer att få till svar att du har fått det för att
- unga som varit placerade och håller på att bli självständiga får det alltid eller
- unga vuxna med svagt nätverk eller bostadsproblem får det alltid eller
- unga som socialtjänsten vill stötta i övergången till självständighet brukar få det
Du behöver alltså inte ha några större problem – det kan räcka att du behöver en bostad och att kommunen vill ha en struktur kring det för att säkerställa att du är rätt person att stötta och att du får rätt stöttning.
Kan du visa på ett gott samarbete med kommunen och få boendepedgogen att ge sina chefer ett starkt intryck av att du kan sköta dig kommer du att få större chans till en annan lägenhet.
Du är lyckligt lottad som får denna hjälp av kommunen så var djävligt glad och tacksam för att du har sådan tur att du bor i en kommun som vill hjälpa dig.
Var så tillmötesgående och trevlig som möjligt och slarva inte bort chansen.
Lycka till och kör på med livet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in